בחירה בלימודי חינוך ולקויות למידה היא השקעה נהדרת בקריירה העתידית שלכם. תואר זה מצייד אתכם בכלים ובידע הנדרשים למציאת דרכי הלמידה המתאימות ביותר ליכולות התלמיד ולסגנון הלמידה שלו. תואר זה מעיד למעשה על המומחיות שלכם בכל מה שקשור לתמיכה בתלמידים המתקשים בלמידה.

תנאי הקבלה ללימודי חינוך ולקויות למידה

תנאי קבלה ללימודי חינוך וליקויי למידה, כוללים:

  • ממוצע בגרות (או מכינה קד״א / תעודת הנדאי / מכינת 30+) בציון 85 ומעלה.
  • ממוצע בגרות (או מכינה קדם אקדמית, תעודת הנדסאי, מכינת 30+) בציון 85-80, הקבלה תיבחן ע״י ראש החוג.
  • זכאות לבגרות ומבחן פסיכומטרי בציון 500 ומעלה.
  • שקילה לתעודת בגרות מחו״ל ובחינה פסיכומטרית בציון 500 ומעלה.
  • במקרה של ממוצע בבגרות נמוך מהנדרש בתנאי קבלה ללימודי חינוך, ניתן ללמוד 3 קורסים במעמד אפיק מעבר-שומע חופשי, באישור ראש החוג. מעבר כל אחד מהקורסים האלה בציון של 80 לפחות, יאפשר למועמד להתקבל כסטודנט מן המניין.
  • תואר ראשון ממוסד מוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, או אישור שקילה ממשרד החינוך בציון ממוצע של 80 ומעלה.
  • אנגלית – ציון 60 ומעלה ב-4 יח״ל בבגרות (או מכינה ייעודית באנגלית, בהיקף של 4 יח״ל ובציון 60 ומעלה).
  • בוגרי בי״ס ששפת ההוראה בו אינה עברית – דרישה לעבור מבחן יע״ל בציון 115 נקודות. במקרה של ציון 110 ומעלה, ועדת קבלה תבחן את מידת ההתאמה.
  • מועמדים עם תעודת בגרות או חלופותיה שלא עומדים בתנאים הנ״ל, בעלי ניסיון עבודה בתחומי החינוך או ניסיון רלוונטי אחר – התאמתם תיבחן על ידי ועדת קבלה.

מה לומדים בתואר בחינוך?

תואר ראשון בחינוך מציע התמחות באחד מבין 5 האשכולות האלה.

מלבד לקורסים בחינוך, אשכול ליקויי למידה, מתמקד בקשיי הלמידה ב-3 תחומים עיקריים: כתיבה, קריאה ומתמטיקה. אשכול זה עוסק בהבנה, בזיהוי ובאיתור תלמידים המתמודדים עם קשיי למידה ולקויות למידה, ומקנה לסטודנטים:

  • בסיס להבנת ליקויי הלמידה
  • ידע על תהליכי התפתחות קוגניטיבית טיפוסיים
  • הכרת המאפיינים של לקויי הלמידה
  • הבנת ההבדלים בין קשיי למידה ולקויי למידה
  • ידע על הפרעת קשב
  • ידע על השפעת ההיבטים הרגשיים והחברתים על לקויי למידה.

הקורסים בלימודי חינוך וליקויי למידה, כוללים, בין השאר, את הנושאים הבאים:

  • מבוא לילד עם צרכים מיוחדים
  • למידה וקשיי למידה
  • כלים לזיהוי לקויי למידה
  • משפחתו של הילד בעל הצרכים המיוחדים
  • התפתחות שפה וקריאה ולקויות בתחומים אלה
  • שפה ומוח
  • היבטים רגשיים וחברתיים הנלווים לליקויי למידה
  • חשיבה מתמטית ולקויות מתמטיות
  • אבחון ליקויים מתמטיים
  • ניתוח התנהגות וקשיי קשב
  • טיפול בלקויות למידה
  • קורסי ליבה בחינוך (כמו פסיכולוגיה חינוכית, למידה וחשיבה, משחק בחינוך), שנועדו להעניק תשתית היכרות רחבה עם העולם החינוכי ומקורותיו

תוכנית הלימודים בתואר ראשון בחינוך ולקויות למידה, מטפחת אנשי חינוך מומחים בהתפתחות כישורי הלמידה (קשב, קריאה, כתיבה, מתמטיקה), המצוידים בהבנה מעמיקה בלקויות למידה ובכל מה שקשור לתהליכי למידה במסגרות החינוך הרגילות ובחינוך המיוחד.

תוכנית הלימודים בתואר בחינוך, מעניקה לסטודנטים כלים להתמודדות עם תלמידים המתמודדים עם קשיי למידה מסיבות שונות, כולל הזדמנות לרכישת ניסיון מעשי באמצעות פעילות שטח המתקיימת בשנת הלימודים השלישית.

האם כדאי להמשיך לתואר שני?

תוכנית הלימודים בתואר הראשון מהווה בסיס מעולה ללימודי המשך (בין אם ללימודי תעודה או לתואר שני), שיובילו להתמקצעות ולהרחבת תחומי העיסוק האפשריים, כמו:

  • הוראה מתקנת
  • ייעוץ חינוכי
  • התמחות בגיל הרך
  • תרפיה בחינוך
  • אבחון דידקטי / אבחון לקויי למידה (כולל אפשרות להקמת מכון עצמאי לאבחון לקויות למידה)
  • הובלת פרויקט שילוב
  • הוראה בחינוך המיוחד
  • הנחיית הורים ואנשי חינוך
  • השגת תואר טיפולי

תואר שני בחינוך סולל גם את הדרך לדוקטורט. כבעלי תואר שני ושלישי תוכלו לבסס לעצמכם קריירה אקדמית במשרות מרתקות, כמו:

  • מורים במוסד אקדמי שמלמדים את דור המומחים הבא בתחום ליקויי למידה,
  • חוקרים בתחום ליקויי למידה שתורמים להעשרת הידע הקיים, לדוגמה:
    • מחקר שיוביל לחשיפת גורמים לא ידועים עד כה, שעשויים לפתח לקויות למידה.
    • מחקר שיפתח ויציע דרכי התמודדות חדשות ויעילות יותר עם אתגרי הלמידה, מאלה הקיימות היום.

מהן אפשרויות התעסוקה לבוגרי חינוך ולקויות למידה?

מורים עם תואר ראשון בחינוך ולקויות למידה, עובדים גם עם תלמידים בחינוך המיוחד ורבים מהם רואים בקריירה זו ייעוד. הם נרגשים לעבוד במסגרת מתגמלת שבה משלמים להם כדי שיעשו דברים משמעותיים המעניקים להם סיפוק רגשי רב.

מסלול קריירה זה מגיע מלכתחילה עם יתרון גדול הקשור לפרנסה יציבה. יחד עם זאת, עצם היכולת לעזור לילדים להתגבר על אתגרי למידה קשים, היא פרס שלא יסולא בפז.

מומחים בליקויי למידה יכולים להשתלב במשרות ובתפקידים שונים, כגון: הוראה במוסדות החינוך הפורמלי, עבודה במרכזי למידה, עבודה במכון לאבחון ולטיפול בלקויות למידה, או במכון פרטי משלהם.

יש ביקוש רב למומחים בלקויי למידה. המחסור החמור במורים, עליו אנחנו שומעים כל יום בחדשות, משפיע על כלל אוכלוסיית התלמידים במוסדות החינוך, כולל על תלמידים המתמודדים עם לקויות למידה הנדרשים לליווי ולהדרכה אישיים וספציפיים יותר.

משמעות המחסור בעובדי הוראה מוסמכים היא ביקוש גבוה יותר גם למורים עם מומחיות בלקויי למידה, כך שהצפי הוא שאף פעם לא תישארו ללא תעסוקה, לא כעת וגם לא בשנים הבאות.

למה כדאי לי להתמחות בלקויות למידה?

יש כמה סיבות בגינן כדאי להתמחות בלקויי למידה, וביניהן:

מורים המתמחים בלקויות למידה מכירים באמת את התלמידים שלהם

אנשי מקצוע בתחום החינוך המיוחד נהנים מהיתרון המשמעותי של עבודה עם קבוצת תלמידים קטנה יותר, המאפשרת למורה להכיר באמת את התלמידים בכיתה.

כיתה קטנה מאפשרת למורה להקדיש זמן רב יותר כדי לתת מענה ספציפי לצרכים של כל תלמיד בודד, מבלי שתצטרך לדאוג שמא תשומת הלב לתלמיד האחד גוזלת מזמנה של כלל הכיתה.

רמה זו של השקעה אישית ותשומת לב לכול אחד מהתלמידים היא חיונית מאוד בכיתה בחינוך מיוחד, והיא מאפשרת למורה ליצור קשרים לכול החיים, קשרים שגם התלמיד וגם המורה מוצאים שהם משמעותיים ומתגמלים.

קריירה שמציעה המשך הלמידה לאורך כל החיים

התמחות בלקויות למידה ועבודה עם תלמידים בחינוך המיוחד, מספקת למורה חיים שלמים של למידה. אמנם, כל איש חינוך חייב להמשיך ללמוד, אבל בחינוך המיוחד התואר הראשון הוא רק ההתחלה.

כל תלמיד עם צרכים מיוחדים מציג שילוב ייחודי של כישורים ואתגרים. מצב זה ממריץ את המורה כל פעם מחדש ללמוד עוד ועוד ולהתעדכן במחקרים ובהתפתחויות האחרונות שהתפרסמו בתחום.

מחקר מדעי וחוויות של מורים עמיתים, מביאים לתובנות חדשות, שבתורן מעודדות את המומחה בליקויי למידה, לא להפסיק ללמוד לאורך כל החיים. בנוסף, אנשי מקצוע בתחום החינוך המיוחד מפתחים לא פעם עניין בנושא ספציפי ומחליטים להרחיב את השכלתם, בדרך כלל על ידי השגת תואר שני, ולפעמים תוך העברת הקריירה שלהם לנתיב מקצועי חדש.

אולי יעניין אותך גם: