תואר ראשון בחינוך והתפתחות הילד בגיל הרך בראי קהילתי

השנים הראשונות של הילד והילדה הן מהקריטיות ביותר בחייהם. למעשה, התקופה המהירה ביותר שבה מתפתח המוח שלנו, היא מלידה ועד גיל 8. בשלב התפתחותי מזורז זה, ממלאים המחנכים תפקיד חשוב מאוד בחיי הילדים. הרושם וההשפעה של מחנכים על ילדים בגיל הרך, הם מיוחדים במינם.

קריירה, המתמקדת בחינוך לגיל הרך, היא אחת החשובות והמשפיעות ביותר שתוכלו לאחל לעצמכם. למעשה, הסיבה העיקרית בגינה אנשים בוחרים בלימודי חינוך לגיל הרך, היא התגמול והסיפוק האישי שתחום זה מציע להם. כמחנכים/ות בגיל הרך, תהיה לכם הזדמנות אמיתית לחולל שינוי בחיי הצעירים הללו, כמו גם להשפיע על הדורות הבאים.

תנאי הקבלה ללימודי חינוך לגיל הרך

תנאי קבלה ללימודי חינוך לגיל הרך, כוללים:

  • זכאות לבגרות ומבחן פסיכומטרי בציון 500 ומעלה.
  • ממוצע בגרות (או מכינה קד״א / תעודת הנדאי / מכינת 30+) בציון 85 ומעלה.
  • ממוצע בגרות (או מכינה קדם אקדמית, תעודת הנדסאי, מכינת 30+) בציון 85-80, הקבלה תיבחן ע״י ראש החוג.
  • שקילה לתעודת בגרות מחו״ל ובחינה פסיכומטרית בציון 500 ומעלה.
  • במקרה של ממוצע בבגרות נמוך מהנדרש בתנאי קבלה ללימודי חינוך, ניתן ללמוד 3 קורסים במעמד אפיק מעבר-שומע חופשי, באישור ראש החוג. מעבר כל אחד מהקורסים האלה בציון של 80 לפחות, יאפשר למועמד להתקבל כסטודנט מן המניין.
  • תואר ראשון ממוסד מוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, או אישור שקילה ממשרד החינוך בציון ממוצע של 80 ומעלה.
  • אנגלית – ציון 60 ומעלה ב-4 יח״ל בבגרות (או מכינה ייעודית באנגלית, בהיקף של 4 יח״ל ובציון 60 ומעלה).
  • בוגרי בי״ס ששפת ההוראה בו אינה עברית – דרישה לעבור מבחן יע״ל בציון 115 נקודות. במקרה של ציון 110 ומעלה, ועדת קבלה תבחן את מידת ההתאמה.
  • מועמדים עם תעודת בגרות או חלופותיה שלא עומדים בתנאים הנ״ל, בעלי ניסיון עבודה בתחומי החינוך או ניסיון רלוונטי אחר – התאמתם תיבחן על ידי ועדת קבלה.

מה לומדים בתואר בחינוך לגיל הרך?

תואר בחינוך עם התמחות בגיל הרך, פותח בפניכם אפשרות בחירה באחת מתוך אשכולות ההתמחות הבאים:

אשכול חינוך בגיל הרך מציע תוכנית לימודים המתמקדת בהבנת ההתפתחות והצרכים של ילדים מלידה ועד כניסתם לבית הספר, וכוללת קורסים במגוון נושאים הקשורים לגיל הרך, כגון:

  • היבטים התפתחותיים ופדגוגיים של החינוך בגיל הרך.
  • עולמם הרגשי ודרכי החשיבה והלמידה של ילדים לפני כניסתם לבית הספר.
  • שיקולים בבניית פעילות לימודית המותאמת לילדים בגיל הרך.
  • דרכים לעיצוב סביבה חינוכית ההולמת את צרכי הילדים בגיל הרך.

במקביל להתמקדות בעולמם של הילדים הצעירים, תואר ראשון בחינוך לגיל הרך מטפח גם מנהיגות חינוכית שמסוגלת, מצד אחד לפעול מתוך בסיס ידע אקדמי; ומצד שני להשתמש בכלים, בהכשרה ובניסיון שרכשו בעבודה עם ילדים במהלך הלימודים.

הקורסים בלימודי חינוך לגיל הרך עוסקים בנושאים הקשורים לעולמם של הילדים הצעירים, כגון:

  • התפתחות רגשית וחברתית.
  • התפתחות פיזית, מוטורית וקוגניטיבית.
  • התפתחות השפה, הקריאה והכתיבה.
  • קידום חשיבה מתמטית בגיל הרך.
  • התייחסות לשפה ולמשחק בגיל הרך.
  • ניהול מסגרות והדרכה – בהקשרים של הגיל הרך.
  • היבטים של הורות.
  • הדיאלוג המתקיים בין המחנכים להורים

האם כדאי להמשיך לתואר שני?

תואר שני בחינוך מציב אתכם במקום נפלא, בין המחנכים המוכשרים ביותר לרוב התפקידים הדורשים מומחיות בתחום הגיל הרך.

לרוב הגננות והמורים בבתי״ס היסודיים יש לפחות תואר ראשון. לכן, תואר שני יכול לעזור לכם להתבלט ולהצליח להתקבל לתפקידים ניהוליים, להשתלב במחקר, להפוך למנהיגים חינוכיים, ליהנות מעומק הידע שרכשתם בשטח שבו אתם עוסקים, ואפילו ליהנות משכר גבוה יותר, בהשוואה לשכרם של בעלי תואר ראשון בלבד.

תואר שני יכול להוביל אתכם גם לקריירה משגשגת במוסדות להשכלה גבוהה (וכמובן להמשך לימודים לתואר שלישי), כמו: השתלבות במשרת הוראה באקדמיה ועיסוק במחקר שיפתח ויגדיל את עולם הידע בתחום החינוך לגיל הרך.

מהן אפשרויות התעסוקה לבוגרי חינוך לגיל הרך

תמיד היה ותמיד יהיה צורך בעובדים בתחום החינוך. אם אתם מחפשים קריירה מבוקשת גם היום וגם בעתיד, חינוך לגיל הרך הוא אופציה מאוד ריאלית.

בוגרי תואר בלימודי חינוך לגיל הרך, יכולים להשתלב במגוון משרות ותפקידים, בחינוך הפורמלי או הבלתי פורמלי כאחד. התמחות זו מעניקה לבוגרים אפשרויות תעסוקה במגוון מסגרות חינוך לגילאי לידה עד 6, והזדמנויות להשתלב בתפקידים שבהם יוכלו להטביע חותם ולהשפיע על ההוראה בגיל הרך, כמו:

  • ריכוז תוכניות לימודים והובלתן.
  • ניהול פרויקטים חינוכיים.
  • ניהול גן ילדים.
  • העברת תוכניות העשרה בגני ילדים.
  • ניהול, הדרכה והובלה של פעילויות הקשורות לבני הגיל הרך, במסגרות שונות, כולל במחלקת החינוך ברשות המקומית, במתנ״ס המקומי או במרכזי למידה.

למה כדאי לי ללמוד חינוך לגיל הרך?

יש כמה סיבות בגינן כדאי לבחור בלימודי תואר בחינוך לגיל הרך, וביניהן:

התחום מאוד מתגמל, כי אתם באמת תורמים לשינוי

כאמור, למחנכים בגיל הרך יש באמת הזדמנות לעשות שינוי בחיי הנפשות הרכות. הם יכולים להבטיח שהילדים יזכו לקבל התחלה טובה בחיים ובלמידה; הם זוכים ללמד את התלמידים דברים שיהיו מנת חלקם כל החיים; הם מקבלים הזדמנות לעזור להם לחקור ולהצליח; ובסופו של דבר לצפות במו עיניהם בהישגים המדהימים של תלמידיהם.

ילדים, מטבעם, רוצים ללמוד הכול. רצון הילדים להיות מסוגלים לעשות כל דבר בעצמם, הוא חלק גדול מההתבגרות שלהם. מחנכים בגיל הרך זוכים לראות את הקטנטנים האלה צומחים, כשהם עוזרים להם לממש את הפוטנציאל שלהם לאורך הדרך.

אתם בוחרים במסלול קריירה מעשי ויצירתי מאוד

מה רואים כשנכנסים לגן ילדים? לרוב, מקום פורח מיצירתיות והשראה. הצבעוניות הזו עם האומנות המוצגת על הקירות ועם כל המשחקים והחומרים המשמשים את הילדים כדי ליצור ולהמחיש את הלמידה שלהם – לא כל אחד זוכה להתגאות בסביבת עבודה שכזה.

כמחנכים בגיל הרך, אתם צפויים להיות מעורבים באופן מלא בהתרחשויות היצירתיות המתקיימות במסגרת הלימודית. ייתכן גם שתהיו גם אלה שבונים את תוכנית הלימודים המרתקת הזו, וקרוב לוודאי שתמצאו את עצמכם:

  • יוצרים חומרים לשיעור.
  • מכינים את לוח המודעות להורים.
  • מתכננים את קישוט החלל.
  • ובמהלך היום גם בונים בלגו, משחקים או יוצרים עם הילדים.

לא בכדי אומרים שהעובדים בגיל הרך נהנים מהיתרון של עבודה בסביבה מגרה המאפשרת להם ׳לבטא את הילד הפנימי שלהם׳.

ביטחון תעסוקתי והזדמנויות להתקדם לאורך השנים

כולנו שומעים היום בחדשות על המחסור העצום בעובדי הוראה בבתי הספר ובגנים. זאת ועוד, נתונים סטטיסטיים מלמדים שמחנכים בגיל הרך יכולים לצפות לתחזית תעסוקתית מעולה גם בשנים הבאות.

ביטחון תעסוקתי והזדמנות להתקדם בקריירה במהלך השנים, היא סיבה מרכזית שבגינה אנשים בוחרים בקריירה זו או אחרת. עבור מחנכים בגיל הרך, הצרכים, הביטחון ומרחב הצמיחה והקידום כבר כאן, ויישארו כאן עוד שנים רבות.

*קבלת התואר מותנית באישור המל”ג – בהתאם למקובל בתכניות לימודים חדשות

אולי יעניין אותך גם: