- .B.A בחינוך + קורס יסודות בהנחיית קבוצות >>
לימודי חינוך – תואר ראשון בחינוך: למען הדור הבא
תואר ראשון בחינוך
ראשת החוג: ד”ר מרים שריד
תכנית הלימודים בחוג לימודי חינוך מעניקה היכרות עם מדעי החינוך. לימודי התואר הראשון בחינוך נועדו להקנות ידע בסיסי על מהות החינוך ולהמחיש את זיקת התיאוריות החינוכיות אל המציאות של מערכות החינוך בשטח ואל אפשרויות התעסוקה וההתמחות בחינוך.
במרכז תכנית הלימודים אשכול לימודים עיוני בסיסי, המציג את הפסיכולוגיה של החינוך, תולדותיו ומטרותיו. ממנו מסתעפים תחומי ידע והתמחויות כדוגמת לקויות למידה, הגיל הרך, חינוך בלתי פורמאלי, ניהול במערכות חינוך וייעוץ חינוכי.
ההיכרות עם מגוון התחומים בחינוך, מאפשרת בחירה מושכלת של תחום ההתמחות בהמשך.
במסגרת לימודי תואר ראשון בחוג לחינוך ירכוש הסטודנט ידע בסיסי על מהות החינוך וילמד לקשר את התיאוריות החינוכיות ואת ממצאי המחקר אל המציאות של מערכות החינוך בשטח בהתאם לתחום החינוכי אותו בחר ללמוד באשכול הלימודים. הסטודנט ירכוש מיומנויות והתנסויות נרחבות בהתאם לאשכול בו יבחר ללמוד: לקויות למידה, הגיל הרך, ייעוץ חינוכי וניהול במערכות חינוך. כל אלו יאפשרו לסטודנט בחירה מושכלת של תחום ההתמחות ובהמשך מיצוי הפוטנציאל הטמון בו ומימושו בקריירה שלו
*האשכולות לא יצוינו בתעודת התואר.
"תואר תואר" בחינוך
אשכול חינוך בלתי פורמלי*
בעשורים האחרונים הולך וגדל מקומו של החינוך הבלתי פורמאלי לצד החינוך הפורמאלי, כחינוך המספק מענים חיוניים לילדים ובני נוער. מענים אלו נשענים על סדרה של מאפיינים ייחודיים לחינוך הבלתי פורמאלי, וביניהם למידה לאורך החיים, למידה בזמן גמיש ובמקום גמיש, למידה מתוך עניין ומוטיבציה פנימית, למידה מותאמת אישית, למידה רלוונטית לחיים ועוד. בהתאמה, בישראל קיימות מסגרות רבות ומגוונות העוסקות בחינוך בלתי פורמלי בקהילה, מחוץ למסגרת הבית ספרית (דוגמת תנועות הנוער, פנימיות לנוער ולנוער בסיכון, עמותות העוסקות בחינוך בלתי פורמאלי וכן מתנ”סים). תחומי העיסוק של החינוך הבלתי פורמלי הם ענפים, וניתן למנות בהם, בין היתר, את תוכניות המניעה והטיפול בנוער בסיכון, חינוך והעשרה לגיל הרך, חינוך משלים כגון לימודי אוריינות, כמו גם חינוך לערכים.
אנו מאמינים, שכדי להצליח כאיש חינוך, נדרשים ידע והיכרות עם המסגרות והפעילויות המצויות תחת מטריית החינוך הבלתי פורמלי, אלו המתקיימות מחוץ למערכת החינוך הפורמלית, במקביל לאלו המצויות בתוך מערכת החינוך הפורמלית.
הסטודנט יכיר וילמד, במסגרת התמחותו, את הצרכים החינוכיים של אוכלוסיות שונות דוגמת ילדים בגיל הרך, ילדים (הן לפני והן בגיל ביה”ס היסודי), צעירים ונוער בסיכון, כמו גם אוכלוסייה מבוגרת.
בד בבד, הסטודנט יכיר את העקרונות לבניית פעילויות החינוך הבלתי פורמלי, לפי צרכי האוכלוסיות השונות, כמו גם מטרות פעילויות אלו.
הלימודים במסגרת אשכול החינוך הבלתי פורמלי מקדמים הזדמנויות להשתלבות במסגרות חינוכיות בלתי פורמליות רבות, דוגמת מתנ”סים, מסגרות נוער שונות (בישובים בעלי אופי כפרי/קהילתי או עירוני), פנימיות, כמו גם בעמותות שונות, העוסקות בחינוך. גם אנשים העובדים במסגרת מערכת החינוך הפורמאלית יפיקו תועלת רבה מהידע שירכשו במסגרת התוכנית שכן חלק ממאפייני החינוך הבלתי פורמאלי מוצאים את דרכם למערכת החינוך הפורמאלית. כמו כן, החינוך הבלתי פורמלי וההעשרה נוכחים בימינו גם בין כתלי ארגונים עסקיים שונים, ומיועדים עבור העובדים באותם ארגונים.
בין הקורסים הרבים הנלמדים במסגרת התוכנית, ראוי לציין את קורסי המנהיגות החינוכית והובלת השינוי החינוכי, חינוך לעתיד – לקראת עתיד לא ידוע, התבגרות ונוער בסיכון ומסגרות חינוכיות עבור נוער בסיכון, פעילויות פנאי עבור ילדים בגיל הרך, כמו גם טיפוח אוריינות (קריאה/כתיבה) בהקשרים חברתיים ותרבותיים מגוונים.
בתום הלימודים הפורמליים, בוגרי ההתמחות יוכלו להשתלב במסגרות החינוך הלא פורמלי בחברה ובקהילה. מעבר לכך, הבוגרים יוכלו להמשיך ולהתמקצע ברכישת תעודת הוראה בחינוך בלתי פורמלי, או להשתלב בתוכניות לימודים מתקדמים ובמחקר.
*האשכול לא יצוין בתעודת התואר
לימודי חינוך בהתמחות חינוך בגיל הרך*
*האשכול לא יצוין בתעודת התואר.
אשכול ליקויי למידה*
אשכול ניהול במערכות חינוך*
• בין הקורסים הנלמדים: מבוא למנהל חינוכי, מנהיגות חינוכית, ניהול עובדים בשירות הציבורי, בית-הספר בפרספקטיבה של תורת הארגון, סוגיות בחינוך לקראת עתיד לא ידוע, דפוסי קבלת החלטות, הערכת פרויקטים, אתיקה בניהול, ניהול בית הספר בסביבה מתוקשבת ועוד.
*האשכול לא יצוין בתעודת התואר.
אשכול ייעוץ חינוכי*
יצירת קשר עם רכזות החוג לחינוך
שם | שעות קבלה | בניין | טלפון | פנייה באמצעות תחנת מידע אישית |
מיתר גבאי | יום א’ עד יום ה’ 10:00-12:00; 14:00-15:00 | יום ב’ 15:00-17:00 | בניין חינוך/מדעים – קומה 3 | 04-9015385 | להשארת פנייה לחצו כאן |
מיכל מלכה | 04-9015194 |
מה עושים עם תואר ראשון בחינוך?
מקומות עבודה פוטנציאלים:
- מלווים, חונכים, מדריכים ורכזים
- פעוטונים, גני ילדים, צהרונים, קייטנות
- פנימיות, תנועות נוער, חוגי העשרה, מתנ”סים
- ארגוני חינוך בלתי פורמלי
- ארגוני מגזר שלישי – עמותות, מלכ”רים
- משרות הדורשות השכלה רחבה בתחומים מגוונים
- התפתחות לתפקידי ניהול זוטר או ניהול בכיר
כיווני התפתחויות עתידיים ואפשרויות לפיתוח קריירה:
-
הוצאת תעודת הוראה והתפתחות כצוות הוראה במסגרת החינוך הפורמלי
מסלול ההוראה הוא הקריירה הפופולרית ביותר בקרב בוגרי תואר ראשון בחינוך, וזו אופציה מצוינת לאנשים שאוהבים לעבוד עם ילדים או מבוגרים במסגרת כיתתית ורוצים להשפיע ולחולל שינוי בחייהם.
ההוראה בכיתה מחנכת ומכינה את התלמידים לעולם, כאשר נושאי הלימוד מותאמים לגיל התלמידים, החל מיסודות הקריאה והחשבון בכיתות היסוד, ועד לקורסים ייחודיים הנלמדים במוסדות להשכלה גבוהה.תחומי האחריות של המורים כוללים, בין השאר: o יצירת אווירה לימודית והקניית כללי התנהגות של התלמידים בכיתה ובבית הספר. o הוראת נושאים ספציפיים בהתאם לגיל התלמידים ולמיומנות שלהם, בין היתר, על ידי יצירת מערכי שיעור ומבחנים. o מעקב אחר התקדמות התלמידים בלימודים ודווחים להורים. o שיתוף פעולה יעיל עם צוות בית הספר, ככול הנדרש. אפשרויות העבודה בהוראה – מורים יכולים לבחור לעבוד עם בני גיל מסוים (בגיל הרך, בבית הספר היסודי או בתיכון). מורים יכולים לעבוד גם בחינוך הבלתי פורמלי, כמו: הוראה מקוונת או הוראה במתנ״סים, במרכזי למידה, במת״א ועוד. לא משנה באיזו מסגרת תבחרו ללמד, במהלך קריירת ההוראה שלכם תוכלו לגרום לתהליכי שינוי אמיתיים ומתמשכים בחייהם של אחרים.
-
תארים מתקדמים והתמקצעות בתחומים ספציפיים
המקור של מתודולוגיות ניהוליות וארגוניות רבות הוא בתיאוריות חינוכיות שונות. לפיכך, לימודי תואר שני בחינוך יכולים לעזור לכם להתקדם, להתמחות ולצבור מומחיות ספציפית מוגברת, גם אם אתם לא עובדים בתחום החינוך. למעשה, תואר שני בניהול במערכות חינוך הוא סוג של ׳תואר יישומי׳ שיאפשר לכם להשתמש בכישורים שרכשתם בלימודים וליישם אותם:
-
מחקר
-
התפתחות כאנשי אקדמיה
קריירה במוסדות להשכלה גבוהה מצריכה חשיבה ביקורתית ואנליטית, מיומנויות תקשורת טובות בעל פה ובכתב ומיומנויות ארגוניות. קריירות רבות במוסדות אלה דורשות תואר שני או שלישי. ואכן, מרצים במכללה ובאוניברסיטה הם בדרך כלל בעלי תואר דוקטור בתחומם.
אמנם, תארים מתקדמים מצריכים השקעה של שנים, אבל הם מאפשרים להשתלב בעבודה כאנשי אקדמיה ולהתקבל למשרות רמות יותר. קריירה באקדמיה כוללת בדרך כלל אינטראקציות עם סטודנטים. זה דורש גם ניהול זמן יעיל ותכנון מראש, כדי לאזן בין פרויקט המחקר (אם קיים), לבין עבודת ההוראה.מכיוון שנוף ההשכלה הגבוהה מתפתח ללא הרף, אנשי המקצוע בתחום זה אמורים להמשיך לחזק ולפתח את הכישורים שלהם ללא הרף, למשל, על ידי השתתפות בתכניות הכשרה בתחום המקצועי.
-
פתיחת פעוטון או עסק המפסק שירותי הדרכה/ חוגי העשרה הקשור להדרכות בחוגי העשרה
תואר ראשון בחינוך מאפשר לכם לפתח קריירה כעצמאים, כמו פתיחת פעוטון או פתיחת עסק המספק שירותי הדרכה למדריכים בחוגי העשרה.
לימודי חינוך מפתחים כישורים ספציפיים הנוגעים למגוון נושאים חינוכיים כולל תיאוריות על למידה, שוויון וגיוון, מדיניות ופרקטיקה, ויצירתיות בחינוך. התואר הראשון יספק לכם הבנה טובה של חינוך בהקשרים חברתיים, פוליטיים וכלכליים. חלק מהקורסים כוללים התנסות בפועל ומספקים לכם הזדמנות ליישם את התיאוריה בעולם המעשה. בתואר הראשון תרכשו כישורים יעילים גם לפתיחת עסק עצמאי כמו פעוטון או חברה לשירותי הדרכה, לדוגמה: o יכולות תקשורת מצוינות – החיוניות להצגת המידע בצורה יעילה. o כישורי מחשב – לצורך מציאת משאבי הוראה והכנת חומרי לימוד, וליצירת תקשורת עם גורמים חינוכיים חיצוניים. o מיומנויות אנליטיות. o יחסי אנוש – הנחוצים לעבודה עם אחרים. o יכולות יעילות לפתרון בעיות. o כישורי ארגון וניהול זמן – החיוניים לניהול העסק ולעמידה בלוח זמנים. o .ניהול עצמי – גם בניהול פעוטון וגם בניהול עסק לשירותי הדרכה – ניהול עצמי יעזור לכם לעבוד ביעילות, לשקף את הפרקטיקה האישית שלכם ולבצע שיפורים-
התקדמות לתפקידי ניהול בכיר בארגוני חינוך פורמליים ובלתי פורמליים
תכנית הלימודים באשכול ׳ניהול במערכות חינוך׳ מקנה בסיס ידע ומיומנויות הן בנושאים הקשורים לחינוך עצמו והן בהיבטים הקשורים לניהול ולמנהיגות בחינוך.
התמחות באשכול זה, מכשירה את הסטודנטים לתפקידי ניהול במערכות החינוך השונות ומציידת את הבוגרים בכישורים, בידע ובכלים הנדרשים כדי להתמודד בהצלחה עם אתגרים ניהוליים שונים במגוון מערכות החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי.משך הלימודים במסלול לתואר ראשון בחינוך
תואר ראשון בחינוך מציע שני מסלולים: דו חוגי וחד חוגי שהלימודים בהם נמשכים 3 שנים. מסלול ׳תואר תואר׳, לעומת זאת נמשך 4 שנים, כאשר בנוסף לתואר הראשון בחינוך, ניתן ללמוד גם קורס המעניק הסמכה מקצועית (למשל, תעודה להנחיית קבוצות בארגונים).
מסלולי לימוד נוספים באקדמית גליל מערבי
קורסים נלמדים במסגרת התואר
בשנה ג' הסטודנטים יעברו התנסות מעשית- פרקטיקום.
ליבה ומתודולוגיה
-
יסודות בפסיכולוגיה חינוכית
-
משחקים דיגיטליים בהוראה ולמידה
-
למידה חלופית
-
הערכת הישגים לימודיים
-
אתיקה בחינוך
קורסי אשכולות
- אשכול ליקויי למידה
- אשכול ייעוץ חינוכי
- אשכול ניהול במערכות חינוך
- אשכול חינוך בגיל הרך
קורסי בחירה
-
שילוב הילד עם צרכים מיוחדים
-
שפה ומשחק
-
סינגור עצמי
-
מבוא לאוריינות דיגיטלית
-
מודעות קשובה (mindfulness): פיתוח יכולת קשב
ניוזלטר החוג לחינוך
אנו מזמינים אתכם להיות מעורבים בחוג לחינוך באקדמית גליל מערבי ולקרוא על פעילויות החוג, פרסומי מרצים, כנסים ועוד.
כנסים של החוג לחינוך
כנס מתמטיקה כיצירה
כנס לקויות למידה