הכשרת מדריכים לילדים ונוער בסיכון
רקע:
בשנים האחרונות קיימת בישראל עלייה בתופעת האלימות, העבריינות והקורבנות בקרב ילדים ובני נוער. כמו כן קיימת החמרה במאפייני אוכלוסייה זו המתבטאת בירידת גיל העבריינות, בהחרפה של ממדי האלימות ועלייה בשימוש בסמים ובאלכוהול.
אנשי המקצוע מתמקדים בזיהוי האוכלוסייה (הנקראת אוכלוסייה בסיכון) טרם כניסתה למעגל הסטייה והעבריינות וכן בהתמודדות ובעבודה טיפולית עם אוכלוסיית ילדים ונוער שכבר נמצאים בתוך המעגל. לאור מציאות זו קיים היום צורך גדול בהכשרה רחבה ומעמיקה של עובדים שיתנו מענה מקצועי ונכון לאוכלוסיות אלו.
בוגרי התכנית יוכלו להוציא לפועל את הידע והכלים שרכשו בלימודים במסגרות העבודה בהם הם מועסקים, להגדיל את סיכויי ההתקדמות המקצועית או להשתלב כעובדים חדשים במסגרות טיפוליות קהילתיות ומוסדיות שעניינן טיפול ושיקום של ילדים ונוער.צוות התכנית מומחה ומנוסה בתחום, מלמד מיומנויות רבות ומגוונות.
קהל היעד:
אקדמאים מתחומי מדעי החברה, במדעי ההתנהגות, עבודה סוציאלית ואנשי חינוך בעלי ניסיון בעבודה עם אוכלוסיות ילדים ונוער. מועמדים שאינם אקדמאים והינם בעלי ניסיון בשטח, בכפוף לראיון אישי עם מנהל התכנית.
מטרות הקורס:
הכשרת עובדים לעבודה עם ילדים ונוער בסיכון, הרחבת הכלים לעובדים ובעלי תפקידים ומוסדות בתחום.
בין נושאי הלימוד:
חוק, תיקון וטיפול – חוקים, תקנות והנחיות הקשורים בעבודה עם ילדים ונוער בסיכון.
אתגרים התפתחותיים של הילד והמתבגר- פסיכופתולוגיה ועבודת מערכת בריאות הנפש עם ילדים ומתבגרים.
סמים, מתבגרים ומה שביניהם- הכרות עם עולם החומרים השימוש לרעה וההתמכרויות בקרב ילדים ונוער.
סדנה שנתית – מודעות מקצועית- סדנה העוסקת בפיתוח מודעות טיפולית ומקצועית ,המספקת כלים להתמודדות עם פרטים ,קבוצות והורים לקבוצות סיכון
טכניקות התערבות טיפולית פרטנית- התערבות טיפולית מרסנת, אמפטיה, דמיון מודרך ועקרונות ה .CBT
התעללות והזנחה של ילדים ונוער- הכרות עם חמש הצורות להתעללות : פיסית, רגשית, מינית, גילוי עריות והזנחה. כמו כן יינתנו כלים להתמודדות .
עבודה טיפולית במרחב הבלתי פורמלי- גישות, שיטות התערבות בגישת היישוג (REACHING OUT ), עבודה ברחוב, עבודה במרכזי “הפוך על הפוך” , מגדלור ועוד.
התמודדות עם אלימות בית ספרית- כלים לאיתור ילדים אלימים והתמודדות עם קבוצת השווים במטרה למנוע אלימות ובריונות בזירה הבית ספרית.
הסביבה המשפחתית: מהנורמה לפתולוגיה : המשפחה במערכת, גישות להערכת תפקוד המשפחה וגישור בין מתבגרים להוריהם .
פסיכופתולוגיה בגיל הילדות והנעורים- העמקה: הקורס עוסק באיתור וזיהוי מגוון מצוקות נפשיות של ילדים ובני נוער על הרצף של הפרעות מחצינות התנהגות –להפרעות מפנימות התנהגות (acting out-acting in)
ילדים נוער ומיניות – הקורס יעסוק באחד הביטויים להתנהגות חריגה בקרב ילדים ונוער בסיכון, ובתוך זה אבחנה בין נורמה לפתולוגיה , על הרצף של הסטייה.
עבודה טיפולית בהקשר רב תרבותי- הקורס יעסוק בדגשים טיפוליים בעבודה עם ילדים ונוער בסיכון בהקשר הרב תרבותי של ישראל ,ויתמקד בקבוצות ייחודיות בחברה: חרדים, החברה הערבית, משפחות חדשות ,יוצאי חבר העמים והחברה האתיופית.
סוגיות אתיות בעבודה עם ילדים ומתבגרים- הקורס עוסק בעולם האתיקה המקצועית בעבודה טיפולית ויחשוף את הלומדים לקודים אתיים של עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ,קרימינולוגים ועובדי נוער בפנימיות ובמסגרות השונות.
התנסות בשדה:
מהלך הלימודים ניתן לבצע התנסות בשדה (לפחות 4 שעות שבועיות), ההתנסות הינה בחירה ובאחריות הסטודנט למצוא מקום שיוכר על ידי מנהל התכנית.
ביצוע ההתנסות תזכה ב 100 ש”ש.
מבנה הקורס:
תכנית תלת סמסטריאלית, 148 שעות, פעם בשבוע, אחה”צ.
תעודה:
הבוגרים שיעמדו בדרישות הקורס יקבלו תעודה מטעם היחידה ללימודי חוץ והמשך באקדמית גליל מערבי.
*כפוף לשינויים בהתאם לשיקולי היחידה ללימודי חוץ, המכללה האקדמית גליל מערבי.
יצירת קשר עם היחידה ללימודי חוץ
- בימים א' עד ה' בין השעות 9:00 עד 18:00