כל תלמיד רביעי מתקשה בקריאה: אלה הצעדים הנדרשים לצמצום פערי הקורונה

פורסם ב’דבר’ | 3.7.22
פרופ’ ורד וקנין נוסבאום וד”ר עינת נבו

תלמידים בבתי ספר דוברי עברית, בעיקר ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, נפגעו מהגבלות הקורונה, אבל עדיין לא מאוחר לתקן את הנזק | הדבקת הפערים עוברת דרך הדרכת מורים, פיתוח תוכניות מותאמות ללמידה מרחוק והתערבות ייעודית שתפצה על העיכוב בהתפתחות השפתית

הקורונה גורמת לנסיגה חדה בכישורי האוריינות של התלמידים

פורסם במעריב | 8.7.22
פרופ’ ורד וקנין נוסבאום וד”ר עינת נבו

הקורונה גורמת לנסיגה חדה בכישורי האוריינות של התלמידים

מחקר השלכות הקורונה

שודר ב’משכן לילה’ | 8.7.22
ד”ר עינת נבו

מחקר השלכות הקורונה שבדק בהישגים אצל ילדים במעמד חברתי, כלכלי נמוך

מחקר ראשון מסוגו מצא: כך משפיעה הקורונה לרעה על הישגי התלמידים

פורסם ב’מעריב’ | 4.7.22
פרופ’ ורד וקנין נוסבאום וד”ר עינת נבו

המסקנה המטרידה עולה ממחקר השוואתי שנערך במכללה האקדמית גליל מערבי, בין תלמידי יסודי וגנים שהתחילו ללמוד בימי המגיפה לבין כאלה שהתחילו לפניה

כך תייצרו שגרה שפויה לילדים בסבך של מציאות מורכבת

פורסם ב’חדשות 13′ | 7.4.22
ד”ר מאיה קלמן הלוי

מעבר לשיח על אודות גל הטרור, חשוב יותר מתמיד להנכיח בחיינו את “השגרה”. לקום בבוקר וללוות את הילדים למסגרת החינוכית, תוך קיום סדר יום קבוע ומוכר. כך נמנע מחשיפתם למידע מציף

התלמידים כשומרי סף יורידו את רף האלימות בבתי הספר

פורסם ב’דבר’ | 29.12.21
ד”ר מאיה קלמן הלוי

מקרה ההתעללות הקשה של התלמידה מבאר שבע מצטרף לעוד ועוד אירועי אלימות שמופצים ביד קלה על ידי ילדים ברשתות החברתיות | הורים צריכים לחדד אצל ילדיהם עמדה שלא רק אוסרת על הפגיעה באחר, אלא גם דורשת התייצבות לצדו ועבורו

אל תפקירו את החינוך לגיל הרך

פורסם ב’גלובס’ | 18.10.21
ד”ר עינת נבו וד”ר שרון גילת יחיא 

הפערים בחינוך לגיל הרך בתקופת הקורונה רק התחדדו, מתוך תפיסה שגויה כי בגנים לא לומדים שום חומר חינוכי • אך דווקא בגן מקבלים את התשתית השפתית, הרגשית, החברתית והקוגניטיבית הנחוצה בבית הספר • אם ההשכלה הבסיסית אינה טובה ואיכותית, יהיה קשה יותר להגיע להישגים במערכת החינוך

שלושת הצעדים שיש לנקוט בכדי להביא לשינוי אמיתי במערכת החינוך

פורסם ב’מעריב’ | 27/07/21
ד”ר עינת נבו וד”ר מעיין שמעוני

להעברת האחריות על מעונות היום למשרד החינוך ישנה חשיבות עבור החברה הישראלית כולה, אך נדרשים כמה צעדים על מנת שהמהלך יוביל לשינוי אמיתי.

עכשיו מתחילים: כך תכינו את ילדכם לכיתה א'

פורסם ב’מקור ראשון’ | 30/12/2020
ד”ר שרון גילת יחיא

הצעת החוק לחינוך חינם מגיל לידה של משרד הרווחה מבורכת, אך שמה דגש על בעיקר היבטים בטיחותיים, ומסיטה את הדיון מהצורך בחינוך של ממש לגיל הרך. פיזור הכנסת הוא הזמן לתקן את ההצעה

עכשיו מתחילים: כך תכינו את ילדכם לכיתה א'

פורסם ב’מקור ראשון’ | 8/1/2020
פרופ’ ורד וקנין-נוסבאום וד”ר עינת נבו

רכישת הקריאה והכתיבה היא מיומנויות קוגניטיביות מורכבת ביותר שנרכשת לאורך זמן ותלויה במידה רבה בסביבה שבה הילד גדל ומתחנך. הגורמים המבטיחים הצלחה ברכישת מיומנויות מורכבות אלה, מתפתחים טרם כניסת הילד לבית הספר, ולכן, גן חובה מהווה נקודת זמן קריטית, שבה ניתן לחולל שינוי לקראת רכישת הקריאה והכתיבה בכיתה אלף.

מפקירים את ילדי הגיל הרך

פורסם ב’News1 מחלקה ראשונה’  | 11.11.19
ד”ר שרון גילת-יחיא

תקופת הגיל הרך היא התקופה החשובה ביותר בחיי הילד. בגיל הזה מתפתחים הרגלים, ערכים, קשרים רגשיים, יכולות וכישורים שהם בעלי השפעה ארוכת טווח. סביבה חיובית ומותאמת בגילאים אלו, תכוון את ההתפתחות לכיוונים חיובים, בעוד שסביבה שלילית ואלימה תעשה נזק חסר תקדים.

האם צריך לתכנן לילדים את הזמן בחופש הגדול?

פורסם ב’החדשות 13′ | 5.8.18
ד”ר שרון גילת-יחיא
מה אתם אומרים – לתכנן סדר יום בחופש או לאפשר לילדים להשתעמם? מצד אחד, תפקיד ההורים הוא לעזור לילדים לתכנן עבורם את הזמן החופשי. מצד שני, הילדים של היום לא יודעים להשתעמם, למרות שיש בזה גם יתרונות.

מצלמות בגני ילדים: "לגן צריך רק רישיון, ילדים אינם עסק"

פורסם ב’ערוץ 7′  | 27.6.18
ד”ר שרון גילת-יחיא
“לגן צריך רישיון, ילדים אינם עסק”האם אכן התקנת מצלמות בגני הילדים היא זו שתיתן מענה למעשי ההתעללויות והפגיעות בגני הילדים?

האם לחייב התקנת מצלמות בגני ילדים ובמעונות בעיר חיפה?

פורסם ב’חי פה – חדשות חיפה’ | 26.6.18
ד”ר שרון גילת-יחיא

לאור הפרסומים בתקשורת בימים האחרונים על גני ילדים שבהם נתפסו עובדות מתעללות בזכות מצלמות, עולה השאלה האם לא יהיה נכון לחייב גנים פרטיים וגני עירייה להציב מצלמות, כמו שמציבים גלאי עשן או ציוד עזרה ראשונה. יחד עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך שיש מגוון דרכים להגן על פעוטות ושלעתים נפגעים תינוקות גם בגנים ומעונות, שמותקנים בהם מצלמות.

מוטיבציה לקריאה

פורסם במגזין ‘הורים וילדים’ | 16.4.18פרופ’ ורדן וקנין-נוסבאופ | ד”ר עינת נבו

הילדים היום צמודים הרבה יותר למסכים והקריאה בספרים הפכה ל”קריעה”. מחקרים מראים, כי כמחצית מילדי כיתות ד’ במדינת ישראל מגלים קשיים ואינם מציגים רמה נדרשת של יכולות קריאה והבנת הנקרא, למרות מאמצי מערכת החינוך, ולכן נדרשים אנחנו, ההורים, לשנות את המצב.

האם לשלוח את הילד למסיבה של חצי כיתה?

פורסם ב’חי פה – חדשות חיפה’ | 3.12.17
ד”ר שרון גילת-יחיא

בעד ונגד: הילד קיבל הזמנה למסיבת ילדים וגיליתם שלא כל ילדי הכיתה הוזמנו. מה עושים? מצד אחד לילד נעים להרגיש שהוא “מקובל”. מצד שני, האם בהגיעו למסיבה פרטית הוא לא תורם להדרה?

קריאה משחק ילדים

פורסם במגזין ‘הד הגן’ | 2013
פרופ’ ורד וקנין-נוסבאום וד”ר עינת נבו

מיומנויות אלפבתיות, מודעות פונולוגית, כשירות לשונית ומכוונות לספר הם ארבעת הרכיבים של ניצני האוריינות. ארבעתם מהווים את התשתית לרכישת יכולות הקריאה והכתיבה, וחשוב מאוד לפתח אותם בגן במהלך פעילויות המשלבות חוויות והתנסויות של הילדים ולא באמצעות הוראה פורמלית של קריאה וכתיבה.

כמו תינוקות: איך מקנים לתינוק הרגלי שינה ומי יקום בלילה?

פורסם ב’NRG – חדשות’ | 24.11.10
ד”ר שרון גילת-יחיא

כמו תינוקות: איך מקנים לתינוק הרגלי שינה ומי יקום בלילה? ניגשתם על התינוק, הרגעתם אותו, חזרתם למיטה בעיניים טרוטות, ואחרי שעה שוב נאלצתם לשמוע יבבות קורעות לב מכיוון העריסה? ברוכים הבאים לעולם ההורות. איך מקנים לתינוק הרגלי שינה, כיצד מפסיקים לריב מי יקום והאם נידונו לחיות את חיינו בלי לעצום עיניים? מדריך למתחילים עייפים.

האם ילדי הגן יכולים לכתוב?

ד”ר עינת נבו
לאורך שנים רבות קריאת ספרים לילדים נחשבת לאחת הפעילויות החשובות ביותר להתפתחותם. הואיל וקריאה וכתיבה הן שתי פעילויות ההולכות לרוב יחדיו, נשאלת השאלה, האם פעילות של כתיבה עם ילדים צעירים חשובה גם היא?

מאפייני התיווך של הגננת והתנהגות אלימה של ילדים בגן

ד”ר יעל שני

התנהגות אלימה בקרב ילדים נמצאה כאחד מגורמי הסיכון העיקריים לחוסר הסתגלות, קשיים בוויסות, אימפולסיביות ועוד. יחד עם זאת, התנהגות אלימה בגיל הרך היא תלויית גיל ושלב התפתחותי.
בגיל הרך השימוש באלימות מתחיל כבר בסביבות גיל שנה אך לא בשיעור גבוה, וסוג האלימות הראשון שילדים מפגינים הוא אלימות פיזית. אלימות זו מתייחסת למעשים, כגון: בעיטות, דחיפות ומכות, שמכוונים כלפי אדם אחר ויכולים לגרום לפגיעה.

האם מדינת ישראל משקיעה מספיק משאבים בחינוכם של ילדים צעירים עד גיל 3?

מחקרים שנעשו בעשורים האחרונים מדגישים את חשיבותו של החינוך לגיל הרך ואת השפעתו על רווחת הילדים, הישגיהם הלימודיים לאורך החיים, שוויון וצמצום פערים, הגדלת המוביליות החברתית ויכולת כלכלית. הממצאים העיקריים העולים ממחקרים אלו מצביעים על כך שההשפעה של החינוך בגיל הרך הינה משמעותית ביותר.