מהדורת מרץ 2020
דבר ראשת החוג - פרופ' ורד וקנין
מחקר ופעילות אקדמית
תהליך ההוראה אותו תיעדו הסטודנטיות מראה שהתלמידים מאוד אוהבים את השיעורים ומשתוקקים להשתתף בשיח המתמטי המתפתח בקבוצה. תמונה 1 משקפת מצב של למידה בקבוצה.
- הקשר בין אפיונים הוריים וסגנונות הורות לבין הרגלים/דפוסי התנהלות הילדים ברשת
- את מאפייני הרגלי השימוש ברשת של ההורים והשפעתם על הרגלי השימוש של הילד (Modeling)
- להבין את הפער בין תפיסת ההורה את האופן בו הוא ‘מגן’ על הילד מפני ‘רעות האינטרנט’ לבין תפיסת הילד את ‘מאמץ’ ההורה לשמור עליו
- מה היא תפיסת מרכיב הסכנה של הילדים
המחקר נמצא בשלב הפיילוט.
פרסומים
ד”ר מירב בן נתן דיווח על מאמר חדש
דיווח על פיתוח או ממצא ייחודי
-
הוראה ולמידה משולבת טכנולוגיות באקדמית גליל מערבי ד”ר ענת קלמר
במסגרת קורסים העוסקים בהתפתחות חשיבה מתמטית החל מגיל הגן ובשנים הראשונות של בית הספר היסודי, סטודנטים לומדים על תהליכי הוראה ולמידה של מתמטיקה וטיפול בקשיים, דרך שימוש בטכנולוגיות. הטכנולוגיות כוללות אתרים מובנים, כדוגמת אתר אוריגאמטריה, בו הסטודנטים מתנסים בהבניית משמעות למושגים גאומטריים וביסוס התפיסה המרחבית דרך קיפולי נייר. האפליקציה הממוחשבת באתר, מעלה שאלות לבדיקה ואנימציות המדגימות קיפולי נייר. דרך קיפולי הנייר הסטודנטים מגיעים לתובנות ומבצעים רפלקציה על התהליך. שימוש בטכנולוגיה זו נעשה בקורסים של מתודיקה להוראת המתמטיקה וחשיבה מתמטית בגיל הגן. סטודנטים הלומדים בסמינריונים לגיל הרך ולבית ספר היסודי מפעילים את האפליקציה בבואם לעזור לילדים הצעירים במסגרת תרומה לקהילה.
סוג אחר של התנסות בטכנולוגיות בא לידי ביטוי בהתמודדות עם אלגוריתמים בפעולות החשבון. בעזרת ההתנסות באפליקציות הסטודנטים מגיעים לתובנה לגבי תהליכים שעד היום הם ידעו לבצע טכנית, מתוך שינון וכעת האפליקציה משקפת להם את התהליכים עד רמה בה הם מסוגלים להסביר למה מפעילים אלגוריתמים בדרך בה עושים זאת. לדוגמה, אפליקציה המשקפת תהליכים של חילוק (יישומטיקה) מביאה לתובנות שנעדרו מהכתה כאשר כל שלמדו היה שינון תהליך החילוק הארוך הנדרש בתכנית הלימודים.
בנוסף לאפליקציות, בין אם הן חלק מאתר מובנה או יישומונים נפרדים שבאים לתת מענה למגוון מטרות, ישנו שימוש באתרי הקורסים שלנו, במודל. אתר הקורס מכיל סרטונים בהם ניתן לצפות על תהליכי למידה של ילדים עם ההסבר העומד מאחורי תהליכים אלה. הסטודנטים מתנסים במבדקים ממוחשבים שנותנים להם ולי כמרצה מדד של הערכה לגבי התפתחות הלמידה וכך אני יכולה לנתב את המשך השיעורים בקורס על מנת לחזק נקודות תורפה ולאפשר התקדמות והעמקה. חומרי השיעור הכוללים מצגות, מאמרים, אפליקציות וסרטונים עולים מידי שבוע לאתר הקורס.
הכלים הטכנולוגים העומדים לרשותי כמרצה, מאפשרים לי תקשורת רציפה עם הסטודנטים, המשכיות של השיעורים מעבר למקום ולזמן, בהתאם לצורך, ותומכים בלמידה ובהוראה.
פרקטיקום – שילוב בין תיאורטי למעשי בשנה ג’ בחוג לחינוך – המגמה ללקויות למידה גב’ יונה פליישר
במסגרת החוג לחינוך תואר ראשון באקדמית גליל מערבי ישנן מגמות התמחות והתמקדות לבחירת הסטודנטיות, כאשר אחת מהן היא מגמת “לקויות למידה”. הסטודנטיות לומדות במהלך התואר מבואות ורוכשות ידע בתחום החינוך המיוחד, לקויות למידה והפרעות קשב. הן נחשפות לעובדות ומחקרים בתחום וצוברות בקיאות אקדמית. בשנה ג’ לקראת סוף התואר, הן זוכות להתנסות בטיפול מעשי בתלמיד עם עיכוב כלשהו בביסוס יסודות הקריאה ו/או הכתיבה. ההתנסות הזו (“פרקטיקום”) שמתקיימת לכל אורך השנה כוללת 60 שעות של התנסות מעשית. באופן מעשי הסטודנטית מגיעה לשעתיים בשבוע לבית הספר בעיר עכו ויוצרת קשר טיפולי לימודי מובנה מעמיק עם התלמיד. ההתנסות מלווה בקורס אקדמי שמועבר על ידי יונה פליישר – מומחית לתחום האבחון וטיפול בלקויות למידה ובבניית תכניות התערבות באמצעות הוראה מתקנת. בנוסף על כך, בשל ההרכב הייחודי של הסטודנטיות והתלמידים: מחציתן דוברי ערבית, ומחציתן דוברי עברית כשפת אם – לרשות הסטודנטיות ובתי הספר עומדות שתי מנחות. האחת דוברת ערבית והשנייה דוברת עברית. כלומר, מתרגלת לכל מגזר, שנותנת מענה בחומרי האבחון, תצפיות ומשובים על שיעורים ופתרון בעיות מעשיות בשטח.
מהות הקורס היא לתת טעימה והתנסות בטיפול בלקויות למידה: איתור, אבחון וטיפול.
הקורס האקדמי “נצמד” ללוח השנה הטיפולי כלומר, סילבוס הקורס עדכני ומוחשי ומתקדם בתכניו “כסרגל זמן” של תהליך טיפול דידקטי לימודי. בהרצאות הסטודנטיות פוגשות תוכן אקדמי שכולו ועיקרו עוסק בקידום תלמידים בכיתות יסוד עם עיכוב ברכישה ו/או ביסוס יסודות הקריאה ו/או הכתיבה, באמצעות כלים של הוראה מתקנת.
בתחילת השנה מוקדש זמן רב להכנה מקדימה למפגש עם התלמיד, ביסוס ההבנה של מהות הרכישה והביסוס של קריאה וכתיבה, מתן הסברים, הדרכה, והכרות עם דרכי טיפול.
לאחר מכן כאשר הסטודנטיות יוצאות למפגשים פעמיים בשבוע בבתי ספר במגזר היהודי ו/או הערבי בהתאם לשפת האם שלהן, התכנים שנלמדים בקורס מתמקדים בהעשרה וחיזוק מיומנויות יסוד (בעיקר ביסוס והקניית קריאה וכתיבה), דרכי פעולה, שיטות ואמצעים. מטרת הסטודנטיות והסגל כאחד היא לסייע ולקדם תלמידי כיתות ב-ג. הן מסתייעות רבות בחונכות אקדמיות שתומכות, צופות ונותנות משובים על השיעורים עצמם ומסייעות להן עם חומרים דידקטיים וניתוח מיפויים. הן מתנסות בשנה זו בבניית תיק טיפול מצטבר הכולל הערכה מתמשכת, ניתוח וזיהוי קשיים, תכנית טיפול, תיעוד מפגשים והגשת תיק עבודה שנתי מלא (עם כל החומרים + כל שיעור/מפגש מתועד עם מטרת שיעור + פעילות שנעשתה בו + מה הושג + לאן ממשיכים בשיעור הבא).
במהלך השנה הסטודנטיות מגישות דוחות, למשל: תוצאות האבחון האישי, דוחות תצפית והערכה מסכמת.
דגש רב הושם בשיעורים האקדמיים ובליווי הסטודנטיות בחשיבות יצירת קשר עם הילד, דרכי איסוף מידע, הכרות עם כלי הערכה, ניתוח ממצאים בעקבות הערכה, פיתוח תכנית עבודה מותאמת, שיטות טיפול לקידום קריאה, כתיבה והבנת נקרא, ושילוב משחק דידקטי בשיעורים.
בהרצאות הוקדש זמן לדוגמאות, מתן משובים חיוביים, הבלטת כוחות ויכולות והדגשת ההתקדמות של הילד. לקראת סוף השנה הסטודנטיות מציגות בפני הכיתה כולה את התהליך שעברו עם התלמיד, מציגות שיעור נבחר, מספרות על הילד ובכך ממחישות את התהליך האישי מקצועי שעברו במהלך השנה.
הקורס אינטנסיבי ותובעני, יש צורך לעמוד בסטנדרטים רבים של ארגון הידע, ביצוע משימות לכל אורך השנה ותיעוד ואיסוף כל החומרים. אך החוויה שבו עוצמתית מפני שבאמצעותו נפתח השער מהתאוריה למעשה ומאפשר הצצה אמיתית לעולמו של הילד בעל הצרכים המיוחדים.
עבור הסטודנטיות הקורס הזה שהוא שנתי ובעל “נפח” רב בשנת הלימודים האחרונה, מהווה גורם משמעותי בתהליך קבלת החלטות אישי. רבות מצליחות בעקבותיו לבסס ולקדם תהליכי צמיחה אישיים. שאלות כמו: מה אני רוצה לעשות עם התואר בחינוך, לאן אני ממשיך מכאן, נענות ביתר בירור לאחר ההתנסות הזו.
ברוב המקרים החוויה מטביעה חותם חיובי, מעורר לעבודה משמעותית ומתגמלת רגשית ושכלית, כך לקראת סוף שנה רבים ורבות מחליטים על המשך מעורבות אקדמית ומקצועית בעולם החינוך.
המרכז לחינוך אורייני פרופ’ ורד וקנין-נוסבאום ראשת המרכז לחינוך אורייני
הקו המנחה את האקדמית גליל מערבי ואת המרכז לחינוך האורייני הוא ההכרה שכמכללה אקדמית אזורית, תפקידנו להפנות את פנינו בעת ובעונה אחת גם להוראת המקצועות האקדמיים בהם באה לידי ביטוי המומחיות הדיסציפלינרית של המורים, וגם לקהילה שבתוכה נמצאת המכללה – בערי הגליל וביישוביה, על כל צורותיהם. הכרתנו היא שחינוך אינו רק תיאוריות של החינוך.
תיאוריות חינוכיות חייבות להתעמת ולהתאמת עם או מול המציאות של החינוך בקהילה ולתרום לקהילה. אנו מבקשים לעודד סטודנטים להתנדב בקהילה בליווי וייעוץ אקדמי של מרצי החוג על מנת לאפשר לילדי הפריפריה עתיד טוב יותר על-ידי חשיפתם להזדמנויות למידה.
תפיסתו של המרכז לחינוך אורייני כי החינוך בגליל ניתן לשיפור על – ידי הוראה נכונה, איתור מוקדם של מתקשים בלמידה, הסברה להורים על תפקידם במניעת כישלון ילדיהם, וטיפוח פעילויות אוריינות המניחות את המסד לרכישת מיומנויות למידה יסודיות, החל מהגיל הרך. לאקדמיה יכול להיות חלק חשוב בשיפור החינוך.
בנוסף, בתפיסתנו, המרכז לחינוך אורייני חייב להתגייס לשיפור החינוך באזור, תוך מגע ישיר עם בתי – הספר וגני – הילדים המקומיים, על – מנת לשפר את מיומנות המורים ועל – מנת לטפח סטודנטים בעלי יכולת ומחויבות לסייע לתלמידים מתקשים.
המחקר העכשווי בחינוך מצביע במיוחד על תרומת המשפחה, הבית, ומסגרות החינוך בגיל הרך
להתפתחות האוריינית של הילדים. לפיכך, אנו במרכז לחינוך האורייני רואים כחובתנו לטפח דרכים לסייע לבתי – הספר, לגננות, למורים, ולהורים, כדי שיהיו “מקדמי אוריינות” לילדיהם. אנו פועלים כדי לאפשר לסטודנטים להתנסות בקידום אוריינות ולממש את המחויבות האזרחית – חינוכית שלהם בסיוע לתלמידים מתקשים.
פועלו של המרכז לחינוך אורייני מראה כי אנו מצליחים לתרום לשיפור מיומנויות שפה, קריאה, כתיבה ומתמטיקה בקרב ילדים בגיל הרך ובבתי הספר בהם אנו פועלים, הן בעברית והן בערבית.
להלן דוגמות למספר פרויקטים המתקיימים תחת המרכז לחינוך אורייני:
הפרויקט הראשוןסיוע למתקשי קריאה וכתיבה בעברית ובערבית בעיר עכו ראשת הפרויקט: פרופ’ ורד וקנין-נוסבאום
האקדמית גליל מערבי ומנהל החינוך בעיר עכו שותפים החל משנת תשע”א בפרויקט אקדמי-קהילתי, שמטרתו לסייע לתלמידי כיתות ב’, דוברי עברית וערבית, המתקשים בקריאה ובהבנת הנקרא בבתי- הספר בעכו .הסיוע נעשה באמצעות סטודנטים הלומדים בחוג לחינוך באשכול לליקויי למידה ובאשכול לאוריינות ומתנדבים לקיים פעילות קהילתית בבתי-הספר
הפרויקט השניסיוע לתלמידים עולים חדשים ראשת הפרויקט: פרופ’ ורד וקנין-נוסבאום
סיוע לתלמידים עולים חדשים המצויים בקבוצת סיכון לפתח קשיים לימודיים, על מנת להגביר את סיכוייהם להשתלב בעתיד בחברה ובכלכלה.
הפרויקט מתמקד בסיוע לתלמידים עולים בקריאה ובכתיבה בבתי ספר יסודיים בעכו, במטרה לחשוף בפניהם הזדמנויות למידה נוספות ובכך לצמצם את פערי ההישגים שלהם בהשוואה לבני כיתתם.
הפרויקט השלישיפרויקט קריאת ספרים בגני ילדים בעכו ראשת הפרויקט: ד”ר עינת נבו
מטרתו של הפרויקט היא לקדם את היכולות השפתיות והמיומנויות האורייניות של ילדים בגני החובה בעכו, על-מנת לבסס ולהעשיר את התשתית הלשונית הדרושה לילדי הגן לשם רכישת הקריאה והכתיבה בבית-הספר. קידום היכולת השפתית נעשה באמצעות קריאת סיפורים לילדים, תוך כדי ניהול שיח עם הילדים.
הפרויקט הרביעיסדנאות להורים בגני ילדים בעכו ראשות הפרויקט: פרופ’ ורד וקנין נוסבאום וד”ר עינת נבו
הפרויקט מיועד להורים של ילדים הלומדים בגני חובה דוברי ערבית ודוברי עברית. במהלך הפרויקט ההורים משתתפים במספר מפגשים. כל מפגש דן בהיבט אחר של אוריינות מהרשימה הבאה: ספרים וסיפורים, אוצר מילים, מודעות פונולוגית, ידע אלפביתי ושמות אותיות ומודעות מורפולוגית. כל פגישה מורכבת מחלק עיוני וחלק מעשי. בחלק העיוני מוצג להורים הרקע התיאורטי והמחקרי בנושא הנדון ובחלק המעשי ההורים שותפים להכנת פעילות אוריינית.
סדנאות מועברות על ידי מאבחנות דידקטיות בעלות תואר שני בחינוך ולקויות למידה יחד עם סטודנטיות המתנדבות בפרויקט, הלומדות באשכול של ליקויי למידה או באשכול של אוריינות, בחוג לחינוך באקדמית גליל מערבי.
הפרויקט החמישי סיוע לתלמידי כיתות ב’ במתמטיקה בעברית ובערבית ראשת הפרויקט: ד”ר ענת קלמר
מטרת הפרויקט לסייע לתלמידים בכיתות ב’ לפתח חשיבה מתמטית ולפתח מיומנויות יסוד במתמטיקה הנחוצות להצלחה בתחום זה בעתיד. זאת, מתוך אמונה שהמכללה חייבת להיות שותפה בקהילה בה היא ממוקמת. שותפות לפרויקט סטודנטים, שנה שלישית, הלומדים בחוג לחינוך באשכול לקויות למידה ושהשתתפו בקורסים הכוללים את הידע הנדרש לסיוע לתלמידים מתקשים במתמטיקה. הפרויקט מגובה בהדרכה צמודה של הסטודנטים מבחינה אקדמית ומלווה בתצפיות בשטח.
הסטודנטים למדים כיצד להתאים תכנית סיוע לצרכי הילדים להם הם מסייעים, לאור בדיקת הידע המתפתח אצל כל תלמיד. כמו כן, הליווי האקדמי עוסק בנושאים כגון, התקשרות עם הילד ושימוש באמצעי המחשה דינאמיים, מעוררי מוטיבציה במתמטיקה.
התכנית מתמקדת בשני מוקדים עיקריים: המבנה העשרוני ופעולות החשבון בשילוב אמצעי המחשה.
הפרויקט השישיפיתוח חשיבה מתמטית בגני ילדים בעיר עכו ראשת הפרויקט: ד”ר ענת קלמר
החל משנת הלימודים תשע”ז הופעל פרויקט קהילתי בעיר עכו, שמטרתו לסייע לילדים בגני חובה לפתח חשיבה מתמטית ואוריינות מרחבית כהכנה לקראת כניסתם לכתה א’.
הפרויקט עוסק בפיתוח החשיבה המתמטית בקרב ילדי גן חובה דרך פעילויות עם אמצעי המחשה, קיפולי נייר וסיפורים מתמטיים, בדגש על פיתוח שיח המשלב משחק והמחשה. הפרויקט פועל בהקשר של סמינריון “פיתוח חשיבה מתמטית בגיל הגן בעזרת מודלים מוחשיים”. הוא מגובה בהדרכה צמודה של הסטודנטים מבחינה אקדמית ומלווה בתצפיות בשטח.
אירועים חוגיים | כנסים
כנס הפרעת קשב ולקויות למידה
הפרעת קשב ולקויות למידה הן מהתופעות הקליניות שנדונות לעיתים קרובות בספרות המדעית. למרות המחקר המפותח בתחום, ישנם עדיין סימני שאלה רבים וקיימת הטרגוניות גדולה בין ילדים עם ליקויי למידה. ככל שאנו לומדים יותר על הפרעת קשב ועל לקויות למידה, כך מתעוררות אצלנו שאלות ותהיות נוספות אותן יש ללמוד ולחקור.
הכנס אורגן על-ידי אשכול לקוי-למידה של החוג לחינוך באקדמית גליל מערבי עסק כמידי שנה, בהיבטים מגוונים של לקויות למידה והפרעת הקשב ובקשר שבין שתי התופעות.
במהלך הכנס התקיימו הרצאות מרתקות שיועדו לסטודנטים, הורים, מורים ואנשי מקצוע מתחום האבחון והטיפול בניסיון להביא לשיפור בדרכי ההתמודדות עם לקויות למידה והפרעת קשב.
בכנס נדונו יישום חוק החינוך המיוחד, היבטים רפואיים של הפרעת הקשב, אסטרטגיותלמידה לתלמידים לקויי למידה, היבטים רגשיים של תלמידים לקויי למידה ומוכנות לכיתה א’. הדיון בנושאים מגוונים אלה איפשר לבחון את דרכי ההתמודדות עם הקשיים המגוונים שתלמידים, שהורים, אנשי חינוך ובעלי מקצוע חווים ביום יום.
סדנת דיבור מול קהל
במסגרת שיתוף פעולה של מחלקת הדקנט עם החוגים השונים במכללה התקיימה סדנה עם החוג לחינוך “דיבור ועמידה בפני קהל” – שהועברה על ידי גיא יריב, מייסד ובעלים בית הספר לדיבור מול קהל ברמת גן.
הסדנה הותאמה לצרכי הסטודנטים ועסקה במתן כלים להתמודדות עם פחד קהל ושיפור כושר הנאום, הסדנה הותאמה לצרכי הסטודנטים ועסקה במתן כלים להתמודדות עם פחד קהל ושיפור כושר הנאום, כמו גם, כיצד להעביר פרזנטציה ומסרים בצורה הטובה ביותר במטרה לשפר את ביצועיהם של הסטודנטים.מחלקת הדקנט עובדת בשיתוף פעולה עם החוגים השונים במכללה, פונה אל ראשי החוגים ויוזמת פעילויות המותאמות לצרכי הסטודנטים במטרה להקנות להם ערך מוסף.
יום עיון “יאנוש קורצ’אק”
ביום שני, 1.4.201 התקיים באקדמית גליל מערבי יום עיון בנושא יאנוש קורצ’אק. יום העיון התקיים ביוזמת החוג לחינוך ובשיתוף התוכנית ללימודי שואה במכללה.
הכר את המרצה
ד”ר מירב בן נתן
כנערה צעירה, גדלתי בניו יורק. ולמדתי בישיבה תיכונית למרות שאני חילונית.
חזרתי לארץ לבד, כדי להתגייס לצבא. שירתתי כמדריכת נוער שוליים. מעמדי כחיילת בודדה איפשר לי פעם בשנה, לפשוט את המדים ולבקר את הורי בניו יורק.
אני בוגרת Bsc במדעים, אוניברסיטת תל אביב. תחילת דרכי המקצועית הייתה בחינוך המתמטי. בהוראה, בריכוז ובכתיבה. בהמשך, עשיתי הסבה לתחום הפסיכולוגיה וב-2009 סיימתי דוקטורט באוניברסיטת תל-אביב, בפסיכולוגיה קוגניטיבית. מאז, אני באקדמית גליל מערבי.
עיקר המחקר שלי הוא בענף של הפסיכולוגיה הקוגניטיבית – תפיסת מספר. אני בודקת שאלות כגון האם אנו מעבדים מספרים כמו תמונות או כמו מילים? האם מספרים הם אבסטרקטיים? כלומר – האם מבחינת העיבוד, משנה באיזה חוש או נוטציה אנו נחשפים למספרים?
לפני כחמש שנים, חזרתי לנגן בחליל צד (אחרי הפסקה של כ-30 שנה). אני מנגנת בהרכב ג’אז (“הברנשים של נוגה”) ובתזמורת כלי נשיפה (“My Orchestra”) באור יהודה. אנחנו נפגשים כל שבוע בהתלהבות רבה ומופיעים די הרבה. בקיץ אף צפויה לנו נסיעה לפסטיבל תזמורות בגרמניה. נגינה אינטנסיבית במשך ארבעה ימים!
בימים אלו, אני עובדת על מחקר בתפיסת מוזיקה, וזה מענין ומרגש להפגיש בין שני העולמות.
ד”ר הילית מייזל
שמי הילית מייזל. מגיל צעיר אני יועצת חינוכית בחטיבות ביניים ועובדת עם בני נוער ומשפחותיהם. מאז ומתמיד מצאתי אתגר בעבודה הזו, קיבלתי ממנה סיפוק רב במיוחד אחרי הסיוע במקרים מורכבים וסבוכים שהגיעו לא פעם לכותרות ולכתבות תחקיר. העבודה מאחורי הקלעים של הייעוץ מרתקת, משתנה (וגם עמוסה ומציפה) ובעלת השפעה רחבה על תלמידים, מורים, הורים, והארגון כולו. בשל הותק בתפקיד אי עדה גם לשינויים במהות הפרופסיה שמתעצבת לאורך השנים.
את התואר הראשון והשני למדתי באוניברסיטת בר-אילן בייעוץ חינוכי ובמנהל חינוך. את הדוקטורט למדתי באוניברסיטת Leicester באנגליה במסלול מנהל חינוך. חקרתי את הקשר בין סגנון הניהול והתרבות הארגונית של ביה”ס לאופן השילוב של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בבתי ספר רגילים. הלימודים באנגליה היו חוויה בלתי נשכחת גם מבחינת החשיפה שלי לתרבות העולם האקדמי בניכר. ככלל, אני מתעניינת בדינמיקה של עבודת צוותים בין כתלי בית הספר והדבר מתבטא גם במחקר הנוכחי: היועצת החינוכית כמנהלת התערבות באירועים חריגים בביה”ס (וסליחה למיעוט העמיתים הגברים שלי במקצוע). בין לבין אני אוהבת לקרוא, בעיקר את סגנון הכתיבה המרומז של מאיר שלו ואשכול נבו ומודה שהקריאה בפעם השנייה והשלישית באותם ספרים – מהנה הרבה יותר.
מפגש ייחודי עם סטודנט
אריאלה גמליאל – סטודנטית בחוג לחינוך, הסכימה לחלוק עימנו את סיפורה האישי. אריאלה בת 52, מתגוררת בישוב הקהילתי אשחר שבמשגב.
נרשמתי ללימודים במכינה קדם אקדמאית בגליל מערבי בעכו, החלום שלי היה שתהיה לי בגרות, אני עובדת בגן ילדים, הכל תמים ויושב על אותו ידע בסיסי מהנה של החיים בתוך בועה ורודה, הייחודי בי שהגעתי ללימודים עם חוכמת החיים שלי. בילדותי חוויתי קשיים בלימודים ובתקופה זו לא היו שום כלים ופיגומים שיעזרו לי, ירימו אותי ויביאו אותי למימוש הפוטנציאל שלי, היה בי מעין חוסר אמון כלפי עצמי והיכולת שלי להצליח ולעשות בגרות, ועם הזמן דרך הלמידה במכינה התגלה בפני עולם שבו הייתי סקרנית, רציתי לגלות עוד, המידע היה חדש כאילו התנפצה הבועה שבה הייתי שרויה, הייתה בי מוטיבציה פנימית שסייעה לי לאסוף את עצמי כל הזמן כדי להוכיח לעצמי, למשפחה, לחברות שאני מסוגלת להצליח בעוד מבחן, עוד סיכום, עוד מאמר. ללמוד סטטיסטיקה במכינה כשבתחילה לא הבנתי מה משמעות הסימנים במחשבון כגון שורש, נקודה שמשמעותה היה כפל. הסטודנטים היו צוחקים כשניסיתי להבין את משמעות הסימנים. הייתי נחושה להצליח ועברתי בציון 86. המחשבה על האנגלית איך עוברים 5 קורסים מהטרום בסיסי ומגיעים לפטור כאשר הידע שלי באנגלית הוא נמוך ביותר, לקחתי שיעורים פרטיים והודות לשכן שלי שישב איתי במשך שעות ולבסוף הצלחתי לעבור את האנגלית במכינה. עם כל הצלחה נכנסתי ונשאבתי יותר ויותר ללימודים.
חשבתי לעצמי, איך מעמיסים את כל החומר, איך זוכרים פיסקה? איך לומדים בע”פ? איך משתמשים במייל? איך שולחים עבודה במוודל בזמן שהוקצב לך. הקושי של להבין מה דורשים ממני ולהביא זאת לפועל, לעשות רפלקציה עם עצמך על החשיבה שלך ולבטא זאת בכתב ולהביא את הלמידה לתוך המבחן\הדף ושהמרצה יראה שאני מבינה את מה שלמדתי, עם הזמן אימצתי לעצמי אסטרטגיות למידה שהקלו עלי במבחנים ובלימודים.
בסיום המכינה סיימתי עם ממוצע 82.5 כאשר הממוצע לכניסה לתואר הוא 85 התקבלתי ללימודי ניהול מערכות חינוך לתואר ראשון על תנאי בשנה הראשונה.
תחילה, חששתי מכל התהליך והקושי, היו מבחנים בשנה הראשונה שבהם נכשלתי, הייתי מאוכזבת אך בכל זאת לא ויתרתי ועם הרבה כוחות נפשיים פנימיים ומוטיבציה ניגשתי למועדי ב’ ועברתי את המבחנים בציונים גבוהים. לדוגמה: במבחן של סרגי היה לי קושי להבין את השאלות בין השורות ומה המרצה רוצה, והעיבוד הזה גרם לי לתסכולים ולעייפות נפשית, כמעט והרמתי ידיים, אני חייבת לציין שאחד הדברים שקיבלתי מסרגיי וזה נזקף לזכותו שהוא לא ויתר והיה מקבל אותי והבין מאיזה מקום באתי ותמיד ניסה לעזור לי להבין, לחשוב יותר לעומק. קיבלתי עזרה מסטודנטים שלמדו איתי, שכנים, עזרה מהדיקנט, עשיתי אבחון במכללה וקיבלתי הקלות, תוספת זמן במבחנים, שיעורי עזר פרטניים, עזרה מהמרצים, שעות על גבי שעות במכללה על מנת לשרוד כל מבחן. לעיתים הייתי שואלת שאלות שאחרים היו מצחקקים ולא חששתי לשאול כי היה חשוב לי להבין. ובדיעבד, השאלות שלי עזרו להרבה סטודנטים להבין טוב יותר את החומר. הסתיימה לה שנה והצלחתי להעלות את הממוצע ולהיות תלמידה “מן המניין”, פחות נכשלת, התחלתי להביא תוצאות טובות, אסטרטגיות הלמידה החלו להתגבש אצלי והתחלתי לפרוח ולהנות מהלמידה, מהדרך, הייתי מקליטה את השיעורים, מגיעה הביתה ומסכמת כל שיעור וכל יום חוזרת וקוראת שוב ושוב ומסבירה לעצמי כמו סיפור וכך הייתי זוכרת את החומר. הקלסרים טיילו איתי במשך 3 שנים לאורך הים, במסעדות, בבתי קפה, בהפסקות, בשעות הלילה הקטנות עד שהייתי מבינה.
התחלתי לחשוב בצורה עמוקה ומשמעותית יותר, חווית הלמידה באה ממקום שבו אפשרו לי לממש את הפוטנציאל שלי, הייתי ממוקדת מטרה והייתי אני זו שמעבירה לאחרים סיכומים ולא לוקחת מאחרים, גרמתי לאחרים לעבד את החומר כאשר לא הבינו וכך הבנתי יותר וכך הפכתי מנעזרת לעוזרת.
אני מסיימת שנה ג’ עם ממוצע של 86 בתקווה שהוא יעלה עם המבחנים הקרובים של הסמסטר האחרון. עשיתי שני סמינריונים מכובדים, האחד על “החינוך הביתי” והשני “תוכנית הכשרה לסייעות בגני הילדים” אשר אמורה לשפר את תנאי הסייעת בגן ותפורסם במשרד החינוך ובמועצות אזוריות בכלל ובמועצה אזורית משגב בפרט.
אני עובדת ולומדת. יש לי שני בנים, בעל, משפחה טובה, חברים יקרים שהאמינו בי וגאים בי, הבנים שלי רואים אותי כמודל לחיקוי ולומדים, אני מתמודדת עם כל הקשיים ולא מוותרת, בחרתי להמשיך לתואר שני במדעי החברה והרוח במכללת תל חי באוקטובר 2019 והתקבלתי בשמחה עם הממוצע שלי ו”השמיים הם הגבול” . עצה קטנה, אל תפסיקו לחלום והסוד הגדול הוא: האמינו בעצמכם וביכולותיכם ובאינטואיציה שלכם ואם יהיה מישהו שינסה להקטין אתכם תדלגו עליו ותמשיכו הלאה. אני הצלחתי ולכן אני חושבת ומאמינה שכל אחד יכול.
ייגעת ומצאת – תאמין!
שלכם
אריאלה גמליאל