תואר שני בניהול מערכות חינוך – להפוך למנהיגים חינוכיים
משרת הוראה אינה הדרך היחידה שבה ניתן לעזור לתלמידים להצליח ולשגשג. אנשים רבים בוחרים במסלול של ניהול מערכות חינוך, כדי לשמש כמנהיגים חינוכיים האחראיים על מגוון משימות אקדמיות ואדמיניסטרטיביות המאפיינות את תפקידיהם של מנהלי בתי הספר.
היתרונות של קריירה בתחום הניהול החינוכי שמורים בעיקר לבוגרי לימודי חינוך, ובמיוחד לאלה שלא הסתפקו בתואר ראשון אלא השיגו גם תואר שני בניהול מערכות חינוך או בלימודי ניהול.
יתרונות אלה כוללים, בין השאר:
- פוטנציאל השתכרות גבוה
- ואפשרות ליהנות מסיפוק אישי הנובע מהיכולת לתמוך בתלמידים ובצוות המורים
מהי מנהיגות חינוכית?
הנה כמה קווים לדמותה של מנהיגות חינוכית, שהיא מנת חלקם של מנהלי מערכות חינוך:
- מנהיגות חינוכית כרוכה בתהליך שיתופי המאגד יחדיו את הכוחות והכישרונות של המורים, התלמידים וההורים לטובת שיפור איכות החינוך ושיפור מערכת החינוך עצמה.
- מנהיגות חינוכית היא תחום מקצועי הכרוך בניהול התפקודים היומיומיים של בית הספר. אנשי מקצוע אלה עשויים לעסוק במגוון תחומים, כמו: גיוס מורים במקצועות נדרשים, ניהול צוות המורים, מעורבות בתוכניות הלימוד, מעורבות בקביעת מערכות השיעורים הכיתתיות או פיקוח על תקציב בית הספר. תחומי אחריות נוספים עשויים לכלול גם טיפול בבעיות משמעת של תלמידים ותקשורת עם הורי התלמידים.
- מנהיגות חינוכית אמורה להשפיע על התלמידים, צוות המורים והמשפחות ולגרום להם לחשוב, להאמין ולהתנהג באופן התואם את מטרותיו של המוסד החינוכי.
- מנהיגות חינוכית מתייחסת לשתי דרכים: לגישה המנהיגותית ולשיטת ההוראה. בהקשר האקדמי, מדובר במערכת יחסים שבה תפקידו של המנהל שווה באותה מידה לתפקיד של כלל אוכלוסיית בית הספר. ההתנהגויות ושיטות החשיבה שלהם קשורות באופן הדוק לסיטואציה. משכך, המנהיגות החינוכית אמורה להתמקד בתהליך ההשפעה על אחרים, בהקשרים החינוכיים המתבצעים על ידי כל חבר במערכות השונות, המרכיבות את המוסד החינוכי, כאשר המטרה היא לספק לאוכלוסיית בית הספר סביבת למידה בריאה וחיובית.
- תהליך ההשפעה של המנהיג החינוכי אמור להוביל להשגת מטרות רצויות. לכן, על המנהיג החינוכי לפתח חזון בית ספרי המבוסס על ערכים אישיים ומקצועיים. המנהל אמור לבטא את החזון ולהשפיע על האחרים לקחת חלק בחזון זה. לפיכך, הפילוסופיה, המבנים, הניהול וכלל הפעילויות (הוראה ומחוץ להוראה) בבית הספר אמורות להיות ממוקדות כולן למען השגת החזון המשותף.
- מנהיגות חינוכית כרוכה בעבודה עם המורים ובדאגה להדרכתם לטובת שיפור ההוראה החינוכית שלהם. מנהלי בתי ספר קיבלו הכשרה מתקדמת כדי שיוכלו להדריך ולתקשר עם המורים וההורים ולשפר את שיטות העבודה המומלצות בכיתות, במטרה להגביר את הישגי התלמידים ואת ההבנה האקדמית שלהם.
תוכלו למצוא תעסוקה בניהול מערכות חינוך על ידי השגת תואר שני או דוקטורט. עם תארים אלה תוכלו לבחור גם בקריירות אחרות, מלבד ניהול בית ספר, כמו מעצבי תוכניות לימוד או דיקנים במוסדות אקדמיים.
טיפים לניהול קריירה במנהיגות חינוכית
- המשיכו ללמוד – רוב התפקידים המחפשים מנהלים לבתי הספר דורשים לפחות תואר שני. אבל אם אתם רוצים להגדיל את פוטנציאל ההשתכרות שלכם ולקדם את הקריירה שלכם, שקלו להשיג דוקטורט.
- בחרו היכן תרצו לעבוד – מנהיגים חינוכיים יכולים לעבוד בבתיה״ס היסודיים, בחטיבות הביניים, בבתיה״ס התיכוניים ובמוסדות על-תיכוניים. שקלו עם איזה קבוצת גיל אתם מעדיפים לעבוד, ואילו מטלות מתאימות לכם יותר מאחרות (כמו תקשורת עם המשפחות או פיתוח תוכניות לימודים).
קריירה בתחום המנהיגות החינוכית – יתרונות
כדי לעזור לכם להחליט אם תחום זה מתאים לכם, הנה כמה מהיתרונות הבולטים של הפיכתכם למנהיגים חינוכיים.
אתם זוכים לפוטנציאל השתכרות גבוה
יש הכרה בחשיבותו של ניהול צוות בית הספר, ולכן גם שכר המנהלים גבוה יותר משכרם של המורים. אנשי מקצוע בתחום זה מרוויחים משכורת גבוהה המסייעות להם ליהנות מסגנון חיים נוח. אם אתם בעלי תואר שני וסיימתם קורס ניהול מערכות חינוך, תוכלו לצבור ניסיון כמנהלים חינוכיים ובד בבד לקדם את הקריירה שלכם על ידי השגת תואר דוקטור.
התפקיד שלכם נתפס באופן חיובי
רוב מנהלי בתי הספר הם בוגרי מסלולי ניהול מערכות חינוך תואר ראשון ושני. הם מרגישים בטוחים בקריירה שלהם, ונהנים מתפקיד שנתפס בציבור באופן חיובי. הסטטיסטיקה צופה שעד שנת 2030, תהיה עלייה בהעסקת מנהלים במערכות החינוך. למעשה, ככול שבתי הספר ימשיכו להכיר בחשיבותו של הניהול היעיל, כך ימשיך לגדול הביקוש למנהיגים חינוכיים איכותיים.
אתם יכולים לבחור במספר הזדמנויות קריירה
מנהיגות חינוכית היא תחום די רחב שמציע לכם מספר הזדמנויות קריירה. המשמעות היא תוכלו למצוא בקלות עבודה שמתאימה לתחומי העניין שלכם, כמו פיקוח על צוות בית הספר, ארגון אירועים. תוכלו גם לשקול תפקידים כמו רכזי חינוך או מעצבי הוראה, או לקחת על עצמכם תפקיד פעיל הקשור לפיתוח של תוכניות לימודים. שימו לב, רוב תפקידיו של המנהיג החינוכי מגיעים עם מגוון תחומי אחריות, בלי קשר לתואר האקדמי שלו. לדוגמה, לדיקנים רבים במוסדות להשכלה גבוהה יש חובות הכוללים גיוס צוות מצד אחד, ומעקב אחר תקציב המוסד שלהם, מצד שני.
יש לכם הזדמנויות לתמוך בצוות בית הספר
אחד החלקים המתגמלים יותר בקריירה של מנהל בית הספר הוא היכולת לתמוך בצוות המוסד החינוכי. המנהלים אחראיים ליצירת סביבת עבודה בטוחה עבור כל צוות העובדים בבית הספר. הם גם מספקים לצוות את המשאבים הדרושים להם על מנת שיוכלו לבצע את תפקידיהם כראוי. למשל, מנהלים עשויים לחפש מימון שיוכל לאפשר רכישת אספקה חדשה, לתמוך בפעולות שנוקטים המורים כדי להגביר את המשמעת בקרב התלמידים, או לעזור למורים לתקשר ביעילות עם משפחות התלמידים.
תוכלו לספק תמיכה לתלמידים
מנהיגים חינוכיים רבים מוצאים שהקריירה שלהם מאוד מתגמלת, ולו רק בגלל האפשרות שהיא מקנה להם לעזור לתלמידים המגיעים מרקעים שונים. מנהל בית ספר הוא איש המקצוע שיכול לגייס מורים איכותיים ולפקח על מערכי השיעור כדי להבטיח שכל התלמידים אכן מקבלים חינוך איכותי.
מנהלים יכולים לעסוק גם בארגון פעילויות חוץ לימודיות, שבכוחן לספק לתלמידים העשרה שהיא תוספת לנושאים הלימודיים. על ידי מימון תוכניות ספורט וארגון מועדונים, יכולים המנהלים לקדם את השתתפות התלמידים בתוכניות אלה ולעודד אותם לפתח מיומנויות חיוניות כמו: תקשורת, עבודת צוות ומשמעת עצמית.
תוכלו לקדם חינוך מגוון
למנהיגים חינוכיים המשמשים כמעצבי הוראה, רכזי חינוך או יוצרי תוכניות לימוד, יש תפקיד חשוב בפיתוח תוכניות הלימוד. על ידי בחירת הנושאים שיילמדו בבית הספר, יכול המנהל לספק לתלמידים חינוך מגוון המקיף את תרבויות העדות השונות בישראל. גישה שכזו יכולה לסייע לשיפור הלמידה ולהכנת התלמידים לתעסוקה במקומות עבודה מגוונים. המנהל יכול גם לעזור לבית הספר לפתח תוכניות לימודים משלו, על ידי בחירת ספרי הלימוד, יצירת מערכי השיעור ואיסוף מידע רלוונטי מהמורים וממשפחות התלמידים.
תוכלו לתמוך בקהילה שלכם
מלבד ניהול התפקוד היומיומי התקין של בית הספר, המנהל יכול לקחת חלק גם בחיי הקהילה הסובבת את בית הספר. מעורבות שכזו מאפשרת למנהיג החינוכי לטפח קשרים חיוביים עם המשפחות, וליהנות מהתמיכה שלהן בפעילויות בית הספר. למשל, מנהל בית ספר עשוי לדרבן אחריות קהילתית, הכוללת, ניהול תוכניות התנדבות של תלמידים או עזרה לתלמידים להשיג את הציוד הנדרש ללימודיהם.
תהיו מצוידים במיומנויות הניתנות להעברה
מנהיגים חינוכיים רבים מעדיפים להישאר מנהלי בית ספר במשך מספר שנים. אחרי הכול התפקיד שלהם מתוגמל במשכורות גבוהות, וכרוך בביצוע משימות שונות המציעות הזדמנויות לקידום.
למרות שרוב אנשי המקצוע מחויבים לתחום ניהול בית ספר, קיימת אפשרות לחפש הזדמנויות גם מחוץ לכותלי בית הספר. התואר האקדמי והניסיון שלכם בעבודה מציידים אתכם במיומנויות רבות הניתנות להעברה, כלומר תוכלו להשתמש בהן כדי להצליח לא רק כמנהלי בית הספר. לדוגמה, כישורי פתרון הבעיות שלכם והיכולת שלכם לחוש אמפתיה לאחרים, עשויים להכין אתכם לקריירה בתחום משאבי אנוש. והניסיון שלכם בניהול ובתקציב, מאפשר לכם להמשיך לכיוון של יזמות כלשהי.
אתם זוכים לעבוד עם אנשים
המנהלים המצליחים בתפקידם כמנהיגים חינוכיים, הם לרוב אנשי מקצוע שניחנים בכישורים בינאישיים טובים. אנשים אלה מסתמכים על יכולת ההקשבה והתקשורת הפעילה כדי לפתור מחלוקות בין תלמידים, משפחות ומורים. הם גם מקיימים אינטראקציה עם גורמים מחוץ לבית הספר, כמו בעלי תפקידים במשרד החינוך או חברי הקהילה, כדי לדון בצרכי בית הספר ולעודד מדיניות חדשה, בעת הצורך. מנהיגים חינוכיים גם יוצרים קשרים עם עמיתיהם על מנת לשמוע מהם את החדשות האחרונות בתחום, כך שיוכלו לשלב רעיונות רלוונטיים בהתנהלות הבית ספרית או במערכי השיעור הנהוגים בבית הספר.
אולי יעניין אותך גם:
- לימודי תואר ראשון ללא בגרות
- האם לבחור בתואר ראשון או בלימודי תעודה
- בחירת מוסד לימודים
- תואר אחרי גיל 30
- קורסים בחינוך