ניוזלטר החוג לחינוך
בתמונה: כנס מתמטיקה כיצירה בהובלת ד"ר ענת קלמר מהחוג לחינוך. השנה המיקוד היה על אסטרטגיות חשיבה. יותר מ 300 מורים ואנשי חינוך לקחו חלק בכנס.
דבר ראשת החוג: ד"ר ורד וקנין נוסבאום
מהדורת מאי 2017
ספרו של ד"ר מנחם שטרן
תקציר – מחקר השוואתי: בין משה דוד שו”ב וישראל בלקיניד – אנשי חינוך בשלהי המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20
פרסום מאמר
Abu-Baker, (2016). Gender policy in family and society among Palestinian citizens of Israel: Intersectionality of the outside influence of the state and the inside influence of family and society. in– E. Ben-Rafael, J. H. Schoeps, Y.Sternberg and O. Glöckner (Eds.) Handbook of Israel: The Major Debates. Mouton de Gruyter, Germany. 453-473.
ח’אולה אבו-בקר, (2016). מדיניות מגדרית במשפחה ובחברה בקרב פלסטינים אזרחי ישראל: הצטלבויות של השפעה חיצונית של המדינה והשפעות פנימיות של המשפחה והחברה.
הרצאת אורח
פרויקט פעילות אוריינית שפתית בגני חובה בעכו
מדווח עינת נבו
בשנים האחרונות אנו עדים לקיומם של מחקרים רבים, המדברים על חשיבות הטיפוח של היכולות השפתיות, האורייניות, ומיומנויות הזיכרון בגיל הצעיר. מיומנויות אלה חיוניות לביסוס וקידום יכולות אקדמיות שהן הכרחיות להצלחת הלמידה של הילדים בבית-הספר. גננות העובדות בגני החובה מכירות בצורך לטפח כישורי שפה ופועלות בכיוון זה בעבודתן. אך אין בכך די, יש צורך לפתח דרכים נוספות. אחת מהן מאפשרת פעילויות אלה במסגרות של קבוצות תלמידים קטנות, מונהגות ע”י סטודנטים שהוכשרו לכך, תוך שימוש בסיפורים ובמשחקים.
פרויקט פעילות אוריינית שפתית פועל בעיר עכו זו השנה החמישית. מטרתו של הפרויקט הינה לקדם את היכולות השפתיות והמיומנויות האורייניות של ילדים בגני החובה בעיר, העולים בשנה שלאחר מכן לכיתה א’, על-מנת לבסס ולהעשיר את התשתית הלשונית הדרושה לילדי הגן לשם רכישת הקריאה והכתיבה בבית-הספר. בפרויקט הזה פועלים סטודנטים דוברי עברית וערבית מהמכללה האקדמית גליל מערבי. הסטודנטים קוראים סיפורים לילדים בגן, בקבוצות קטנות, ומשלבים בקריאה פעילויות משחקיות ושיחה.
בשנה”ל תשע”ו השתתפו בפרויקט 23 סטודנטיות, מתוכן, 6 סטודנטיות דוברות עברית ו- 17 סטודנטיות דוברות ערבית, שהפעילו את התוכנית ב- 5 גנים דוברי עברית, ו- 7 גנים דוברי ערבית. הפרויקט מתבצע במסגרת סמינריונים שניתנים בחוג לחינוך בהנחיית דר’ עינת נבו. בתחילת הפרויקט ובסופו מועברים ל- 15 ילדים מכל גן הערכות אקולוגיות , המתבצעת בדרך של משחק ומבוססת על מסמך הכשירות הלשונית בגן. בצורה זו אנו לומדים על היכולות השפתיות והאורייניות של הילדים, ומחלקים אותם לקבוצת מחקר (10 ילדים שמשתתפים בפרויקט) ולקבוצת ביקורת (5 ילדים שאינם משתתפים בפרויקט). הסטודנטים פועלים בגנים בזוגות, כך שכל סטודנט פועל עם קבוצה של חמישה ילדים במשך כ-20 מפגשים. הסטודנטים מכינים בעצמם את הפעילויות שהם מעבירים לילדים, תוך קבלת הנחייה לגבי התכנים, המשחקים המתאימים, דרכי תיווך והתמודדות בפועל עם המשימות.
לאורך כל התקופה מלוות את הסטודנטיות מדריכות מטעם המכללה (ריבה אסטרין וג’אדה נעים ובעבר גם אסמא חווא), המגיעות גם לגנים לצורך הדרכה ותמיכה בסטודנטים. הפעילות, הכוללת שימוש בספרים לצורך קידום מיומנויות שפתיות שונות, פעילות בקבוצות קטנות, קריאה חוזרת של סיפורים בגישת הקריאה הדיאלוגית כמו גם נתוני ההערכה האקולוגית ורפלקציה אישית של הסטודנטים על עבודתם בגן, משמשים את הסטודנטים לכתיבת עבודה סמינריונית מסוג מחקר פעולה.
התועלת מהפעילות הזאת היא רבה והיא ניכרת בתגובותיהם של הילדים, של הגננות, ושל הסטודנטים.
הילדים עוברים הערכה אקולוגית, המתבצעת בדרך של משחק ומבוססת על מסמך הכשירות הלשונית בגן, לפני ואחרי הפרויקט. מתוך הנתונים המתקבלים ניכר, כי הילדים המשתתפים בפרויקט מתקדמים בתחומים של אוצר מילים, מורפולוגיה ומושגי דפוס.הגננות מדווחות על תרומה רבה של הפרויקט לחיי הגן, כך שהילדים שמשתתפים בפרויקט מתקדמים הן מבחינה שפתית והן מבחינת ביטחונם,. הגננות מצביעות על כך שילדים אלו קשובים יותר, מראים הבנה גבוהה יותר של סיפורים שנקראים בגן, מציגים יכולת טובה של הסקת מסקנות, ומרבים להביע דעתם במהלך מפגשים שמתקיימים במליאת הגן.
הסטודנטים מרוצים מאוד מההתנסות בעבודה עם ילדים וחווים הנאה ממנה. הסטודנטים מדווחים כי החיבור בין החומר התיאורטי לעבודה בשטח תורם להבנה עמוקה יותר של משמעות העשייה החינוכית.
ניתן לסכם, כי הפרויקט חשוב הן לילדים והן לסטודנטים, התגובות אליו מצוינות ותרומתו ניכרת!
כנסים
כנס בלשכת עורכי הדין
ב 27.3.17 נערך כנס בלשכת ערכי הדין, כהמשך לשינוי בחוק המחייב פגישות של בני הזוג, ביחידת הסיוע של בתי משפט לפני פתיחה בהליכים משפטיים קיצוניים.מוקד ההרצאה שנתתי היה בהתייחסות לתרומתו של המטפל להליך המשפטי כמרגיע ומאפשר צמצום כעסים ומריבות. צוותים של עורכי דין ומטפלים העובדים בשיתוף פעולה, קיימים בשנים האחרונות בארץ, ביניהם קבוצת “נפרדים” בחיפה. המטרה היא לסייע לזוגות להתגרש בצורה מכובדת תוך בניית קשר טוב בין בני הזוג, המאפשר המשך הידברות לאורך השנים וכן מתוך דאגה לילדים.-
ציפי הוכדרוף בלשכת עורכי הדין: “המשפחה והתייחסות לגירושין, מעסיקים אותי בהרצאות וגם באופן מעשי כמטפלת ומדריכה משפחתית וזוגית מוסמכת.”
-
כנס אלימות במשפחה התקיים בתאריך 19.4.17לפרטים על הכנס לחצו כאן
כנס מתמטיקה כיצירה בהובלת ד”ר ענת קלמר מהחוג לחינוך, המרכז לחינוך אורייני באקדמית גליל מערבי, ובשיתוף מחוז צפון, ומשרד החינוך התקיים ב- 16.5.17, זו השנה השלישית. הכנס פונה לאנשי חינוך, מורים, הורים וכל מי שהחינוך המתמטי יקר לליבו.לעמוד הכנס לחצו כאן
שיתופי פעולה מחקריים
-
בחודש מרץ 2017 התארחה בארץ פרופ’ שרי פטאקי ממכללת ווסטמינסטר.
פרופ’ פטאקי התארחה במכללה האקדמית גליל מערבי במסגרת שיתוף הפעולה שלה עם ד”ר רנדה עבאס. מחקרן המשותף עוסק בעמדותיהם של מתבגרים דרוזים ללמידה ולחברה המסורתית. בנוסף פרופ’ פטאקי וד”ר עבאס הגישו הצעת מחקר העוסקת במנהיגות נשית.קרן מחקר
לפני כשלושה חודשים קיבלו ד”ר עבאס רנדה ופרופ’ שרי פטאקי תמיכה מחקרית ע”י מכללת ווסטמינסטר על הצעת המחקר שהגישו בנושא: תפיסת האחר בעיני נשים אמריקאיות: כיצד נשים אמריקאיות תופסות נשים ערביות.בתמונה: פרופ’ פטאקי (משמאל) וד”ר רנדה עבאס
השתתפות בכנסים
חברה וקהילה
מדווחת דר. ענת קלמר.
-
פיתוח תובנה מספרית ומרחבית בקרב ילדי גן בעיר עכובשנה זו התחלנו פרויקט קהילתי בעיר עכו, שמטרתו לסייע לילדים בגני חובה לפתח חשיבה מתמטית ואוריינות מרחבית כהכנה לקראת כניסתם לכתה א’. הפרויקט נעשה במסגרת סמינריון “פיתוח חשיבה מתמטית בגיל הגן בעזרת מודלים מוחשיים” השייך לאשכול של “חינוך בגיל הרך”, ומגובה בהדרכה צמודה מבחינה אקדמית. הפרויקט עוסק בפיתוח החשיבה המתמטית בקרב ילדי גן חובה דרך פעילויות עם אמצעי המחשה, קיפולי נייר וסיפורים מתמטיים. דגש מושם על פיתוח שיח המשלב משחק. התכנית מתמקדת בנושאים הבאים: משמעויות המספר, ספירה ומנייה, תפיסת כמויות; אסטרטגיות לא פורמליות לחיבור וחיסור, פתרון בעיות מתמטיות ותפיסה מרחבית דרך קיפולי נייר (תכנית אוריגאמטריה, של המרכז הישראלי לאוריגמי). משתתפים בתכנית עשרות ילדי גן חובה דוברי עברית וערבית, הלומדים ב-5 גנים בעכו. בעתיד תורחב התכנית לגנים נוספים.
-
פיתוח חשיבה מתמטית של תלמידים מתקשים בכיתות ב’, בבתי ספר בעכו
מרצה בחוג לחינוך
פרסומים חדשים - 2016
ד”ר ורד נוסבאום וקנין
-
Argaman, O., & Vaknin-Nusbaum, V. (2016). Language Awareness of Teacher Trainees. Journal of Language Teaching and Research, 7, 9-18.
-
Miller, P., Liran-Hazan, B., & Vaknin-Nusbaum, V. (2016). Morphological Decomposition in Reading Hebrew Homographs. Journal of psycholinguistic research, 45, 717-738.
-
Vaknin-Nusbaum, V., Sarid, M., Shimron, J. (2016). Morphological awareness and reading in second and fifth grade: evidence from Hebrew. Reading and Writing, 29, 229-244.
-
Vaknin-Nusbaum, V., Sarid, M., Raveh, M., Nevo, E. (2016). The contribution of morphological awareness to reading comprehension in early stages of reading. Reading and Writing, 1-20.
-
Berent, I., Bat-El, O., Brentari, D., Dupuis, A., Vaknin-Nusbaum, V. (2016). The double identity of doubling: one language faculty, two channels. PNAS Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America.
ד”ר ארי נוימן
-
Neuman, A. & Guterman, O. (2016) Academic achievement and homeschooling – it all depends on the goals. Studies in educational evaluation, 1-6. DOI: 10.1016/j.stueduc.2016.08.005
-
Neuman, A. & Guterman, O. (2016) The clash of two world views – A constructivist analysis of home educating families’ perceptions of education. Pedagogy, Culture & Society,1-11.DOI: 10.1080/14681366.2016.1178664
-
Neuman, A. & Guterman, O. (2016) Structured and unstructured elective home education: A proposal for broadening the taxonomy. Cambridge Journal of Education, 1-17. DOI: 10.1080/0305764X.2016.1174190
-
Guterman, O. & Neuman, A. (2016) What Makes a Social Encounter Meaningful: The Impact of Social Encounters of Homeschooled Children on Emotional and Behavioral Problems. Education and Urban Society, 1-15. DOI: 10.1177/0013124516677009
-
Guterman, O. & Neuman, A. (2016) Schools and Emotional and Behavioral Problems: A Comparison of School-going and Homeschooled Children. Journal of Educational Research. 1-8. DOI: 10.1080/00220671.2015.1116055
-
Neuman, A. & Guterman, O. (2016) What are we educating towards? Socialization, acculturization, and individualization as reflected in home education. Educational Studies, 1-17. DOI: 10.1080/03055698.2016.1273763
ד”ר רוני טוטיאן
-
Shechtman, Z. & Tutian, R. (2016). Teachers treat aggressive children: An outcome study. Teaching and Teacher Education, 58, 29-34.
ד”ר דבורה אדן
-
Eden, D. (2016). Women’s Participation in Academic Conferences in Israel. Journal of Higher Education Policy & Management. 38(3).
-
Eden, D. & Kang, S.Y. (April 2016). Between Homeland and Diaspora: The Education of Newcomers in Israel and South Korea. Intercultural Education. 27(3).
ד”ר יהודה פלד
- יהודה פלד ואולז’ן גולדשטיין (2016). שילוב סביבות ויקי בהוראה ובלמידה בתוך: עורכים עוזי מלמד ואולז׳ן גולדשטיין. הוראה ולמידה בעידן הדיגיטלי, 247-262. מכון מופ”ת תל-אביב
-
Goldstein, O. & Peled, Y. (2016). Wiki-based pedagogy in pre-service Teacher Education. Technology, Pedagogy and Education http://dx.doi.org/10.1080/1475939X.2015.1077884
-
Merdler, M & Peled, Y. (2016). Tendencies and Preferences of Choosing Information Sources in Academic Learning: A Case of Native Hebrew and Native Arabic Speakers in Israel. Journal of Educational and Social Research, 6(1), 39-47
-
Kurtz, G., & Peled, Y. (2016). Digital learning literacies –A validation study. Issues in Informing Science and Information Technology, 13, 145-158. Retrieved from http://www.informingscience.org/Publications/3479
פרופ’ חא’ולה אבו-בקר
-
Abu-Baker, (2016|). Gender policy in family and society among Palestinian citizens of Israel: Intersectionality of the outside influence of the state and the inside influence of family and society. in– E. Ben-Rafael, J. H. Schoeps, Y.Sternberg and O. Glöckner (Eds.) Handbook of Israel: The Major Debates. Mouton de Gruyter, Germany. 453-473.
ד”ר מיכל רווה
-
Ben-Artzi, E., & Raveh, M. (2016). Perfectionism and false memories: A signal detection analysis. Personality and Individual Differences, 101, 132-136.
ד”ר ברוריה שדל
-
Schaedel, B. & Eshet, Y. (2016). Meaningful collaborations of teachers and parents. In How to Build a Good School: Potential and Barriers of Evaluation? Mazurkiewicz Grzegors (Ed.) The Jagiellonian University Cracow, Poland (European Union). Pp. 541-557. (Polish)
-
Schaedel. B., Eshet, Y. (2017). Parental involvement in faith-based elementary schools in Israel. In Family Involvement Faith Based Schools. Pp 167-179 Information Age Publishing.