כנס לקויות למידה- תקצירי הרצאות
בשנה האחרונה מתמודד העולם עם מגיפה שנגרמה מהתפשטות נגיש הקורונה (Covid-19). מציאות זו חייבה את כולנו לבצע שינויים באורך החיים הטבעי שלנו, במהירות, ללא התראה מוקדמת וללא ידיעה ברורה מתי תסתיים תקופת זו. מציאות זו פוגעת גם ילדים, נוער ומבוגרים שלהם מוכנות נוירולוגית ייחודית שנובעת מהפרעת קשב. בשנה האחרונה נערכו סדרה של מחקרים חשובים שהוצגו בכנס האחרון של החברה הישראלית להפרעת קשב על ההשלכות של קורונה על הפרעת קשב, ובכלל זה – מגמות תחלואה, מגמות תחלואה קשה, התמודדות עם הפרות של חוקי סגרים והתמודדות יומיומית עם למידה מרחוק.
בהרצאה אסקור את המחקרים המרכזיים בתחום ואציג נתוני מחקר שערכתי על למידה מקוונת בקרב תלמידים וסטודנטים עם הפרעת קשב. ממצאי המחקר מפתיעים – תלמידי תיכון רבים מעדיפים למידה מקוונת מלמידה בכיתה. נדון בהשלכות היישומיות של הממצא להתנהלות עם בני נוער אלו לאחר הקורונה.
הפרעת קשב היא הליקוי הנוירולוגי-התפתחותי השכיח ביותר בגיל הילדות. ההנחות המקובלות היום בציבור כמו גם הנחיות האיגודים המקצועיים בנוגע לאבחון/טיפול בהפרעת קשב יוצאות מנקודת הנחה כי ההפרעה נפוצה יותר בקרב בנים. השיקול של מין (gender) המטופל לא נחשב כגורם בעל השפעה ניכרת בתהליך האבחון או בנוגע לגישה הטיפולית.
בפועל בנות מהוות קבוצה ״אבודה״ בקרב מאובחני ומטופלי הפרעת קשב: רוב המחקרים בנוגע לגישה האבחונית, כמו גם רוב המחקריים הגנטיים, מחקרי ההדמיה, המחקרים הנוירו-ביולוגיים והמחקרים העוסקים בגישה הטיפולית בהפרעת קשב כוללים רוב מוחלט של בנים.
לפיכך, יש לקחת בחשבון כי אנשי מקצוע המטפלים בהפרעת קשב צפויים לעמוד בפני אבחון חסר בקרב בנות, יחד עם חוסר במידע רלבנטי ועליהם לשקול גורמים נוספים שאינם נלקחים בחשבון כעת.
בהרצאה זו נעסוק במידע המצוי בידנו כיום בנוגע להפרעת קשב בבנות, החל מהבסיס הנוירו-ביולוגי-גנטי וכלה בגישה לאבחון ולטיפול הלוקחת את מין הנבדק/ת בחשבון. אנו יוצאים מנקודת ההנחה כי הבנה טובה יותר של השפעת מין המטופל על המנגנונים המולקולריים הגורמים להפרעת קשב תשפר את יכולת האיתור, תחדד את הגישה האבחונית ותמצא דרכים יעילות ומתאימות יותר לטיפול בבנות עם הפרעת קשב.