לימודים אונליין - עוברים למתכונת לימודים החדשה בעקבות משבר הקורונה

משבר הקורונה, המשבר שתפס את כולנו באמצע משהו, קטע את הדרך שבה תכננו את העתיד שלנו, לפחות לזמן הקרוב למרות שאין כרגע צפי לסיומו. יש מי שאמור להתחתן, יש מי שאמור לנסוע לחופשה בחו”ל, יש כאלה שמרחיבים את המשפחה, ויש מי שאמור לסיים בגרויות ממש עוד מעט, יש מי שאמור להתגייס, להתחיל קורס, להשתחרר, טיול אחרי צבא. ויש גם את אלה, שאמורים לסיים את הסמסטר בלימודים הגבוהים, אם זה, השנה הראשונה שלנו, השנייה, השלישית או הרביעית ואולי אפילו החמישית,או שאולי זה התואר השני. הלימודים, שיש להם מסגרת מאוד קבועה ומוכתבת מראש, עוברים בעקבות משבר הקורונה למתכונת אונליין.

אכן נקלענו כולנו לשיבוש הדרך בה היינו רגילים לעשות דברים. יש להיערך מחדש. המוסדות האקדמאיים, שבעבר השתמשו ביכולת הלמידה מרחוק, הרי היא יכולת הלמידה אונליין, בדרך כלל כפלטפורמה תומכת למתכונת הרגילה. בשל המצב עושים עכשיו מעבר חד. הלמידה און ליין הופכת להיות הכלי המרכזי לתקשורת בין המוסדות האקדמיים לבין הסטודנטים, בין הסטודנטים לבין המרצים, ובין הסטודנטים לבין עצמם.

ברגעים אלו ממש מבוצעים דיונים בין משרד הבריאות לבין המועצה להשכלה גבוהה במטרה להחליט האם הסמסטר הבא עלינו לטובה יפתח בצורה של למידה מרחוק ולא בצורה של למידה פרונטלית. הכל במטרה לא לחשוף את הסטודנטים, את המוסדות והמרצים ואת משפחות כולם למחלת הקורונה. בכך הצטרפו המוסדות האקדמיים כולם למאבק הלאומי לעצירת התפשטות הנגיף  בקרב האוכלוסייה בישראל.

בין אם אתם סטודנטים במכינה, לומדים לתואר ראשון, לימודי תואר שני לכלכלה וניהול או כל נושא אחר, לומדים לימודי חינוך, ניהול, לימודי תעודה או לימודי חוץ, לומדים תואר רב תחומי, באיזור הצפון או בכל איזור אחר בארץ, גם עובדים וגם לומדים. בקיצור, כל סוגי הסטודנטים שקיימים, הכתבה הזאת היא בשבילכם. 

 

קבצנו כאן את המידע החיוני שיש לדעת לצורך הצלחה לעשות את המעבר בין הדרך השמרנית ללימודים לדרך של לימודים און ליין. 

 

נתחיל מספר טיפים חיוניים ללמידה בבית: 

קודם כל לקום מהמיטה ולהתלבש ליציאה מהבית

העובדה שלומדים מהבית אינה צריכה צריכה לשנות את ההרגלים שלנו, חשוב שנקום כל בוקר נתלבש כאילו שאנחנו יוצאים ללימודים. השמירה על השגרה בדרך הזאת מפנה מקום מחשבתי, וממקד את תהליך למידה.

מיקום נוח בבית ללימודים און ליין

חשוב לאתר מקום בבית (לא חייב להיות המקום הרגיל שבו בדרך כלל לומדים, כי בכל זאת מדובר בלמידה מרחוק ולא בלמידה רגילה בבית) לקבוע כי זהו המקום שמעתה והלאה לומדים ממנו און ליין. חשוב לוודא, כי התאורה מתאימה למחשב, וכי קרני השמש (במהלך היום) לא מסנוורות או מפריעות לראות הטובה. חשוב לא פחות הכיסא, שצריך להיות נוח ומתאים לשולחן שנבחר. למידה בשכיבה במיטה או בישיבה על הספה, פחות מומלצת, למרות הפיתוי שבדבר.

תכנון יומי מוכן מראש

במידה ולא מדובר על לימודים בשידור ישיר, אלא על לימודים של שיעורים מוקלטים, או אפילו על שילוב של השניים, חשוב כי התכנון יבוצע יום לפני ויבוצע ריאלי, נכון ואמיתי, לא להעמיס יותר מידיי, לא לקצר. מה שבדרך כלל עוזר, להתחיל את יום הלימודים עם הקורס הכי מורכב, קשה מאתגר, ככה רמת הריכוז תהיה הגבוהה ביותר וממוקדת בקורס הספציפי הזה. בנוסף, ההרגשה בהמשך היום תהיה טובה יותר בידיעה כי עם הקורס המורכב הזה סיימנו להיום.

הגדרת שעה או שעות קבועות ביום ללמידה

בהשלמה לסעיף הקודם, חשוב שנגדיר את השעות הקבועות ביום שמוקדשות ללמידה. יש להגדיר מראש גם את שעות ההפסקות, שעות הארוחות, וכל השאר. ההגדרה הזאת מראש תיצור עבורנו מסגרת נינוחה וידועה מראש לכלל תהליך הלמידה מרחוק, ותחייב אותנו לעמוד ביעדים שהצבנו לעצמנו באמצעות הגדרת לוחות הזמנים.

למרות שאתם לבד, אתם למעשה לא לבד

חשוב למצוא את השותפים שלכם ללימודים, כשם שעושים בלימודים בזמן שגרה. יש לבחור בכל האמצעים הטכנולוגיים לחברים מרחוק. אפשר לשתף אותם בתהליכי תכנון הלמידה בתחילת היום, אפשר לסכם מולם את היום בסיומו, לחלוק חוויות משותפות לפרוק קצת עול לימודי במידה ויש, ולהעשיר אחד את השני בטיפים נוספים שיכולים להקל ולהפוך את תהליך הלמידה מרחוק לפשוט וקל יותר.

בזמן הלימודים

כמו בכיתה עצמה – צמצום גירויים סביבתיים – בכלל ובמיוחד בימים אלו, אנו שבויים של האמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשותנו להתעדכן, כמה חולים יש כרגע בישראל, מה היה המסלול של החולה האחרון, הוואטאפ, שיחות הוידאו וגם השיחות הרגילות והודעות הטקסט – כל אה לא מניחים לנו לרגע. חשוב להשתיק את כל המכשירים המזמזמים ולהתמקד בתהליך הלמידה עצמה.

שינון וחזרה על החומר

במטרה לעזור לתהליך הלמידה ולחומר שנלמד להיטמע, חשוב לשנן ולבצע חזרות, על החומר עצמו ועל ראשי פרקים. אם יש אתכם עוד מישהו בבית, זה מעולה, אפשר לבצע עימו את החזרה, אם גם הוא סטודנט ויש לו למעשה את חומר הלימודים שלו בראש, הצעה שלנו, תקליטו את עצמכם מול המסך – תוכלו אח”כ לשמוע את ההקלטה בכל זמן נתון, וכך לבצע חזרות על החומר הנלמד.

סגל המרצים – לא שכחנו אתכם

להלן 5 טיפים להעברת החומר בצורה מוצלחת לסטודנטים בצד השני של המסך ללימודים מהבית. 

בין אם אתם מעבירים שיעורים באופן ישיר דרך המחשב ובין אם אתם מקליטים את עצמכם, יש לנו מספר טיפים שיכולים לסייע לכם, המרצים לבצע זאת בדרך הטובה ביותר, להתגבר על חסמים שקיימים, ולהצליח לשמור על רצף הלימודים של הסטודנטים שלכם:

1.חומרים מדוייקים והנחיות ברורות

בין אם מדובר בשיעור מוקלט, ובין אם מדובר בשיעור אונליין ישיר, למידה מהבית דורשת עוד יותר חומרים מדוייקים והנחיות ברורות למה יש לבצע וכיצד. חשוב לשמור על מסגרות ברורות לסטודנטים לצורך כך.

2.     למידת הכלים הטכנולוגיים שקיימים ובחירת כלי מועדף

בשוק קיימות תוכנות רבות שמאפשרות העברת שיעורים און ליין או הקלטת שיעורים. החל מהתכנה הפופולרית ביותר ZOOM, ועד לכלי הפשוט ביותר הוואטאפ אשר גם דרכו ניתן להעביר שיעור. בתקופה מאתגרת זו, מספר חברות שמוכרות שירותים כאלה בתשלום, פתחו אותם לשימוש חינמי, מה שמגדיל את כמות מספקי השירות ומאפשר לכם המרצים למצוא את הכלי שאתם הכי מתחברים אליו.

חשוב להוסיף כי לא מספיק שהמרצה יכיר את הכלים הטכנולוגיים, חשוב כי התלמידים גם יכירו את הכלי לפני, בעיות טכנולוגיות במהלך השיעור יכולות להשפיע משמעותית על איכות הלמידה. אפשר להקדיש לכך את השיעור הראשון או לשלוח חומרי הדרכה, וסרטונים לתלמידים לפני שמתחילים את הלמידה מהבית. ניתן למצוא באתרים של המוסדות האקדמיים, הפנייה לסרטונים שמסבירים איך לעבוד עם התכנות השונות שקיימות בשוק.

3.     הכנת התכנים מראש

למרות שהסעיף הזה רלוונטי בכל מקרה של לימוד, הוא קריטי כאשר מדובר בהעברת שיעור באון ליין או בצורה מוקלטת. ההכנה מראש יכולה לכלול העברת השיעור והקלטה שלו,גם אם הוא הולך להיות מועבר באופן ישיר, צפייה בהקלטה יכולה לסייע לשיפור המערך.

4.     הצגה ויזואלית של תכני השיעור

בשונה מהעברת הרצאה באופן פרונטלי, כאשר בהרצאה שכזאת ניתן לבצע שימוש בלוח מחיק לצורך הדגמה או הדגשה של מסרים מסויימים, בהעברת שיעור למידה מהבית אנו ממליצים להשתמש במצגת שתוצג ברקע עבור הסטודנטים. המצגת יכולה לכלול עוגנים של תוכן השיעור עצמו, תרשימי זרימה וגם מסרים שחשוב לכם המרצים להעביר לסטודנטים תוך כדי ההרצאה. בתוך המצגת עצמה ניתן לשלב סרטונים, שאלות ותשובות. את המצגת אפשר להעביר בסיום השיעור לסטודנטים שיוכלו להיעזר בה בעת חזרה על החומר הנלמד.

 

5.     שמירה על אינטראקציה עם הסטודנטים תוך כדי ההרצאה

במידה ומדובר על הרצאה שמועברת באופן ישיר, חשוב לעצור לפחות 4 פעמים במהלך שעה על מנת לאפשר זמן שאלות, לוודא כי הסטודנטים אתכם וכי הם קשובים. מטרת ה”עצירות” הללו היא גם לוודא כי מבחינה טכנית הכל עובד חלק. במידה ויש מתרגלים שמלווים את הקורס, אפשר להשתמש בעוד כלי טכנולוגי כמו צ’ט לייב תוך כדי ההרצאה למענה און ליין על שאלות, כאשר כל הסטודנטים רואים גם את התשובות, עוד צינור עבורם לקבלת המידע שמועבר בהרצאה.

 

המלצה שלנו גם עבור הסטודנטים וגם עבור המרצים על הכלי שכולנו מכירים לא מעולם האקדמיה אלא דווקא מעולמות אחרים – Kahoot . מדובר בכלי שניתן דרכו לבצע שאלונים למספר משתתפים במקביל. הכלי הזה, שמטבעו יוצר תחרות בין משתתפיו, הוא כלי נהדר לשמור על ריגושש ועל אינטראקציה בין משתתפים ולהפיג את תחושת הבדידות שיכולה להיווצר מלמידה מהבית לאורך זמן.

 

המרצים יכולים להשתמש במשחק כשיעורי בית לסטודנטים. בנוסף, סטודנטים יכולים ליצור שאלונים מחומר הלימודים ולשחק עם חבריהם ללימודים מרחוק. הדרך בה מבוצע המשחק היא  שניתן לראות בכל נקודת זמן מי המוביל כל זאת בצורה משעשעת מאוד וקלילה. \מה שיכול להעלות את המוטיבציה של המשתתפים ולכן מתאים ככלי חזרה על החומר לכל מי שלומד מהבית.

 

למידה מהבית – האתגר בעידן הקורונה 

הרבה נאמר על וירוס הקורונה ועל הדרך בה הוא משפיע על החיים שלנו כמו שאנחנו רגילים לחיות אותם. יש שאומרים שכמו שהוא הגיע לעולם כך הוא גםיעלם עם בוא הקיץ. יש אומרים ששיא המגיפה עוד לפנינו וכי עוד צפויים לנו חודשים ארוכים בסטאטוס שבו אנו נמצאים כעת.

 

אין ספק שמדובר באירוע שמשנה חיים – A life-changing event. אירוע שהולך לטרוף את כל הקלפים ולשנות את הדרך שבה אנחנו מסתכלים על החיים שלנו. סטודנטים שנמצאים בתחילת דרכם במסגרת לימודי תואר ראשון או לימודי תעודה. מי שנמצא באמצע דרכו כמו סטודנטים לתואר שני, כולם ככולם מושפעים ממה שקורה. לימודים און ליין זוהי לא המצאה של המשבר הנוכחי.

 

לימודים שכאלה מתקיימים מרחוק כבר זמן לא מבטול בין תלמידים שנמצאים במדינה מסויימת ולומדים במוסדות אקדמיים ממדינה אחרת. לא לכולם זה התאים עד כה, ועקב המשבר הזה, צריכים כולם להתיישר לפי השיטה הזאת. אנו מקווים שכלל המוסדות ידעו לשלב בחכמה את הטכנולוגיות שמוצעות, שהמרצים יוכלו להסתגל למשימה לא פשוטה זו עבורם (ויש כאלה שמאותגרים טכנולוגית לא מעט). בסופו של דבר המטרה היא להצליח לשמור על סטאטוס קוו מסויים במערכת המוסדות ללימודים אקדמיים, המעבר ללמידה מהבית אכן מאתגר, אבל בהחלט אפשרי.

 

חשוב שכל הגורמים הרלוונטיים ירתמו למשימה ויבינו כי בדרך הזאת נוכל לשמר את ענף הזה של הלימודים האקדמיים, נוכל להמשיך להכשיר מורים במסגרת תואר בחינוך, נוכל להמשיך ליצור מנהלים טובים יותר שסיימו בהצלחה תואר ראשון בניהול ותואר שני בניהול וכלכלה.

ביחד ובאחדות נוכל לסייע למשק לעבור ולצאת ממשבר הקורונה מחוזקים יותר, משכילים יותר, וגמישים מחשבתית הרבה יותר.

 

שיהיה לכל התלמידים והמרצים שלנו המון בהצלחה.

 

 

אולי יעניין אותך גם: