קריירה בתחום המשחק דורשת מחויבות רבה ונכונות לעבודה קשה. כמו צורות אחרות של אומנות, גם המשחק הוא מלאכה שאף פעם לא מפסיקים להשתכלל בה. החברה מייחסת לעולם המשחק זוהר וקסם רב, אבל הנבירה המתמדת במציאות חייהם ובאישיותם של דמויות בדיוניות, הכניסה לנעליהן של הדמויות והפיכתו של השחקן להיות דמויות אלה – אינם נטולי השפעה על נפשו של השחקן. יש צורך בתשוקה אמתית כדי לעסוק בצורת אמנות תובענית זו.

מה מאפיין את עבודתו של השחקן?

השחקן או השחקנית לוקחים על עצמו תפקיד בהצגה ומעמידים פנים שהם אותה דמות שהם מגלמים. איך הם עושים זאת?

  • השחקנים משתמשים בקול, בגוף ובתלבושת כדי להפוך להיות הדמויות שהם מגלמים.
  • השחקנים משתמשים בכישורים היצירתיים שלהם כדי לנפוח רוח חיים בדמות המתוארת במחזה או בתסריט.
  • השחקנים ניחנים בזיכרון טוב ויכולים לשנן היטב את השורות שעליהם לומר על הבמה או מול המצלמה.

שחקנים פועלים במגוון מדיומים, כגון:

  • טלוויזיה
  • קולנוע
  • רדיו
  • במת התיאטרון
  • מוסדות חינוכיים וקהילתיים

לימודי משחק – האם מסלול זה מתאים לי?

כדי לקבוע אם מסלול זה מתאים לכם, חשוב להבין שלא די באהבתכם הרבה לעולם התיאטרון והמשחק. עליכם להיות מודעים גם לאורח החיים הצפוי לכם לאחר הלימודים.

תואר בתיאטרון ובמשחק יכול להוביל אתכם לקריירה מדהימה גם אם היא מעייפת, פיזית ורגשית. אז כשאתם בוחרים לעסוק באומנות המשחק, קחו בחשבון כמה אתגרים:

  • משחק, כקריירה, כולל יותר מאשר רק הופעה על הבמה או על המסך. בתחילת הדרך סביר להניח שתצטרכו לעבוד במספר עבודות כדי להתפרנס.
  • שחקנים, שצמאים לעבוד בתחום, נאלצים לא אחת להתפשר על החלום להופיע בהצגת תיאטרון או בסרט קולנוע, ומוכנים לקבל על עצמם כל תפקיד שייתן להם במה (כמו הופעות במסגרת קבוצת הבידור של בית המלון, או הופעות בתפקידים זעירים בפרסומות ובתוכניות טלוויזיה שונות).
  • שחקנים מוכנים להשתתף בחזרות אינסופיות או להמתין שעות רבות לאודישן תוך שהם לוקחים בחשבון שדחייה מתמדת עלולה להיות מנת חלקם.
  • לא מעט אנשי תיאטרון בוחרים להשתלב במשרות שמציעים מוסדות חינוכיים וקהילתיים, והם נהנים מעבודת תיאטרון חינוכית עם אוכלוסיות שונות כולל הפקה ובימוי הצגות באופן עצמאי.

תואר ראשון במשחק מתאים גם:

  • למבוגרים שבינכם, שעדיין משתוקקים לממש את החלום לעסוק באמנות המשחק. לימודי ערב שכוללים גם לימודי משחק למבוגרים, נועדו במיוחד עבור אנשים עובדים.
  • לאלה מבינכם שלא עומדים בתנאי הקבלה, ומוכנים ללמוד במכינה קדם אקדמית כדי להתקבל ללימודי תואר ראשון.

אז אפשר לסכם זאת כך: לימודי משחק ותיאטרון מתאימים לכם אם אתם חשים תשוקה עזה לעולם הבמה, מוכנים להשקיע בלימודים ומודעים לאתגרים שממתינים לכם בתום הלימודים.

 

לימודי תיאטרון – מה לומדים?

B.A. בלימודי תיאטרון הוא מסלול לימודים ייחודי המשלב הכשרה אקדמית עיונית עם התנסות מעשית המתמקדת בטיפוח מיומנויות אמנותיות ויצירתיות בתחום התיאטרון.

דוגמאות לשיעורים שמציעות תכניות הלימודים:

  • תכנית הלימודים העיונית בשנה הראשונה כוללת נושאים, כגון:
    • מבוא לתיאטרון ישראלי
    • תולדות התיאטרון – יוון ורומי
    • תיאטרון וריקוד במזרח אסיה
    • היסטוריה של המחול
    • כתיבה מדעית
    • מבוא לתיאטרון חינוכי
    • דרמטורגיה של מופע קהילתי
  • תכנית הלימודים המעשית במהלך שלוש שנות הלימודים כוללת סדנאות, כגון:
    • יסודות המשחק והתיאטרון – אימפרוביזציה
    • לכל אחד יש סיפור – מאימפרוביזציה לטקסט פרפורמטיבי – יצירת טקסטים בתהליך קבוצתי
    • פרויקט התנסות בתאטרון בקהילה
    • משחק למתקדמים
    • הנחיית שחקנים
    • צפייה וניתוח הצגות
    • מאלתור לקומפוזיציה: שילוב תנועה ויסודות של אמנות פלסטית
    • תנועה בינאישית

במה מתמחים?

השיעורים המקצועיים מתמקדים בהקניית כלים חיוניים למקצוע, כמו:

  • שיטות משחק ותנועה (ברמה מתקדמת)
  • פיתוח קול
  • ליצנות רפואית
  • פיתוח יצירה עצמית
  • השתתפות בהפקות
  • משחק מול מצלמה

משחק מול מצלמה – האם הוא שונה ממשחק על הבמה?

כדי לתת לכם טעימה ממה שמצפה לכם שם, בעולם המשחק האמתי, נתעכב על שלושה הבדלים מרכזיים בין ביצועי השחקן על הבמה לביצועים מול המצלמה. הבדלים אלה יכולים להמחיש לכם ולו במעט, מה זה אומר להיות שחקן, בין אם על הבמה ובין אם על המסך.ההבדל העיקרי בין משחק על הבמה למשחק מול המצלמה נעוץ במיקומו של הקהל:

על במת התיאטרון:

  • הקהל נמצא במרחק של מטרים ספורים מהשחקנים.
  • כדי שכל הקהל באולם יוכל ליהנות מההצגה, השחקנים על הבמה חייבים לפעול כך שגם אלה שיושבים בשורות האחרונות יוכלו לראות ולשמוע אותם.
  • התוצאה היא הופעה גדולה מהחיים. אחרי הכול, לגבי השחקן – הקהל אמנם מרוחק אבל הפרטנרים שלו על הבמה ממש קרובים אליו.

על המסך:

מכיוון שהמצלמה יכולה תמיד לראות את השחקן והמיקרופון יכול תמיד לשמוע אותו, במשחק מול המצלמה השחקן צריך להתנועע ולדבר כך שרק השחקנים האחרים המשתתפים בסצנה יוכלו לראות ולשמוע אותו. כלומר: אם הפרטנר נמצא במרחק של שלושה מטרים מהשחקן, עליו לדבר אליו כאילו הפרטנר נמצא במרחק של שלושה מטרים ממנו. וכך גם אם הפרטנר נמצא במרחק של 50 מטרים ממנו.

 

כאשר מצלמה ומיקרופון מעורבים בסצנה, אין צורך להעצים את המציאות. אדרבא, בגלל עבודת המצלמה, התאורה והאפקטים האחרים – לפעמים עדיף לעשות פחות ממה שעושים בחיים האמתיים, כי הטכנולוגיות האלה מגדילות את ביצועי השחקנים.

מול המסך, שחקני הטלוויזיה והקולנוע אמורים להקפיד על התנהגות טבעית, ולהימנע מתנועות ומעוצמות קול מוגזמות.

טקסטים מוכרים

ההבדל העיקרי השני בין משחק על הבמה למשחק מול המצלמה נעוץ בטקסטים המוכרים.

טקסט על במת התיאטרון: הצגות תיאטרון מטבען חוזרות על עצמן ולכן מוכרות לרבים. כשההצגה הופכת לפופולרית היא מוצגת ערב אחר ערב בכול רחבי העולם. כאשר אנשים מכירים את המחזה, הם רוצים לשמוע אותו בדיוק כפי שהוא מוכר להם. הם יודעים בדיוק מתי הוא משתנה. למעשה, מילות המחזה הופכות לאייקוניות, וכל שגיאה בדיאלוג נשמעת לקהל כמו חריקת ציפורניים על לוח מתכת.

טקסט על המסך: הקהל מתייחס לטקסט הנאמר על המסך (טלוויזיה וקולנוע) באופן שונה. הוא מעולם לא שמע וראה את התסריט קודם, זה חומר טרי ובמידה רבה בן זמנו. בנוסף, במקרים רבים הטקסט משתנה שוב ושוב ממש עד למועד הצילום. לכן, באודישן לסרט, השחקן יכול לשגות או לשנות קצת את הטקסט מבלי שזה יפגע באודישן שלו. אבל באודישן לתיאטרון, הנאמנות למקור היא המולכת בכיפה.

דמויות

ההבדל השלישי בין הבמה לקולנוע ולטלוויזיה הוא האופי האייקוני של הדמויות, והגילום המרשים והמהולל של שחקנים מוכרים מהעבר.

בתיאטרון: הקהל והמבקרים נוטים להשוות את המשחק שראו על הבמה לגרסאות קודמות של אותה הצגה. מכיוון שדמויות בימתיות רבות נשמעו ונראו שוב ושוב, מרחב הפעולה של השחקן, לפני שהקהל יתחיל להתלונן, הוא מוגבל למדי.

לא פעם, אנשים הולכים להצגה מסוימת רק כדי לראות שחקן מוכר. אז לפעמים עדיף לתת לקהל את מה שהוא רוצה לראות, ולא לחוות קריאות בוז משפילות. על המסך: ברוב המקרים, השחקן הנוכחי הוא היחיד שאי פעם גילם את הדמות הספציפית.

לכן, מה שהמפיקים מחפשים זו בעצם גרסה כלשהי של השחקן עצמו.

המפיקים מחפשים את השחקן שיתאים לעולם שהם יוצרים.

וכיוון שאף אחד לא שיחק תפקיד זה לפניו, אין לקהל נקודות התייחסות להשוואה. מול המצלמה, על השחקן להראות למפיק ולבמאי כיצד נראה התפקיד שלו בסיפור, ואם הם יסכימו עם גישת השחקן, הוא יקבל את התפקיד.

זאת אומרת שלדמות על המסך יש מרחב פיתוח גדול יותר מאשר לדמות על הבמה האייקונית.

 

מה צופן לי העתיד?

תוכנית הלימודים במסלול ללימודי תיאטרון ומשחק מציידת אתכם בידע ובכלים הנדרשים לעיסוק בתחום שדורש לא פעם שעות עבודה ארוכות וקשות והתמודדות עם סביבה תחרותית מאוד.

תעסוקה

כבוגרי תואר ראשון בלימודי משחק ותיאטרון תוכלו לעסוק במגוון תפקידים, כמו:

  • הוראת תיאטרון ודרמה בבתי ספר
  • הדרכה, הפקה או בימוי הצגות ומופיעים במתנסים או במוסדות חינוכיים אחרים, פורמליים ובלתי פורמליים
  • הדרכה בחוגים והפקת מופעים
  • עבודה בתנועה עם אוכלוסיות מיוחדות
  • אתם עשויים למצוא את עצמכם עובדים על הפקות זמניות או לוקחים חלק בהצגות של התיאטרון הממוסד שיועלו על הבמה פעמים רבות – כשחקנים, מדריכים, מפיקים או במאים.

לימודי המשך

כבעלי תואר ראשון תוכלו להמשיך ללמוד ולהשיג לעצמכם, לדוגמה:

  • תואר שני בתיאטרון
  • תואר שני בדרמה תרפיה או פסיכודרמה
  • תעודת מטפל באומנויות
  • תעודת הוראה בתיאטרון

אולי יעניין אותך גם: