מהו תואר שני בניהול מערכות חינוך?

תואר שני בניהול מערכות חינוך מקנה ידע, מיומנויות וכישורים אקדמיים מתקדמים בתחומי המינהל, המדיניות והמנהיגות בחינוך, ומכשיר את הבוגרים למילוי תפקידי ניהול והדרכה מרכזיים במערכת החינוך, במסגרות הפורמליות והבלתי פורמליות כאחד.

לאחר שהצלחתם להשיג תואר ראשון בחינוך (במיוחד אם גם השקעתם ולמדתם במכינה קדם אקדמית), יתכן שתרצו להמשיך ולהרחיב את ההשכלה והכישורים שלכם, ולהירשם ללימודים לתואר שני, המתמקדים בניהול במערכות חינוך. תואר זה יצייד אתכם בידע נרחב, בכלים ובמיומנויות שיאפשרו לכם להשתלב בהצלחה במשרה הדורשת כישורי ניהול וידע במערכות חינוך.

לימודים אלה מיועדים למגוון קהלים בעלי תואר ראשון, כמו: מנהלים וסגני מנהלים, מפקחים ובעלי תפקידים ניהוליים אחרים, מורים במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית ואנשי מקצוע בתחום הניהול, המתאימים לתפקידי ניהול בחינוך. למעשה, התוכנית פתוחה גם לסטודנטים שלמדו באחת המכינות והשיגו תואר ראשון, בין אם זה תואר בחינוך או תואר בדיסציפלינות אחרות.

בדרך כלל, הלימודים מרוכזים ביום לימודים אחד והם מתפרשים על פני שנתיים, כאשר כל שנת לימודים כוללת שני סמסטרים, ובסה״כ נלמדים 4 סמסטרים בתואר שני בחינוך.

  • תוכנית הלימודים לתואר שני מציעה לסטודנטים:
    • ידע תיאורטי ומחקרי רחב היקף ועדכני בתחומים הקשורים לניהול במערכות החינוך
    • ידע על גישות ניהוליות, חינוכיות וחדשניות בארץ ובעולם
    • הכשרה לעבודה בשדה החינוך בכלל ובניהול מערכות חינוך בפרט, במאה ה-21
    • הקניית מיומנויות ניהול
    • לימוד על שיטות הניהול המתקדמות ביותר בשדה החינוך
    • קורסים בתחום היזמות והחדשנות הטכנולוגית בחינוך
    • קורסים המתמקדים בפיתוח של חזון, של מדיניות ושל סטנדרטים להערכה בית ספרית
  • הכלים והמיומנויות הנרכשים כוללים:
    • כלים חיוניים לניהול במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית
    • התנסות בפרויקטים בתחום הניהול
    • התנסות מחקרית המתקיימת במסגרת עבודת הגמר

אם אתם סקרניים לדעת אילו שיטות ניהול חדשניות מוצעות היום למערכות החינוך השונות, ניקח לדוגמה:

  • מצד אחד, ניהול חדשני באמצעות שיטות הוראה חדשניות
  • ומצד שני, ניהול חדשני באמצעות שימוש בטכנולוגיות חדשניות

שיטות הוראה חדשניות לשיפור ההישגים הלימודיים

כמו בתחומים רבים אחרים, גם פני החינוך התפתחו באופן דרסטי במאה ה-21. בעבר, המורים היו האמצעי היחיד ליצירת גשר בין החינוך ללומדים. הם השתמשו בשיטות פדגוגיות מסורתיות כדי להסביר את הנושא ולהתייחס אליו. החינוך המודרני, לעומת זאת, רואה היום תרחישים המעודדים את הלומדים להעמיק את הלמידה כדי לספק את סקרנותם.

למידה שיתופית

בשיטת ההוראה המסורתית, התלמידים התבקשו ללמוד ולשנן בבית את החומר החדש לקראת שיעור בכיתה או בחינה. כדי להתמודד עם בעיה זו, מציעה היום הלמידה השיתופית שיטת הוראה מודרנית שבה המורים יוצרים קבוצת תלמידים המתבקשים לפתור את הבעיה שקיבלו, להתווכח על הנושאים ולהבהיר את השאלות שלהם. גישה זו מסייעת בפיתוח מיומנויות חברתיות ומאפשרת לתלמידים להבין את הנושא הנלמד מהר יותר.

למידה מרווחת

למידה מרווחת היא אחת משיטות ההוראה העדכניות. בשיטה זו, המורה חוזרת מספר פעמים על השיעור, עד שהתלמידים מבינים את החומר לחלוטין. עם זאת, המורה חוזרת על השיעור במרווחים של 10 דקות (הפסקה), בין השיעורים.

ההפסקה נועדה לרענן את נפש  התלמידים המתבקשים לבצע פעילויות גופניות או טכניקות מיינדפולנס, שמכינות אותם למפגש הבא שידון באותו חומר. שיטה זו מעניקה לתלמידים מרווחי זמן להטמעת הידע וליצירת הקשרים בחומר הנלמד. בשיטה זו, לפני המעבר לנושא חדש, המורה מקנה לתלמידים את היסודות ומכינה אותם לנושא החדש. גישה זו ממחישה את הפתגם ״נפש בריאה בגוף בריא״.

למידה ׳הפוכה׳

בניגוד לשיטות ההוראה המסורתיות בהן התלמידים לומדים בכיתה את החומר החדש, ומתרגלים אותו בבית; בשיטת הלמידה ההפוכה התלמידים לומדים בבית את התכנים החדשים ומתרגלים אותם בבית הספר. התלמידים לומדים בבית כשהם צופים בסרטון הדרכה, מחפשים באינטרנט או עובדים על חומרים מקוונים שהמורה הכינה מראש. במקום להשלים שיעורי בית כשהם בביתם, הם עושים את זה בכיתה, בבית הספר.

בדרך זו התלמידים מקבלים הזדמנות להבין את הנושא בבית, במשך הזמן המתאים להם. זאת, בניגוד ללמידה בכיתה שם עומדים לרשותם רק דקות ספורות כדי להבין את התוכן.

למידה עצמית

הסקרנות היא זו שדוחפת יותר מכול את התלמידים ללמוד חומר חדש. כאשר הם מתבקשים ללמוד ולשנן טקסט רב מאוד, סביר להניח שחומר זה ישכח מהר מאוד. עם זאת, באמצעות הסקרנות שלהם, התלמידים יכולים לקבל מוטיבציה לחקור את הנושאים המעניינים אותם. כשהתלמידים לומדים לתפעל את האינטרנט ולמצוא בעצמם תוצאות, הם מתחילים להיות תלויים יותר בעצמם, ובכך מקבלים הבנה עמוקה יותר של התכנים שהם לומדים.

המורה צריך לאפשר לתלמידים להביא רעיונות חדשים, לעבוד עליהם ולפתח את המוח ואת יכולתם לעבוד באופן עצמאי. שיטת הוראה מודרנית זו ממלאת תפקיד משמעותי מאוד בתקופה שבה התלמידים מתחנכים בבית הספר.

טכנולוגיות חדשניות לטובת ניהול יעיל ושיפור החינוך בעידן המודרני

לחינוך יש תפקיד מכריע בעיצוב הדור הצעיר. זו ההשקעה הטובה ביותר שאפשר לעשות לטובת הנוער. כאשר מערכת החינוך מאורגנת טוב יותר, התלמידים יכולים לקבל הזדמנויות למידה טובות יותר. לכן, לימודי תואר שני המתמקדים בניהול במערכות חינוך, יכולים ליעל ולשפר את הישגי התלמידים.

מערכת חינוך בית ספרית חיונית כדי לספק חוויית למידה משופרת ולעצב את עתיד הדור הצעיר. בתרחיש שכזה, יכולה מערכת הניהול הבית ספרית לסייע ביצירת מערכת החינוך הטובה ביותר. רוצים לדעת איך?

בפשטות, אפשר לומר כי ניתן לגייס את הטכנולוגיה העדכנית ביותר, לטובת ניהול קל, ישיר ומהיר יותר של משימות רבות המוטלות על כתפי צוות בית הספר. הנה מספר דוגמאות:

רישום נוכחות במספר קליקים

תיעוד וניתוח נוכחות התלמידים, היא אחת המשימות הבסיסיות, אבל המכריעות במוסדות החינוך. ניהול נוכחות של תלמידים באופן ידני הוא תהליך מורכב שניתן לביצוע באופן אוטומטי באמצעות מערכת ניהול בית ספרית. מורים יכולים להתחיל לתעד את נוכחות התלמידים בכיתה באמצעות כמה קליקים, ולהשתמש בנתונים בקלות בעת הצורך.

תקשורת רבת עוצמה

מערכת ניהול בית ספרית יכולה לחבר לאותה פלטפורמה את כלל התלמידים, ההורים, המורים והנהלת בית הספר. צוות הניהול יכול לשלוח sms, אימיילים או התראה ספציפית לגבי עדכונים והודעות, באמצעות כמה קליקים. המערכת מייעלת את התקשורת על ידי עדכון כלל המשתמשים, לגבי פעולות מתוכננות של בית הספר או לגבי התקדמות של כל תלמיד ספציפי.

ניהול לוח זמנים טוב יותר

ניהול לוחות הזמנים והמשימות הבית ספריות הפך לאתגר ענק בעיקר בבתי הספר הגדולים. הניהול החדשני כבר לא צריך להדאיג אף אחד מבחינת תזמון מדויק וקידום יעיל של תלמידים. המערכת יכולה לתזמן ביעילות את לוח הזמנים, הבחינות, ומשימות אחרות, תוך מזעור הטעויות.

לוח זמנים מנוהל היטב, הוא חובה כדי שמערכת החינוך תפעל ביעילות. לפיכך, מוסדות חינוך המשתמשים בתוכנה שכזו, יכולים לנהל טוב יותר את לוחות הזמנים של בית הספר.

תמיכה בקבלת תלמידים חדשים

תהליך קבלת תלמידים לבתי הספר הוא אחד האתגרים המשמעותיים ביותר, כי הנהלת בית הספר צריכה לעבד בקשות של תלמידים רבים. היום, הודות להתקדמות הטכנולוגית, מערכת דיגיטלית יכולה לסייע לבית הספר להימנע מכאוס, על ידי הפעלת מערכת קבלה מקוונת. תלמידים פוטנציאליים יכולים להעלות לאתר בית הספר את המסמכים הנדרשים, ולהגיש בקשה להתקבל. לאחר מכן, יוכל בית הספר לאמת את אמינות המסמכים ולהמשיך הלאה עם תהליכי הקבלה.

ניהול צוות

מערכת לניהול בית הספר יכולה לשפר את היעילות והפרודוקטיביות של צוות בית הספר. למשל, שימוש במערכת הניהול מאפשר לצוות האחראי על כוח האדם בבית הספר, לעקוב באופן יעיל אחר נוכחותם של המורים ושל שאר חברי הצוות, הגעתם, עזיבתם ורמת הביצועים שלהם. לפיכך, הניהול יוכל להתמקד יותר בהבטחת רווחת המורים והמחנכים, בקידום כל ביצועי הצוות ובטיפוח החלטות טובות יותר הקשורות לכוח האדם הפועל בית הספר.

נגישות להורים

מערכת לניהול בית הספר יכולה לחבר ישירות בין בית הספר לבין ההורים. המערכת יכולה להודיע להורים על התקדמות ילדיהם בלמידה, מבלי שההורים יצטרכו לחכות עד שיתקבלו תעודות השליש. באמצעות מערכת זו יכולים ההורים לגשת למידע זה בכול זמן ומכול מקום. לפיכך, מערכת עדכנית זו מאפשרת להורים ולמורים לעבוד יחד, כדי למלא אחר מלוא אחריותם לחינוך הילדים הלומדים בבית הספר.

מעקב אחר הסעת התלמידים

מערכת לניהול בית הספר מאפשרת לצוות לבצע מעקב וניטור אחר מסלול אוטובוס תלמידי בית הספר. זה עוזר להבטיח את בטיחות התלמידים הנוסעים באוטובוס לבית ספרם מדי יום ביומו.

אולי יעניין אותך גם: