אנשים לומדים מיומנויות חדשות ממגוון סיבות. לפעמים, אתם רוכשים מיומנויות חדשות למען העבודה שלכם, כדי להתעדכן בהתקדמות הטכנולוגית או כדי לנצל את הטכניקות העדכניות ביותר. לפעמים, אתם נרשמים ללימודי תואר אקדמי, ונהנים משפע של קורסים בנושאים שונים המקנים לכם מידע ומיומנויות שיוכלו לשמש אתכם כשתשתלבו בעולם העבודה בתום הלימודים.

בין אם אתם מתכננים להירשם לתואר ראשון בלימודי חינוך, או לתואר שני ניהול מערכות חינוך – אין ספק שבמהלך הלימודים תחשפו למידע חדש ולמיומנויות שלא היו מנת חלקכם עד כה.

לפני שנפרט כמה קורסים בחינוך שתפגשו במהלך הלימודים, ניתן רגע את הדעת ליתרונות שמציעה לכם עצם העובדה שתרכשו מיומנויות חדשות במהלך הלימודים.

מהם היתרונות של רכישת מיומנויות חדשות?

  • הכימיה במוח משתנהמיאלין (Myelin), החומר הלבן במוח עוזר לשפר את הביצועים במספר משימות. ככול שאתם מתנסים שוב ושוב ברכישת מיומנות חדשה, כך הופך המיאלין במוח לדחוס יותר, מה שעוזר לכם ללמוד טוב יותר.
  • מהירות הלמידה עולה – לימוד מיומנות חדשה עוזר לכם, לאורך זמן, ללמוד דברים מהר יותר. זה קשור לגירוי הנוירונים במוח וליצירת מסלולים עצביים רבים יותר המניעים את הדחפים החשמליים במהירות רבה יותר, כאשר אתם מנסים לעבד מידע חדש.
  • נוצרים קשרים בין תחומי מיומנות – הליך הלימוד של מיומנות חדשה קשור גם לחיבור מיומנות זו לידע ולמיומנויות שהם מנת חלקכם. ידע קודם עוזר לכם להתייחס למידע החדש תוך התבססות על הידע הקיים, ובכך מקל על למידה של מיומנויות חדשות רבות יותר.
  • הסתגלות טובה יותר לשינויים – כאשר אתם לומדים משהו חדש, מתחוללים שינויים במוח ובתפיסות שלכם, מה שמקל על ההסתגלות שלכם לשינויים הבלתי נמנעים שמביאים איתם החיים.

מהם הקורסים המרכזיים הנלמדים במסגרת תואר בחינוך?

לאחר שבדקתם את תנאי הקבלה ללימודי חינוך, והחלטתם להירשם לתואר ראשון בחינוך, בוודאי תשמחו לדעת שמסלול זה מציע לכם תוכנית לימודים עשירה המורכבת ממגוון קורסים, כגון:

קורס חינוך, הוראה ולמידה

באופן כללי, הקורס עוסק בהוראה ולמידה – בהגדרות, במהות שלהן ובדרכים ליישומן. במהלך הקורס תפגשו למספר נושאים מרכזיים, כמו:

  • התפתחות התיאוריה החינוכית.
  • השפעת הדיסציפלינות השונות על תחום החינוך.
  • התחומים המשפיעים על החשיבה החינוכית.

מטרות הקורס כוללות, בין השאר, הכרה, הבנה והערכה של:

  • מושגים בסיסיים בתחום
  • תיאוריות בסיסיות וחדשניות בתחום
  • מגוון התפיסות באשר למטרות ההוראה והלמידה
  • שיטות וגישות ללמידה
  • סביבות למידה שונות והשפעתן על ההוראה והלמידה

קורס יסודות בפסיכולוגיה חינוכית

במסגרת הקורס תרכשו ידע על מושגי יסוד הנוגעים לתפיסות, לתהליכים ולעקרונות בסיסיים בתחום הפסיכולוגיה הרלוונטי לעולם החינוכי. תהליך הלמידה מעודד חשיבה עצמאית וביקורתית באשר למושגים הנלמדים. הקורס מתמקד:

  • בתהליכי ההתפתחות הרגשיים, קוגניטיביים, והחברתיים-תרבותיים.
  • בתהליכי ההתפתחות של השיפוט המוסרי, הלמידה והבדלי המגדר.

הקורס עוסק גם בסוגיות מרכזיות בפסיכולוגיה של הילד והמתבגר, ובקשר בין התלמיד למחנכיו השונים (הורים, מורים, יועצים).

קורס יסודות בסוציולוגיה חינוכית

במסגרת תואר בחינוך תכירו את הנחות היסוד של הגישה הסוציולוגית באשר לסוגיות מעשיות בחינוך. משום, כך הקורס יעסוק:

  • במושגי יסוד בסוציולוגיה בכלל ובסוציולוגיה של החינוך בפרט.
  • בניתוח אירועים והסבר תופעות המתרחשות במוסדות החינוך, במערכת החינוך הארצית ובעולם.
  • בהקניית ידע בסיסי הנוגע למבנה מערכת החינוך, לאי שוויון חברתי ולמנהל חינוכי.

קורס פילוסופיה של החינוך

קורס זה עוסק בפילוסופיה כצורת חשיבה. בשיעורים תדונו בנושאים קלאסיים הקשורים לפילוסופיה של החינוך, ותרכשו מיומנויות לניתוח תכנים עכשוויים בשדה החינוך.

קורס מודרניזם ופוסט-מודרניזם בעידן העכשווי

בהנחה שהחברה האנושית מאפיינת את עצמה בכול תקופה באופן שונה, תלמדו בקורס את המאפיינים של ההוויה והחשיבה האנושית:

  • בתקופה המודרנית – העת החדשה, העת החדישה
  • בתקופה הפוסט-מודרנית

העידן העכשווי כולל שיח המשלב את המגמות המודרניות והפוסט-מודרניות כאחד, כך שבמהלך הקורס תוכלו לראות כיצד מגמות אלה באות לביטוי בתרבות, במדע, בטכנולוגיה ובחינוך.

קורס פדגוגיה מתבוננת

במהלך השיעורים בקורס זה, תרכשו:

  • ידע תיאורטי, הנוגע לעקרונות ׳הפדגוגיה המתבוננת׳, אשר מתבוננת במרחב הפנימי של האדם, כדרך חדשה-ישנה להשגת מטרות חינוכיות שונות.
  • ידע מעשי – המשמש הן כאימון אישי שלכם כמחנכים, והן כתהליך של למידה. ידע זה מבוסס על תרגולים שונים המתבצעים תוך התבוננות בעשייה החינוכית.

קורס על מחקר איכותני

בקורס זה תלמדו את המאפיינים של המחקר האיכותני ואת יישומיו בעבודה החינוכית. מחקר איכותני, בניגוד למחקר הכמותי, נועד לתת מענה לבעיות מחקר מורכבות המאפיינות את תחום החינוך, בעיות שלא ניתן לחקור באמצעים כמותיים וסטטיסטיים.

בקורס תרכשו ידע על שיטות מחקר נטורליסטיות ואיכותניות, על הגישה התיאורטית של המחקר האיכותני ועל הטכניקות המשמשות לאיסוף נתונים וידע (גלוי וסמוי), לניתוח הנתונים, להבהרת הממצאים באמצעות תובנות מעמיקות ולהצגתם.

קורס שיטות מחקר

בקורס זה תכירו את החשיבה המדעית והעקרונות שלה, ותקבלו את הכלים והידע הנדרשים הן לקריאה ביקורתית של מחקרים שונים והן לתכנון מחקר בסיסי משלכם, במדעי החברה.

קורס שילוב הילד בעל צרכים מיוחדים

בקורס זה תרכשו ידע תיאורטי הנוגע ליחסה של החברה לאנשים עם צרכים מיוחדים, המאופיינים בשונות חברתית, לימודית או רפואית. הקורס יאפשר לכם לגבש דעות חיוביות כלפי אנשים עם צרכים מיוחדים, תוך הכרת  תיאוריות העוסקות בסטיגמות, בנורמליזציה ובתיוג – שיאפשרו לכם להבין תופעות חברתיות הקשורות לאוכלוסייה זו. בקורס תלמדו על:

  • דרכים בהן ניתן לשלב ילדים עם צרכים מיוחדים בכיתות רגילות.
  • שיטות ודרכי הוראה שנועדו לקדם את שילובם של כל הילדים הללו בכיתות ההטרוגניות.

קורס קוגניציה בחינוך ובפיתוח תוכניות לימודים

תוכנית לימודים היא למעשה מתווה, המשרטט את תכנון ההוראה והלמידה בנושא זה או אחר. אם בעבר, סיפקה התיאוריה של פיאז׳ה תשתית תיאורטית כללית לתכנון תוכניות הלימודים, היום, לאחר ההתפתחות של הפסיכולוגיה הקוגניטיבית, החלו תוכניות הלימודים להתמקד בקידום למידה משמעותית יותר, מבחינת:

  • הידע
  • המושגים
  • ומיומנויות החשיבה

הקורס יחשוף אתכם לגישות מרכזיות הקשורות לתכנון תוכניות לימודים, תוך התייחסות למקומם של כל המעורבים בהליך הלמידה וההוראה:

  • המורה
  • התלמידים
  • ידע התוכן
  • והחשיבה

במהלך הלמידה תנתחו מערכי הוראה ותתנסו באסטרטגיות הוראה שמקדמות למידה משמעותית במגוון נושאים הנלמדים בבתי הספר הישראליים.

קורס יזמות חינוכית

קורס זה משלב ידע תיאורטי המומחש באמצעות דוגמאות מהשטח. במסגרת הקורס תעסקו ביזמות ובחדשנות בשדה החינוכי, תדונו בנחיצות ובמטרות שלהן, ובשאלה האם בכלל יש מקום ליזמות ולחדשנות בתחום החינוך.

במהלך השיעורים תלמדו לאפיין את היזם החינוכי, את דפוסי הפעולה שלו, ואת החשיבות בהפיכתם של צוותי החינוך ליזמים חינוכיים. תבדקו גם אם סטאט-אפ יכול להיות חלק ממערכת החינוך, תבדקו את הצורך ביזמות בחינוך של ימינו, ועוד.

בסופו של דבר, תידרשו לפתח יוזמה חינוכית חדשנית בעצמכם. תהליך זה יהיה קשור באיתור צרכים מקומיים, ובהתאמה לידע ולמיומנויות שאמורים להיות מנת חלקם של הלומדים לא רק היום אלא גם בעתיד.

קורס משחקים דיגיטליים בהוראה ולמידה

לדור הלומדים במילניום החדש, יש גישה חופשית למשחקים דיגיטליים שונים. שילוב משחקים אלה בהוראה מעורר דיון באשר לערכם החינוכי ולתרומתם הלימודית.

הקורס מתמקד:

  • בקשר שבין משחקים דיגיטליים ללמידה
  • ביכולת של משחקים דיגיטליים להעשיר את הלמידה
  • באפשרות לשלב את המשחק הלימודי בהוראה
  • באפשרות להשתמש במשחק ככלי להערכה חלופית

קורס למידה חלופית בבית הספר ובמסגרות אחרות

אחד התוצרים של משבר החינוך בעידן הפוסט-מודרני, הוא אי נחת גובר באשר לחינוך הציבורי, מצדם של לא מעט בעלי עניין. מצב זה גרם להתפתחותן של חלופות לחינוך ולהוראה – הן במסגרת מערכת החינוך והן מחוצה לה.

הקורס מבוסס על התפיסה לפיה בתקופה שלנו, חשוב שאנשים, ובמיוחד מחנכים והורים, יכירו, לפחות חלק מאותן חלופות לחינוך ולהוראה, ואת הסיבות שהביאו להתפתחותן.

קורסים ללמידה וחשיבה

קורס למידה וחשיבה א – מקנה ידע בסיסי הנוגע לתהליכי זיכרון ומציע הסברים להשלכות של מאפייני הזיכרון על תהליכי הלמידה.

קורס למידה וחשיבה ב – מעמיק את הידע הבסיסי הנלמד בקורס א׳, במטרה לאפיין את הלמידה היעילה ואת מגבלותיה.

לבסוף, אם אתם תוהים על לימודי חינוך אפשרויות תעסוקה מלבד הוראה – קריירה בחינוך (בין אם אתם מבקשים להתמחות בלימודי חינוך ולקויות למידה או שואפים להשיג גם תואר שני בחינוך או בלימודי ניהול), יכולה להיות מתגמלת מאוד ולו רק משום שהיא מוסיפה משמעות לחיים של צעירים רבים. בעוד שרבים מהבוגרים עשויים להמשיך לתחום ההוראה בכיתה, ישנן קריירות חלופיות שיוכלו לספק לכם תעסוקה מעניינת. למשל, להרחיב את ההשכלה שלכם ולעבוד כמנהלים חינוכיים או כיועצים חינוכיים. בתפקידים שכאלה תוכלו להרוויח שכר נאות שיאפשר לכם לנהל אורח חיים נוח ונעים.

 

אולי יעניין אותך גם: