אפשרויות תעסוקה לבוגרי תואר ראשון בכלכלה
תכנית הלימודים בכלכלה, מעניקה לסטודנטים ידע בסיסי בתחום הניהול וידע מורחב בתחום הכלכלה. השילוב בין שני התחומים הללו מאפשר לסטודנטים מצד אחד להתמחות בהיבט הניהולי של מקצוע הכלכלה ומצד שני לרכוש מיומנויות במגוון תחומי הכלכלה.
מה לומדים בתואר ראשון בכלכלה?
הידע הנלמד בלימודי תואר ראשון בכלכלה, משלב בין התיאוריות הכלכליות לבין היישומים שלהן. הבסיס התיאורטי מקנה לסטודנטים הן מיומנויות לניתוח מקרו כלכלי ולניתוח אקונומטרי של נתונים כלכליים, והן כלים להבנת העולם הכלכלי, כמו:
- תהליכים לקבלת החלטות
- מבנה השווקים
- קשרי גומלין בין השווקים
- פעילותה של המערכת הבנקאית
המיומנויות והכלים מאפשרים לבוגרים:
- לתמחר מגוון מוצרים, כולל מוצרים פיננסיים
- להבין את השפעת המדיניות הפיסקלית והמוניטרית על המשק והצמיחה הכלכלית
- לנתח מגמות בשווקים השונים, כולל:
- שוק הדיור
- שוק ההון
- שוק העבודה
- שווקים בינלאומיים (כמו שווקי מטבע חוץ ועוד)
הקורסים בכלכלה כוללים לימודי ליבה כמו:
- מיקרו ומקרו כלכלה
- מימון הפירמה
- אקונומטריקה
- מסחר בינלאומי
- כלכלת ישראל
- יישומי מחשב בכלכלת עסקים
- מדעי נתונים לכלכלנים
- התנסות מעשית (פרקטיקום)
בחירה במסלול דו חוגי, לימודי כלכלה וניהול, מאפשרת לכם לרכוש ידע נוסף במסגרת הקורסים המתקדמים:
- מסחר בינלאומי
- כלכלת עבודה
- כלכלה עירונית
- מדעי הקוגניציה
- מחשבה מדינית
- מדעי נתונים
לימודי תואר ראשון במסלול דו חוגי, כלכלה חשבונאות, יקנו לכם כלים להרחבת הידע וההבנה הן בכלכלה והן בחשבונאות.
תנאי קבלה ללימודי כלכלה
תנאי הקבלה למועמדים לבית הספר לניהול (לימודי ניהול, כלכלה ולוגיסטיקה):
- בגרות בממוצע ציונים 85 ומעלה,
- בחינה פסיכומטרית בציון 520 ומעלה
- או סיום מכינה קדם אקדמית 30+ עם ציון ממוצע של 85 ומעלה
- בחינת מיון בעברית – לבוגרי תיכון שבו שפת ההוראה אינה עברית
- אנגלית ברמת 4 יח״ל בציון של 60 ומעלה
- מתמטיקה ברמת 4 יח״ל בציון של 60 ומעלה (או לחילופין, מעבר מכינה במתמטיקה)
- בעלי תעודת בגרות עם ממוצע ציונים של 85 ומעלה ותעודת הנדסאי, או מועמדים עם ניסיון ניהולי – יתקבלו ללא צורך בציון פסיכומטרי.
לימודי כלכלה – אפשרויות התעסוקה
לימודי כלכלה פותחים בפניכם אפשרויות לקריירה בפיננסים ובחשבונאות במגזר הפרטי, הציבורי והממשלתי.
משרות הקשורות ישירות לתואר ראשון בכלכלה:
אנליסט אקטואריה
תפקיד זה עוסק בבעיות הקשורות לתמותה המאפיינות את הענפים: ביטוח חיים, פנסיה ובריאות. קריירה זו מתאימה לבעלי יכולת טובה הן במתמטיקה והן בפתרון בעיות, ונהנים מניתוח נתונים. כאנליסט אקטואריה, יהיה עליכם להשתמש בנוסחאות סטטיסטיות כדי להעריך סיכונים.
בביטוח חיים, למשל, התפקיד יהיה כרוך בחישוב תוחלת החיים הממוצעת של נתונים דמוגרפיים שונים, כדי לקבוע את גובה פרמיות הפוליסה שיש לגבות מכול מבוטח.
תשתמשו בתוכנות ממוחשבות ובגיליונות אלקטרוניים, כך שידע ויכולת להשתמש ב-IT הוא מועיל מאוד. תוכלו לעבוד בתחומים שונים בענף השירותים הפיננסיים, ולהיות מעורבים גם בתפקיד התומך בצוות האקטואריה.
רואה חשבון
הסמכה כרואי חשבון תאפשר לכם לנהל קריירה יוקרתית עם הזדמנויות רבות להתקדמות ופוטנציאל השתכרות גבוה. בתפקיד זה תתבקשו לייעץ, לבקר חשבונות ולספק מידע מהימן הקשור לרישומים הפיננסיים של הארגון. תחומים העיסוק שלכם עשויים לכלול:
- דיווח כספי
- מיסוי
- ביקורת
- חשבונאות משפטית
- מימון תאגידי
- התאוששות עסקית וחדלות פירעון
- מערכות ותהליכים חשבונאיים
רואי חשבון עובדים במגוון ארגונים, חברות ועסקים, לרבות חברות ציבוריות, מסחריות ותעשייתיות כמו גם חברות ללא כוונת רווח. המטרה של רואה החשבון היא להפעיל אסטרטגיות שיוכלו למקסם את הרווחיות של הלקוח או של המעסיק שלו.
מנתח נתונים
קריירה כמנתחי נתונים מתאימה לבעלי חשיבה אנליטית. בעלי כישורים מתמטיים חזקים, סקרנים ושואפים לדעת. מנתחי נתונים מבוקשים בכול המגזרים: פיננסים, ייעוץ, ייצור, תרופות וחינוך.
היכולת לשים לב לפרטים, לתקשר היטב ולהיות מאורגנים, הם מיומנויות חיוניות למנתחי נתונים. בתפקיד זה אתם אמורים לא רק להבין את הנתונים אלא גם להיות מסוגלים לספק תובנות וניתוח באמצעות תקשורת חזותית ברורה, מילולית וכתובה.
כלכלן
כלכלנים אוספים נתונים, לומדים ומנתחים אותם על מנת לספק ייעוץ כלכלי מקצועי לארגון. ככלכלנים תבצעו מחקר ותאספו מידע רב שיוכל לכסות כל היבט של המדיניות הכלכלית והחברתית, כולל: שיעורי ריבית, מיסוי, תעסוקה, בריאות, תחבורה ואנרגיה. תנתחו את המידע באמצעות תוכנות מתקדמות, על מנת לייצר תחזיות לגבי המגמות הכלכליות ולהמליץ על דרכים לשיפור היעילות.
ממצאים אלה ישמשו לצורך ייעוץ לארגון בו אתם עובדים בין אם זה משרד ממשלתי, חברה גדולה, בנק, מוסד פיננסי או מוסד להשכלה גבוהה.
ניתוח סיכונים פיננסיים
אנשים המשמשים בתפקיד זה הם בעלי מודעות מסחרית ויכולת לזהות את הסיכונים הפוטנציאליים שעלולים לאיים על הפרויקט או העסק. מנתחי סיכונים פיננסיים מזהים ומנתחים את תחומי הסיכון הפוטנציאליים המאיימים על:
- נכסים
- יכולת ההשתכרות
- הצלחתו של ארגון במגזר התעשייתי, המסחרי או הציבורי
כמנתחי סיכונים פיננסיים תהיו אחראיים לחיזוי שינויים ומגמות עתידיות, בד בבד עם חיזוי העלויות לארגון.
בתחום זה יש דרגות שונות של התמחות, שחלקן עשויות לדרוש תואר שני בכלכלה. בכול אופן, מנתחי סיכונים עשויים לעבוד במכירות, במסחר, בשיווק, בשירותים הפיננסיים או בבנקאות, ולהתמחות ב-4 תחומי מפתח:
- אשראי
- שוק
- מבצעים
- רגולציות
כיוון שבימינו המוסדות הפיננסיים נדרשים לנהל את סיכוני השוק והאשראי ללא הרף, יותר ויותר אחריות מוטלת על כתפי מנתחי הסיכונים, הנוגעת ל-ארבעת תחומי המפתח.
משרות נוספות שבהן תואר ראשון בכלכלה עשוי להיות שימושי:
מנהל פיתוח עסקי
מנהלים אלה עוסקים בשיפור ובהצמחה של העסק, על ידי ביסוס קשרים עם לקוחות, ספקים ושותפים אחרים. כמנהלי פיתוח עסקי יהיה עליכם לזהות הזדמנויות עסקיות חדשות על מנת לייצר הכנסות, לשפר את הרווחיות ולסייע לעסק לשגשג.
העבודה בתחום זה כוללת תכנון אסטרטגי מוקפד ומיצוב העסק בשווקים המתאימים, או מציאת הדרך לשיפור התפעול, המיקום או המוניטין של העסק. יתכן שהתפקיד ידרוש מכם להוביל צוות בארגון, ובכול מקרה העבודה שלכם תיגע בדרך כלל בכול תחומי העסק.
פיתוח עסקי ניתן ליישום בכול סוגי העסקים, כמו: בניה, חינוך, בריאות, IT, ייצור, פיננסים ותקשורת.
מנהל נתונים (Data Scientist)
מנהלי נתונים הופכים נתונים גולמיים למידע שימושי לארגונים כדי שיוכלו לשפר את העסקים שלהם. במהלך הפעילות היומיומית, ארגונים משתמשים ואוספים כמויות הולכות וגדולות של נתונים (כמו חיזוי מה הצרכנים יקנו או התמודדות עם זיהום הפלסטיק). התפקיד של מנהל הנתונים הוא להשתמש בנתונים כדי למצוא דפוסים חוזרים, ולעזור לארגון לפתור את הבעיות המאתגרות את העסק, בדרכים חדשניות ויצירתיות.
במסגרת התפקיד יהיה עליכם לחלץ, לנתח ולפרש נתונים, ולהציג את התוצאות בשפה ברורה ומעניינת.
יש מגוון מגזרים שדורשים אנשים שניחנים בשילוב הנכון של מיומנויות טכניות, אנליטיות ותקשורתיות, כמו: פיננסים, אקדמיה, מחקרים מדעיים, בריאות, קמעונאות, טכנולוגיית מידע, ממשל ומסחר אלקטרוני.
קצין בשירות הדיפלומטי
משרה שכרוכה בעבודה עבור משרד החוץ כדי להגן לקדם את האינטרסים של המדינה. בתפקיד זה תוכלו להתמקצע בצד המעשי של העבודה הדיפלומטית ולעסוק במדיניות חוץ ובמתן שירותים בחו״ל. יהיו לכם גם הזדמנויות להשפיע על התפתחות בינלאומית ודיפלומטית, במגוון נושאים כמו: מאבק נגד הטרור, מסחר והשקעות, זכויות אדם או שינויי אקלים.
יועץ ניהולי
אם יש לכם מוטיבציה, אתם נהנים מפתרון בעיות ויש לכם עניין בעזרה לארגונים שתוכל לשפר את הפעולה שלהם, אזי ייעוץ ניהולי הוא הקריירה המתאימה לכם.
יועצי ניהול משתמשים בכישורים העסקיים שלהם כדי לספק לארגונים ייעוץ אובייקטיבי ומקצועי, ולעזור לארגון לפתח כישורים בתחומים נדרשים, כמו:
- לפתור בעיות
- ליצור ערך
- למקסם את הצמיחה
- לשפר את הביצועים העסקיים
כיועצי ניהול תעסקו בעיקר באסטרטגיה, במבנה, בניהול ובתפעול של החברה. תפקידכם יהיה לזהות אפשרויות שהארגון יכול לנצל, ולהציע המלצות לשינוי. כמו כן, תידרשו לייעץ לגבי משאבים נוספים שבכוחם לתרום ליישום פתרונות.
חברות הייעוץ נעות בין אלה המציעות פתרונות מקצה לקצה, לבין הקטנות יותר או חברות הנישה המציעות מומחיות ומיומנויות מומחים בתחומי תעשייה ספציפיים.
מתווה מדיניות
מתווי מדיניות משתמשים בממצאי המחקר והניתוח שערכו, כדי לייעץ לממשל, לצוותי החשיבה או לעסקים לגבי שיטות העבודה המומלצות. תחומי האחריות של מתווי המדיניות יכללו מחקר וניתוח נתונים. תתבקשו לייעץ בנושאים שונים, לבצע עבודת פיתוח וליצור קשר עם אנשים בתוך הארגון ומחוצה לו.
לפעמים, יהיה עליכם גם להעריך את ההשפעה הפוטנציאלית שיהיו להחלטות הנוגעות למדיניות, ולהעביר את השינויים לשאר העובדים בארגון. בהתאם לתפקיד הספציפי שלכם, אתם עשויים להיות מעורבים גם בקמפיין המניע את השינוי.
בדרך כלל, תוכלו למצוא עבודה בתפקיד זה במגוון פונקציות במגזר הציבורי והפרטי ובעולם הצדקה. לדוגמה:
עבודה כמתווה מדיניות במסגרת השלטון המקומי עשויה לדרוש מחקר, פיתוח ויישום מדיניות ציבורית שתשפיע על כולם. סוג זה של תפקיד עשוי להיות מעורב גם:
- בייעוץ לבכירים או לנבחרי ציבור.
- ובעבודה על מדיניות במגוון נושאים ומגזרים.
עבודה כמתווה מדיניות במסגרת ארגוני צדקה עשויה לערב צוותי חשיבה שכוללים חוקרים ומעקבים, במטרה להשפיע על מדיניות שתפעל לטובת המטרה שקבע הארגון. תפקיד שכזה כרוך לעתים קרובות בתקשורת, בקמפיין ובעניינים ציבוריים.
עבודה כמתווה מדיניות במסגרת המגזר הציבורי והפרטי עשויה לדרוש מכם לפתח וליישם את המדיניות שתעזור לארגון לפעול ביעילות רבה יותר.
חשב כמויות בפרויקטים
בתפקיד זה יהיה עליכם לנהל את כל העלויות הקשורות לפרויקטים שונים בנדל״ן, החל מהחישובים הראשוניים וכלה בנתונים הסופיים. כחשבי כמויות יהיה עליכם למזער את העלויות והסיכונים של פרויקט הבניה, ולהגדיל את התמורה לכסף שהושקע, תוך השגת הסטנדרטים והאיכות הנדרשים, על פי חוק. מעקב זה מצריך הקפדה ועמידה בחוקי תקנות הבנייה.
כחשבי כמויות יהיה עליכם להכין הערכות ועלויות של העבודה. כאשר הפרויקט יהיה בעיצומו, יהיה עליכם לעקוב אחר כל הווריאציות בחוזה, שעשויות להשפיע על העלויות. על סמך חישובים אלה יהיה עליכם ליצור דוחות המשקפות את הרווחיות של הפרויקט.
כשאתם עובדים עבור היזם או הקבלן, במשרד או באתר הבניה, תהיו מעורבים בכול אחד משלבי הפרויקט, בין אם זו בנייה למסחר, לתעשייה או למגורים.
במסגרת האחריות שלכם בתפקיד זה יהיה עליכם, בין השאר:
- לנהל מערכות פיננסיות ותקציבים.
- לבצע ביקורות פיננסיות.
- לספק ייעוץ פיננסי.
- ליצור קשר עם לקוחות, עסקים או אנשים פרטיים.
- לספק ייעוץ ומידע פיננסי.
- לסקור את מערכות החברה ולנתח סיכונים. ועוד…
אולי יעניין אותך גם?
- שילוב עבודה ולימודים
- קורסים בשיתוף עם מיקרוסופט
- לימודי רפואה סינית
- כך תעברו את הסמינריון בשלום
- מידע מלא על תואר ראשון בניהול