מה מיוחד במכינות לגילאי 30+ ?

אם אתם לא נרשמים ללימודים והתירוץ שלכם הוא שאתם מבוגרים מדי להתחיל ללמוד עכשיו, קחו דוגמה מפריסיליה סיטייאני (Priscilla Sitienei).

פריסיליה, מיילדת ותיקה מהאזור הכפרי נדאלאת (Ndalat), בקנייה, מעולם לא למדה בבית ספר ולא ידעה קרוא וכתוב. לפריסיליה היו שני חלומות: ״הייתי רוצה להיות מסוגלת לקרוא את התנ״ך, ולתת השראה לילדים לרכוש השכלה״. אמרה ועשתה! היא החלה ללמוד בבית הספר המקומי יחד עם ששת ניניה כשהיא בת 90! ואם היא יכולה, גם אתם יכולים להגשים חלום ולהשיג תואר ראשון.

לימודי תואר ראשון – אפשר להתחיל בכל גיל

הקלישאה המוכרת, ״אי אפשר ללמד כלב זקן טריקים חדשים״, מעודדת את המבוגרים שבינכם לוותר מראש על רכישת ידע חדש, מתוך מחשבה שהמוח הבוגר כבר לא מסוגל לקלוט מידע כמו המוח הצעיר שלומד בקלות ובמהירות. והוא וודאי לא יצליח ללמוד קרוא וכתוב בגיל 90, אחרי שנים רבות של אנאלפביתיות.

אז זהו, שלא!

מחקרים אחרונים בפסיכולוגיה ובמדעי המוח מראים שהישגים יוצאי דופן, לא חייבים להיות ׳יוצאי דופן׳. בוודאי לא כשאתם ״זאטוטים״ בני 30 פלוס. לכן, במקום להתלבט אם לימודים אקדמיים הם משימה ריאלית עבורכם, התחילו להתלבט אם לבחור בלימודי ניהול, לימודי כלכלה או לימודי חינוך.

כשאתם בגיל 30, 50 או 90 – למוח שלכם עדיין יש יכולות מדהימות ללמוד ולשלוט במיומנויות חדשות. ובכנות? למוח לא אכפת בני כמה אתם.

ואיך המכינות הקדם אקדמיות קשורות לזה?

זה בדיוק מה שמיוחד בהן, המכינות מיועדות להפיג את החששות מפני חזרה ללימודים בגיל 30+, לתמוך בכם ולתרום להצלחתכם בלימודים!

מתחילים במכינה ומסיימים עם תואר ראשון

המכינות הקדם אקדמיות באות להחליף את תעודת הבגרות ולאפשר כמעט לכול מי שרוצה, להשיג השכלה אקדמית. מסגרות אלה נועדו לתת מענה:

  • למועמדים צעירים הזקוקים להשלמת בגרויות.
  • למועמדים בני שלושים ומעלה שלא עומדים בתנאי הקבלה למסלולים האקדמיים השונים כמו: תואר ראשון בחינוך או תואר ראשון בניהול.

איזו מכינה קדם אקדמית מתאימה לצרכים שלכם?

כל מכינה נועדה לתת מענה מתאים לצרכים השונים של המועמדים, ובסופו של דבר לסלול בפניהם את הדרך לקראת קבלת תואר ראשון.

טיפ: כשאתם נרשמים ללימודים במכינה קדם אקדמית, בדקו אם אתם זכאים למלגת שכר או לימוד.

מכינה לגילאי 30+

אם אתם מעל גיל שלושים ולא עומדים בתנאי הקבלה, עדיין תוכלו ללמוד. הירשמו למכינה לגילאי 30+ שמציעה קורס הכנה ללימודים האקדמיים שמדלג מעל למשוכת תנאי הקבלה ומסוגל לחסל כל התלבטות, חשש ודחייה.

זה הזמן להתחיל… צאו לדרך!

תכנית הלימודים במכינה לבני 30+ כוללת: אנגלית, מבוא לסטטיסטיקה / מתמטיקה, אוריינות אקדמית ושני קורסים במדעי החברה והרוח.

הלימודים נמשכים כסמסטר אחד (בין 4 ל-5 חודשים) ונפתחים 3 פעמים בשנה, בחודשים:

  • ספטמבר
  • ינואר
  • מאי

תנאי הקבלה למכינה זו הם:

  • ראיון קבלה
  • גיל 30+
  • 12 שנות לימוד

מכינה קדם אקדמית מקוצרת

המכינה המקוצרת מתאימה למועמדים עם זכאות לתעודת בגרות או למועמדים שחסר להם ציון בגרות ב-1 יחידת לימוד.

משך המכינה הוא ½ 4 חודשים במתכונת של:

  • 4 ימי לימוד בשבוע
  • 8 שעות בכול אחד מהימים

מועד פתיחת המכינה המקוצרת: חודש יוני

תכנית הלימודים כוללת: אנגלית, מתמטיקה ואוריינות אקדמית. בנוסף גם שני קורסים לבחירה ממדעי החברה והרוח (כמו: מבוא לפסיכולוגיה, מדעי המדינה, סוגיות באתיקה, מבוא למדעי כדור הארץ).

המכינה המקוצרת מוצעת בשני מסלולים שונים: מסלול בוקר ומסלול ערב.

מכינה קדם אקדמית שנתית

המכינה השנתית באה במקום תעודת הבגרות והיא נועדה להכין את הסטודנטים ללימודים האקדמיים.

משך המכינה הוא 9 חודשים, במתכונת לימודים של:

  • 4 ימי לימוד בשבוע
  • 8 שעות בכול יום לימודים

מועדי פתיחת המכינה השנתית:

  • אוקטובר
  • פברואר

תכנית הלימודים כוללת: אנגלית, מתמטיקה ואוריינות אקדמית. ובנוסף, גם שני קורסים לבחירה ממדעי החברה והרוח (כמו: מבוא לפסיכולוגיה, מדעי המדינה, סוגיות באתיקה, מבוא למדעי כדור הארץ).

המכינה השנתית מוצעת בשני מסלולים שונים: מסלול בוקר ומסלול ערב.

מכינת ערב לאנשים עובדים

אם מעסיקה אתכם השאלה: איך לשלב עבודה ולימודים? מכינה זו היא המענה המתאים.

לימודי הערב נפתחים באוקטובר ונמשכים 12 חודשים המחולקים כך:

  • 3 חודשים – מוקדשים ללימודי בסיס הכוללים לימוד עברית, אנגלית ומתמטיקה.
  • 3 חודשים – נדרשים על מנת שתוכלו לגשת למבחן מימ״ד ולעבור אותו בציון 350 (פרטים בהמשך).
  • 9 חודשים – מוקדשים למכינה קדם אקדמית הכוללת לימודי אנגלית, עברית, מתמטיקה ושני קורסים אקדמיים במדעי החברה והרוח.

תנאי הקבלה למכינת הערב הם:

  • 12 שנות לימוד
  • בגרות חלקית

כמה מילים על מבחן מימ״ד

מבחן מימ״ד הוא מבחן ידע. הציון במבחן זה יקבע אם תתקבלו למכינה הקדם אקדמית.

המבחן כולל 3 פרקי לימוד: במתמטיקה, בעברית ובאנגלית.

הבחינה עצמה נמשכת כשעתיים וחצי, וכוללת סך הכול 6 פרקים – שניים בכול אחד מהתחומים.

  • הנושאים הנבחנים במתמטיקה – גיאומטריה, אחוזים, סדרות, משוואות, אי שוויוניים, חזקות, שאלות הסקה מתרשים או מטבלה.
  • הנושאים הנבחנים בעברית – המבחן בוחן את יכולת הניתוח וההבנה של קטעי קריאה מורכבים, את העושר הלשוני בעברית ואת היכולת לחשיבה שיטתית ובהירה.
  • הנושאים הנבחנים באנגלית – המבחן כולל שאלות להשלמת משפטים כדי לבחון הבנה, יכולת יישום של מילים והבנת מילים בהקשר בו הן מופיעות. בנוסף, המבחן כולל שאלות בהבנת הנקרא המסתמכות על קטעי קריאה באנגלית.

סיימתם מכינה קדם אקדמית? מגוון של מסלולים פתוחים בפניכם

סיום מוצלח של המכינה הקדם אקדמית יאפשר לכם להתחיל ללמוד באחד המסלולים לתואר ראשון. אגב, אפשרויות אלה כוללות גם לימודי ערב, במסגרת המסלול לתואר ראשון לאנשים עובדים.

הבחירה במסלול הלימודי תלויה כמובן בתשוקה, בתחומי העניין, ובקריירה העתידית שמעניינת אתכם. כדי לסבר את האוזן, הנה מידע על שני מסלולים פופולריים לתואר ראשון: לימודי חינוך ולימודי ניהול.

תואר ראשון בחינוך – מגוון אפשרויות תעסוקה

לימודים לתואר ראשון בחינוך יציידו אתכם בכלים מעשיים ועיוניים שבסופו של דבר יקנו לכם עמדות השפעה באחת המשימות החשובות ביותר לחברה – חינוך הדור הבא, בני המילניום הנוכחי.

תכנית הלימודים במסלול החינוך מקנה לסטודנטים ידע בסיסי באשר למהות החינוך, וממחישה את הקשר האמיץ בין התיאוריות החינוכיות לבין המציאות המאפיינת את מערכות החינוך הפועלות בשטח.

התכנית פותחת בפני הבוגרים מגוון רחב של אפשרויות תעסוקה וקשת של התמחויות מרתקות בתחום חינוכי לפי בחירתכם, תוך כדי הלימודים לתואר הראשון.

ההתמחויות מאורגנות לפי אשכולות למידה ותחומי ידע – כאשר כל אשכול מקנה ללומד את המיומנויות ואת ההתנסויות הנדרשות להתמחות בתחום הספציפי.

למעשה, בזכות ההתמחויות הללו, אותן נפרט להלן, תסיימו את התואר הראשון כשאתם כבר מומחים בתחום מסוים ומוכנים לצאת לדרך ולמצות את מלוא הפוטנציאל שלכם בשדה החינוך הישראלי.

לימודי חינוך – בואו להתמחות

תכנית הלימודים במסלול החינוך מאורגנת באשכולות למידה לפי תחומי הידע הבאים:

  • ליקויי למידה – אשכול זה מתמקד בהבנה, בזיהוי ובאיתור של לקויי למידה, החל מתלמידים בגיל הרך וכלה בתלמידים שלומדים לבגרויות. אם תחומי החינוך המיוחד מעניינים אתכם, זה המסלול שיזמין אתכם להתמודדות מאתגרת עם ילדים שמתקשים בלמידה, מסיבות שונות. תכנית הלימודים מציעה התנסות בעבודה בשטח בשנה השלישית ללימודים.
  • הגיל הרך – אשכול המתמקד בהתפתחות ילדים בגיל הרך ובהבנת הצרכים המאפיינים כול אחד משלבי ההתפתחות. תכנית זו מטפחת את הסטודנטים כמובילי מנהיגות חינוכית ומציידת אותם בידע האקדמי ובכלים הנדרשים לעבודה עם ילדים. התוכנית כוללת התנסות בעבודה בשטח בשנה השלישית ללימודים.
  • ייעוץ חינוכי – אשכול ייעוץ חינוכי שמציע קורסים בחינוך בנושאים כמו: גיל ההתבגרות, נוער בסיכון והתמודדות עם מצבי לחץ, לצד קורסים העוסקים במשפחה כמו ייעוץ למשפחה. התוכנית מסייעת לסטודנטים לפתח כלים שיאפשרו להם להתמודד עם מגוון אתגרים במערכת החינוכית (לדוגמה: טיפול בקושי חברתי או רגשי של ילדים, שיפור מיומנויות התקשורת במצבים מורכבים המתפתחים במסגרת הבית ספרית, כמו גם פיתוח תקשורת יעילה בין בית הספר להורי התלמידים). תכנית זו כוללת התנסות בשטח בשנה השלישית ללימודים.
  • ניהול מערכות חינוך – אשכול שמכשיר את הבוגרים לתפקידי ניהול במערכות החינוך השונות. הלימודים מתמקדים בידע בסיסי בנושאים חינוכיים הקשורים להנהגה, הערכה, הובלה וכמובן ניהול, והתמודדות עם השינויים שיש לערוך מעת לעת במערכות החינוכיות, הן הפורמליות והן הבלתי פורמליות. התוכנית כוללת התנסות בשטח בשנה השלישית ללימודים.
  • אוריינות שפה ומתמטיקה – אשכול המתמקד במיומנויות היסוד של הלמידה, בהבנה של יכולות הלמידה ותהליכי הלמידה ובהכרת השיטות השונות המשמשות לפיתוח אוריינות שפתית (קריאה וכתיבה) ומתמטית (חשיבה כמותית).

מיומנויות אלה דרושות לתלמיד כדי שיוכל בעתיד למצות את הפוטנציאל האישי שלו ולתפקד היטב בחברה. התכנית מיועדת למי שמעוניין לעבוד בבית הספר היסודי. התוכנית כוללת התנסות בשטח בשנה השלישית ללימודים.

תואר ראשון בניהול – להשתלבות מהירה בתפקידי ניהול

תפקידי הניהול מעולם לא היו חשובים יותר כמו היום, עם הכלכלה הגלובלית, הדינמית והמקושרת של שנות האלפיים.

לימודי הניהול נותנים מענה למציאות המורכבת ומציידים את הסטודנטים בשיטות ניהול הוליסטיות, מלאות תושייה, חדשניות ורפלקטיביות. תכנית הלימודים מאפשרת ללומדים לזהות ולפתח את תחומי המומחיות המעניינים אותם, כך שיוכלו לעמוד באתגרים שמציב העולם המודרני ושוק התעסוקה התחרותי והמשתנה תדיר.

תכנית הלימודים של מסלול הניהול כוללת ידע מגוון שמאפשר לבוגרים להתמודד היטב עם הדרישות שמציב מקום העבודה במאה ה-21, ולקבל החלטות מושכלות כמנהלים.

הלימודים מעניקים, מצד אחד הבנה עמוקה לגבי תורות הניהול המובילות והעדכניות ביותר, ומצד שני, יכולת לפתח תובנות עמוקות באמצעות התנסויות פרקטיות שמעשירות את הידע התיאורטי.

החל מהשנה השנייה ללימודים, הסטודנטים יכולים לבחור בהתמחות מקצועית המתאימה להם. כלומר, אם תירשמו ללימודי חינוך, תקבלו כבר במהלך הלימודים לתואר הראשון, את ההזדמנות לרכוש תעודה מקצועית איכותית, במקביל לתואר האקדמי.

תוכלו לעשות זאת אם תלמדו במסגרת מסלול שנקרא ׳תואר תואר׳, המבטיח לכם השתלבות מהירה בעולם התעסוקה, בתום הלימודים.

לימודי ניהול עם תעודת הסמכה מקצועית – במסגרת ׳תואר תואר׳

במקום להסתפק בתואר ראשון בלבד אתם מוזמנים לנצל את ההזדמנות הנהדרת, וללא שכר לימוד נוסף, להירשם למסלול ׳תואר תואר׳ שבמהלכו תוכלו, בנוסף ל-B.A, לקבל תעודה בתחומים מעניינים אשר יבטיחו לכם אפשרויות תעסוקה רבות יותר בסיום הלימודים:

  • BA עם הסמכה כחשב שכר
  • BA עם תעודה בייעוץ ובפיתוח ארגוני
  • BA עם הסמכה ליועץ משכנתא וכלכלת משפחה
  • BA עם הסמכה לחוקר פרטי
  • BA עם תעודה להנחיית קבוצות בארגונים
  • BA עם תעודה להנחיית קבוצות ילדים ונוער בסיכון

בסופו של דבר, ככול שתתקדמו בלימודים, תוכלו לפתח את הידע והמיומנויות שרכשתם ולהעניק עומק ורוחב גם להמשך הלמידה שלכם.

כעת, כשהשתכנעתם שמגיע לכם ללמוד באקדמיה, בואו נראה איך גם המדע תומך ביכולת שלכם להצליח בלימודים, בכול גיל!

מה אומרים יודעי דבר על למידה בגיל מבוגר?

ההשקפה האופטימית לפיה אדם יכול ללמוד מיומנויות חדשות בכול גיל – לא הייתה תמיד ההשקפה המקובלת.

לוח שעווה

את ההשקפה הרווחת והפסימית, הגורסת שהמוח שלנו הולך ומזדקן, ניתן לייחס ליוונים הקדומים. אולי בגלל שאריסטו השווה בעבודתו – De Memoria et Reminiscentia (זיכרון והיזכרות) – בין הזיכרון האנושי לבין לוח שעווה.

לטענתו, בלידה – השעווה חמה וגמישה, אך ככול שהיא מתקררת כך היא הופכת לקשה ולשבירה מכדי שאפשר יהיה להטביע עליה צורה מובחנת חדשה – התקשות שכזו פוגעת גם בזיכרון שלנו.

לוח השעווה הפך לנוירופלסטיות

אלפי שנים מאוחר יותר, נראה כי הבנת המוח על ידי המדענים בימינו, עדיין מהדהדת את אותה השקפה עתיקה מימי אריסטו.

הם אפילו משתמשים במונח שמתאר את יכולת ההסתגלות של המוח כ׳נוירופלסטיות׳. מונח שמזכיר ישירות את רעיון השעווה של אריסטו. כלומר, ככול שאנחנו מתבגרים (כך לפחות לימדו אותנו), אנחנו מאבדים מהפלסטיות הזו.

ילדות, באופן מיוחד, נחשבת ל ׳תקופה קריטית׳, שעשויה להשאיר חותם משמעותי. אבל, בסופה של תקופה קריטית זו, מתחילים מעגלי המוח להתייצב ומקשים על רכישת מיומנויות חדשות ומורכבות.

עדויות משכנעות לתיאוריה זו אפשר ללמוד מאנשים שלומדים שפה שנייה: כשילדים צעירים מגיעים לארץ חדשה הם תופסים די בקלות את השפה המקומית, לעומת אחיהם הגדולים או הוריהם, שמתקשים.

הגיל אינו מגבלה

אבל בימינו, הספרות המדעית מלאה בחקרי מקרה (case studies) אשר מציגים אנשים מבוגרים שמבצעים פעולות זיכרון מדהימות למדי. כמו אותו אדם מעל גיל 70 שלמד בעל פה את 10,656 השורות מתוך ספרו הידוע של ג׳ון מילטון, ״גן העדן האבוד״, רק כדי להפגין את הידע שלו בהופעה על אחת הבמות.

ואכן, יכולת ההתרחבות של הנוירו פלסטיות באה לביטוי במחקרים שבדקו לאחרונה את האנטומיה של המוח. מחקרים אלה חשפו שהמוח הבוגר, פורה בהרבה מהצפוי והוא בהחלט מסוגל להפעיל את הקשרים הדרושים לשם למידה מעמיקה.

פעילות גופנית חשובה אף היא לשמירת הפלסטיות של המוח. מחקרים מצאו כי הפעילות הגופנית משפרת את צמיחתם של תאי מוח חדשים ומשפיעה לטובה על התפקוד הקוגניטיבי (כולל זיכרון, תשומת לב, ערנות, תודעה, יכולת התפקוד הניהולי ועוד).

מה עלול לעכב מבוגרים מלחזור ללימודים?

חוסר בטחון עשוי להיות מחסום גדול במיוחד, בעיקר כשמדובר בלומדים מבוגרים שפרשו מהלימודים לפני שנים רבות, ומתחילים לחשוש מירידה ברמת הקוגניטיביות שלהם.

אז בואו נסתמך על המחקר?

מחקר שערכה דאינה טורון (Dayna Touron) באוניברסיטת צפון קרוליינה, בגרינסבורו (Greensboro), מצא שמבוגרים (בני 60 ומעלה), מעריכים לעתים קרובות הערכת חסר את היכולת שלהם לזכור דברים. מצב שמוביל לאימוץ הרגלים שליליים שלא מאפשרים להם לנצל את היכולת המיטבית של מוחם.

המשמעות היא שאם אתם חושבים על לימודים אקדמיים, לא חשוב אם עברתם את גיל 30 לפני שנה או לפני עשרות שנים – למה לא לנסות למתוח את עצמכם מעבר לאזור הנוחות שלכם? או כפי שהטיבה לבטא זאת פריסיליה סיטיאני – הסבתא רבתא בת ה-90 מקניה, שאמרה: ״ללימוד ולהשכלה אין מגבלות גיל״.

 

אולי יעניין אותך גם: