כנס עתידנות בחינוך 4.4.22
כשחינוך מובל לעתיד טוב יותר – עתידנות בחינוך
כנס מקוון
יום ב’, 4.4.22 בשעה 17:30
דוברי הכנס
פרופסור ארי נוימן עומד בראש האשכול לניהול במערכות חינוך וכן בראש התכנית לתואר שני בניהול מערכות חינוך בחוג לחינוך במכללה האקדמית גליל מערבי.
תחומי העניין שלו כוללים עתידנות בחינוך ובמיוחד חינוך ביתי. המחקר שלו עוסק, בין היתר, בסיבות לבחירה בחינוך הביתי ובהשפעות בחירה זו על הילדים ועל המשפחה. כמו כן הוא חוקר את החינוך הביתי כתגובה למשבר החינוך בעידן הפוסטמודרני. הוא גם מתעניין בהישגים לימודיים באקדמיה וכן בהערכת פרויקטים כתהליך של קבלת החלטות מבוססת נתונים בזמן אמת.
ד”ר עוז גוטרמן הוא מרצה בכיר, ראש החטיבה למשאבי אנוש במכללה האקדמית גליל מערבי. עמד בראש צוות ההיגוי של בית הספר לפיקוד ומנהיגות של חיל האוויר. בין היתר חוקר את עולם העבודה העתידי. פרסם עשרות מאמרים בכתבי עת מדעיים מובילים לגבי עתידנות בחינוך.
פרופסור אהרון (רוני) אבירם הוא מרצה (בדימוס) במחלקה לחינוך באוניברסיטת בן-גוריון.
עתידן בחינוך ופילוסוף של החינוך, פרופ’ אבירם מדגיש את האלמנט הערכי בחשיבה על עתיד החינוך הרצוי בחברה הומניסטית בעידן המהפכה התעשייתית הרביעית. תפיסתו כפי שהיא באה לידי ביטוי בספריו, במאמריו, ובפרויקטים שהוביל היא כי:
- חשיבה מוטת עתיד בחינוך צריכה להתמודד עם שאלות היסוד של החינוך מחדש ובאופן אסטרטגי, ללא הנחת התשובות שניתנו להן בעבר, וזאת על יסוד הנחת המגמות הכלכליות, הטכנולוגיות והחברתיות שסביר כי יאפיינו את חיינו בעשורים הקרובים, ולאור הערכים הבסיסיים של החברה.
- בחברות דמוקרטיות ליברליות, ובמדינת ישראל בכלל זה, החינוך צריך להירתם באופן פרואקטיבי ושיטתי למען מימוש שלושה ערכי על הומניסטיים: אוטונומיה אישיותית, מוסר, ושייכות דיאלוגית.
ד”ר גוין סאס – דיקאן בית הספר לעיצוב וחדשנות במכללה למנהל, מומחה לחשיבה יצירתית וחדשנות ומחבר הספר “יצירתיות זה כל העניין”. בעבר כיהן כמנכ”ל ור”מ, סמנכ”ל במטה כתר פלסטיק וראש מנהל אקדמי בשנקר. ההתמחות של סאס בהנגשת יצירתיות למבוגרים, מכשיר ומנהלי חדשנות בחברות המובילות במשק.
נגה גיל בשיא, מנהלת התכנית למנהיגות בשירות הציבורי ומנהלת יחידת הפיתוח, במרכז מנדל למנהיגות בצפון.
בתפקידה הקודם, שימשה כמנהלת אגף חינוך וקהילה במועצה האזורית עמק המעיינות. כחלק מפעילות זו הקימה את האגף (הכולל את מחלקות החינוך, הרווחה, המתנ”ס והתחבורה), בנתה תכנית אסטרטגית לחינוך בעמק ועסקה ביישומה תוך שיתוף מגזרים שונים בפעילות לקידום החינוך והקהילה. במסגרת פעילות זו התפתחה שפה אזורית חדשה, קמו יוזמות חינוכיות וקהילתיות רבות, פותחה חדשנות חינוכית מגוונת ושיתופי פעולה מיוחדים באזור, בין בתי הספר ועם ארגונים ומוסדות. עידן טכנולוגי הוא אחד מהמיזמים שנגה נמנית על מקימיו, ובנתה עבורו את התפיסה המחברת בין חינוך, תעשייה וקהילה.
לפני כן הייתה מנהלת עמיתה בבית הספר העל-יסודי שק”ד בשדה אליהו, וכן סגנית מנהל, רכזת פדגוגית ומחנכת.
בנוסף, במהלך השנים נגה מלווה מנהלים בתחומים שונים, ובעלת ניסיון בהובלת תהליכי הסכמות בקונפליקטים ארגוניים.
היא בעלת תואר ראשון בתלמוד ותואר שני בהיסטוריה של עם ישראל, ובוגרת קורס להכשרת מנהלי בתי ספר ותוכנית עמיתי מעוז.
ד”ר יוסי אלרן הוא מנהל יחידת החדשנות במכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, מרצה במכללת הגליל המערבי ומומחה ל”מתמטיקה היצירתית” (recreational math). הוא בעל תואר שלישי בכימיה תיאורטית מאוניברסיטת בר-אילן ועסק במחקר בתחום מכניקת הקוואנטים במכון ויצמן למדע ובאוניברסיטה של טורונטו בקנדה (University of Toronto). לפני תפקידו הנוכחי הקים וניהל את היחידה לטכנולוגיה בחינוך במכון דוידסון, יעץ למוזיאון המדע ע”ש בלומפילד בירושלים והיה בעל טור קבוע בנושאים שונים במתמטיקה יצירתית בעיתון “גלילאו”. הוא מחבר הספר Lewis Carroll’s Cats and Rats… and Other Puzzles with Interesting Tails שיצא לאור באוגוסט 2021 ומחבר שותף The Paper Puzzle Book, שניהם בהוצאת World Scientific Press.
ד”ר יותם הוד הוא כיום מרצה בכיר בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה. יותם מכהן כראש התוכנית לתואר שני בטכנולוגיות חינוכיות, מנהל את מרחבי הלמידה העתידיים של LINKS עמית בתוכנית מארי קירי (2018-2020), וחוקר ראשי שותף בשני מענקים הנתמכים על ידי הקרן הלאומית למדע (למידה בחברה מרושתת; מדע אזרחי בבתי הספר). בשנת 2019 זכה בפרס מרדכי ניסן לחוקרים מצטיינים בתחילת דרכם מהאוניברסיטה העברית בירושלים. לאחרונה נבחר לכהונה של שש שנים (2021-2026) במועצת המנהלים של האגודה הבינלאומית למדעי הלמידה (ISLS).
מיכל תירושי, אימא ואדריכלית פדגוגית. מתמחה בתכנון, ליווי ויעוץ מבני חינוך וציבור בקהילה. אדריכלית יועצת במנהל הפיתוח וחברה בצוות חדשנות בחינוך, משרד החינוך.
ענת רז, מורה בחטיבת הביניים מנור-כברי ורכזת פדגוגית מזה 15 שנה, מורה לאמנות. כיום מלמדת באשכול הומניסטיקה.
בחטיבת הביניים מנור כברי פותחה ומיושמת דרך למידה המבוססת על חקר כאמצעי ללמידה עצמאית. מערכת הסדירויות הבית ספרית בנויה בהתאם לתהליכי הלמידה והחקר ומאפשרת את קיומם מזה 26 שנים.
גב’ מירב זרביב, מנהלת אגף מו”פ במנהל הפדגוגי של משרד החינוך. בעלת רקע ניהולי וחינוכי במוסדות החינוך, באקדמיה ובמטה מערכת החינוך, עוסקת בהובלת תהליכי שינוי, חדשנות, חשיבה מערכתית וניהול מורכב במערכת החינוך ומייצגת את ישראל בפרויקט חינוך 2030 של ה-OECD . בעלת תארים אקדמיים בתחומי הכלכלה, מדעי החברה וניהול מערכות חינוך ומצטיינת דיקאן במסלול ישיר לדוקטורט.
גב’ ריבי ארצי, מובילת מחלקת המחקר באגף מו”פ של משרד החינוך. עוסקת בהובלת שינויים מוטי עתיד בארגוניים חינוכיים, בעיצוב עתיד רצוי מבוסס תהליכי חשיבת עתיד ובבניית קונספטים חינוכיים חדשניים. בעלת תואר ראשון ותעודת הוראה בחינוך מיוחד, תואר שני בניהול ומנהיגות חינוכית מאוניברסיטת ת״א ובוגרת הכשרת אתיקה ארגונית ומעוז אקו
ד”ר מורגנשטרן עופר, מנהל המכון לחקר עתידים בחינוך באגף מו”פ של משרד החינוך ומנכ”ל חברת “צופן העתיד” העוסקת בייעוץ ארגוני בתחום חקר עתידים. עוסק בתחומי חקר עתידים, חשיבת עתיד, חשיבה מערכתית וחוכמת המונים, ובישומם לפיתוח תפישות פדגוגיות וארגוניות חדשניות בתחום החינוך.
ד”ר איריס פינטו, חוקרת במכון לחקר עתידים בחינוך ומובילה את תחום השותפויות המקומיות והגלובליות באגף מו”פ במשרד החינוך. עוסקת בחקר עתידים במציאות משתנה בעולם התעסוקה והחינוך, חוקרת וכותבת, מלווה ויועצת בתחומי חשיבת עתיד ועולם התעסוקה העתידי, בעלת ניסיון מקצועי רב שנים בניהול משאבי אנוש בסביבה עסקית ובקבוצות טכנולוגיות.