חושפים את הסודות מאחורי טעויות תלמידים בהשוואת מספרים עשרוניים
מאת ד"ר ענת קלמר, החוג לחינוך
במסגרת הכנס השנתי “למידה, לקויות למידה, הפרעות קשב ומה שביניהן” שנערך בחודש אפריל 2024 בשיתוף של החוג ללימודי חינוך ולקויות למידה עם המרכז לחינוך אורייני, הרצאתי על מודלים סמויים של תלמידים בהשוואת מספרים עשרוניים, תוך סקירת ממצאי מחקרים בינלאומיים המתארים את התפתחות ההבנה של ילדים בנושא והתפיסות השגויות הנפוצות. הוצגו דוגמאות לתפיסות אלו, תוך הדגשת יציבות המודלים הסמויים לאורך השנים. הנושא של מניעת טעויות נבחן באמצעות כלים דיגיטליים ואימון לקשב ושליטה עצמית.
סיווגים עיקריים של תפיסות שגויות שהוצגו היו: ‘ארוך הוא גדול’ ו’קצר הוא גדול’ (פלד, 2000). תלמידים עם תפיסות מוטעות של ‘ארוך הוא גדול’ בדרך כלל בוחרים במספרים עשרוניים שהחלק העשרוני שלהם ארוך יותר, כמספרים גדולים יותר. מגוון סיבות מדוע הם עושים זאת. חלק מהילדים לא עשו את הקישור לשבר עשרוני בצורה מספקת ולאחרים יש קשיים לגבי תפיסת ערך המקום.
תלמידים עם תפיסות מוטעות של ‘קצר הוא גדול’ בדרך כלל בוחרים מספרים שהחלק מימין לנקודה העשרונית אצלם קצר יותר, כמספרים הגדולים. אפשר לקשר זאת לאנלוגיה שגויה לשברים פשוטים.
אחד הממצאים המפתיעים שהוצגו הוא העמידות של מודלים סמויים אלה לאורך זמן. המחקר של צמיר ותירוש (2023) מדגים כיצד תפיסות מוטעות ממשיכות ללוות תלמידים במשך שנים רבות.
בהרצאה הודגשה החשיבות של הכרת דרכי החשיבה של התלמידים בקרב מורים. נמצא כי רבים מהמורים מתעלמים מהידע על המודלים הסמויים בעת הערכת הבנת התלמידים ומתמקדים במספר התשובות הנכונות בלבד, דבר שעלול להחמיץ הזדמנויות לסייע לתלמידים להתגבר על תפיסותיהם השגויות.
נקודה מעניינת נוספת שעלתה, הייתה הקשר בין יכולות קשב ובקרה לבין ההתמודדות עם מודלים שגויים. ייתכן שטיפוח כישורים של עיכוב תגובה ושליטה עצמית יכול לסייע לתלמידים להימנע מטעויות אופייניות בהשוואת מספרים עשרוניים.
לסיום, הוצעו דרכים אפשריות להתמודדות עם התפיסות המוטעות בהוראה, כמו שילוב מודלים חזותיים להמחשת מושג המספרים העשרוניים וקידום הבנה מושגית עמוקה מעבר לידע פרוצדורלי גרידא. המסר העיקרי הוא שהיכרות עם המודלים הסמויים של תלמידים והתאמת ההוראה, הם מפתח להצלחה בלימוד הנושא המאתגר.
פלד, א. (2000). פיתוח מודעות, מוטיבציה ויכולת של המורה לאבחן מודלים סמויים של תלמידים. על”ה 26, 33-41.0
תירוש, ד. וצמיר, פ. (2023). ידע על דרכי חשיבה של תלמידים וציונים בבחינה: המקרה של השוואת מספרים עשרוניים. מספר חזק 2000, 34, 18-27.