הכנס השישי של מתמטיקה כיצירה: מחרדה להצלחה בהומור ובמשחק

קשה לחשוב על מקצוע שמעורר רגשות, חששות ודעות קדומות כמו שיעורי מתמטיקה בבתי הספר. אבל מדוע? מהו מקור חרדת המתמטיקה, האם יש בכלל כזה דבר “ראש מתמטי”, ומה מלמדים מחקרים בעולם?

חרדת מתמטיקה משפיעה על חלק גדול מהתלמידים בכל רמות החינוך. בכנס זה נבדוק את הסיבות וההשלכות של חרדת מתמטיקה. נדון כיצד חרדת מתמטיקה קשורה לביצועים במתמטיקה והאם לסביבת הלמידה יש חלק בעירור החרדה וגם נכיר אפשרויות מגוונות של למידת מתמטיקה בדרך חווייתית המשלבת הומור ומשחק. הכנס משלב הרצאות של מובילים בתחום מהארץ ומהעולם עם דיווחים מהשטח, לאור פעילויות בגנים ובבתי ספר יסודיים שבוצעו במסגרת התואר השני לאוריינות וחדשנות בחינוך במכללה האקדמית גליל מערבי.

מורים, גננות, מרצים, סטודנטים יקרים ואנשי חינוך המתעניינים בנושא, כולכם מוזמנים לחשיבה משותפת על חרדת מתמטיקה וכלים למניעתה.

 

ד”ר מיכל רווה וד”ר ענת קלמר

החוג לחינוך

המכללה האקדמית גליל מערבי

תקצירי הרצאות

מושב 1: חרדת מתמטיקה והומור

פרופ’ דניאל אנסארי ופרופ’ מארק אפלבאום

מי מפחד ממתמטיקה? גורמים והשלכות של חרדת מתמטיקה

פרופ’ דניאל אנסארי, אוניברסיטת מערב אונטריו, קנדה

חרדת מתמטיקה משפיעה על חלק גדול מהתלמידים בכל רמות החינוך. בהרצאה  נבדוק את הסיבות וההשלכות של חרדת מתמטיקה. נדון כיצד חרדת מתמטיקה קשורה לביצועים במתמטיקה, מה עלול לגרום לחרדת מתמטיקה וכיצד ניתן להקל עליה. נדון גם בתפקיד ההקשר בחרדת מתמטיקה.

 

Causes and consequences of Mathematics Anxiety 

Prof. Daniel Ansari, University of Western Ontario, Canada

Math Anxiety affects a large proportion of students across all levels of education. In this talk I will explore the causes and consequences of math anxiety. I will discuss how math anxiety is related to math performance, what might cause mathematics anxiety and how to alleviate it. I will also discuss the role of the context in mathematics anxiety.

 

על המרצה

פרופ. אנסרי הוא מומחה בעל שם עולמי בתחומי הקוגניציה המתמטית, חרדה מתמטית ומדעי המוח. הוא פרופסור באוניברסיטת ווסטרן באונטריו, קנדה. פרופ. אנסרי פרסם מאות מאמרים ותרם תרומה משמעותית להבנתנו כיצד המוח מעבד מושגים מתמטיים.

 

Professor Ansari is a world-renowned expert in the fields of mathematical cognition, mathematical anxiety, and neuroscience. He is a professor at Western University in Ontario, Canada. Prof. Ansari published hundreds of articles and made a significant contribution to our understanding of how the brain processes mathematical concepts.

 

כוחו של הומור בחינוך מתמטי

פרופ’ מארק אפלבאום, המכללה האקדמית לחינוך ע”ש קיי 

 

תקציר ההרצאה

שילוב הומור בשיעורי מתמטיקה עשוי להפחית חרדות מהמקצוע ולחולל שינוי בתפיסות התלמידים כלפי מקצוע המתמטיקה, כתחום שאינו מאיים, אלא מאתגר ואף מהנה.

הומור מחזק את הקשר בין תלמיד למורה, מפחית לחץ, הופך את השיעור למעניין יותר, יוצר אווירת למידה נעימה ועשוי לשפר את הזיכרון של התלמידים. מחקרים מראים כי הומור מתקשר  לביצועים טובים יותר בכל שלושת המרכיבים של היצירתיות: שטף, גמישות ומקוריות.

בהרצאה זו תוצגנה דוגמאות לסוגים שונים של בעיות בעלות מרכיב הומוריסטי ובדיחות מתמטיות, וכן הצעות והמלצות לשילובן בהוראת המתמטיקה – בכיתה ומחוצה לה.

 

על המרצה

פרופסור מארק אפלבאום הינו מרצה בחוג למתמטיקה והוראת מתמטיקה במכללה האקדמית לחינוך ע”ש קיי, באר – שבע. פרסם עשרות מאמרים בתחום אתגור תלמידים בעלי יכולות גבוהות ופיתוח חשיבה יצירתית וביקורתית. פרופסור אפלבאום יזם והוביל פרויקטים לאומיים ובינלאומיים שונים, ביניהם מרתון מתמטי, משחקים מתמטיים, קנגה קידס ועוד. מנכ”ל תחרות קנגורו ישראל.

למצגת של ההרצאה לחצו כאן

מושב 2: ממחקר לפעולה, ממצאים של תכניות התערבות

גב’ גלי בוכניק, גב’ מיטל בן שושן, גב’ אושרת סופר והגב’ ראניה אבו אלהיג’א

משחק מונופול ככלי לקידום יכולת פתרון בעיות מילוליות

גב’ גלי בוכניק, גב’ מיטל בן שושן ועמיתות. תואר שני באוריינות וחדשנות בחינוך, המכללה האקדמית גליל מערבי.

תקציר ההרצאה

רבים הילדים אשר רואים אתגר בפתרון בעיות מילוליות במתמטיקה ומתקשים בפתרונן, מתוכם גם ילדים עם הישגים גבוהים במתמטיקה. אוצר מילים מתמטי הינו משמעותי ללמידת מתמטיקה בכלל ולפתרון בעיות מילוליות בפרט ומהווה חלק בלתי נפרד מהבנת הבעיות המילוליות. אוצר מילים מתמטי אינו שגור בפינו ולרוב אינו משמש אותנו בחיי היומיום יום ולכן חשובים החשיפה והחיזוק של אוצר מילים זה בדרך חווייתית ומהנה. המחקר הנוכחי בחן את השפעתה של תכנית התערבות מבוססת משחק, המשלבת אוצר מילים מתמטי וסכמות לפתרון בעיות, על פתרון בעיות מילוליות במתמטיקה בקרב תלמידי כיתות ג. תוכנית ההתערבות נעשתה במשך שמונה מפגשים,  בדרך של הוראה והתנסות בבעיות מילוליות, על לוח משחק דמוי מונופול, עם אתרים אותם הילדים מכירים מעיר מגוריהם. במהלך המשחק הילדים נעזרו בסכמות ושילבו שיח מתמטי.  בכנס נציג סיטואציות מההתנסות וממצאים ראשונים.

למצגת של ההרצאה לחצו כאן

קיפולי נייר ככלי ללמידת גאומטריה עבור תלמידים מתקשים

גב’ אושרת סופר, תואר שני באוריינות וחדשנות בחינוך, המכללה האקדמית גליל מערבי.

 

תקציר ההרצאה

נושא הגאומטריה נחשב לנושא קשה ומסובך להבנה, למידה ותפיסה, בקרב תלמידים בכלל ובפרט תלמידים אשר אובחנו כלקויי למידה. קושי זה, נובע בעיקרו מריבוי המושגים השונים וההגדרות, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בחומרי למידה המוצגים לתלמידים באופן סטטי מתוך ספרי לימוד, ולא בצורה מוחשית אשר מאפשרת חקירה עצמאית של תלמיד. מחקרים מלמדים כי הפן המוחשי-ויזואלי אצל ילדים אשר סובלים מלקויות למידה, הינו בעל פוטנציאל לשפר את היכולות התפיסתיות והלימודיות שלהם (Bornasal et al. 2021). בהתאם לכך, ככל שנעניק לילדים אלה סביבות למידה דינמיות אשר מפעילות את החושים, כך נקדם את יכולות הלמידה שלהם, ההבנה והשיח (בשארה, 2016).

על מנת לקדם ולפתח רמות חשיבה גבוהות בקרב תלמידים, יש להשתמש בפיגומים אשר יחזקו את הידע הקיים ויאפשרו להטמיע מושגים חדשים על ידי הבנת משמעותם. חשיבות הוספת הפיגומים באה  לידי ביטוי גם ביכולתם של הילדים להמשיך בלמידה עצמאית. לאור הידע הנצבר בספרות המחקרית, מחקר זה בחן את השפעתה של למידה משולבת קיפולי נייר במסגרת תכנית אוריגמטריה, שבה הילד חוקר ומתנסה באופן עצמאי בלמידת מושגים בגיאומטריה, דרך קיפולי נייר, בשילוב עם התנסות בתוכנה דינמית (GeoGebra), על התפיסה המרחבית של תלמידי כתה ב’ המוגדרים כלקויי למידה. בכנס יוצגו ממצאים איכותניים מתהליך הלמידה.

 למצגת של ההרצאה לחצו כאן

חוויה של זוויות: שיח תלמידים בנושא זוויות שנבנו בעץ, מסמרים וגומיות

גב’ ראניה אבו אלהיג’א, תואר שני באוריינות וחדשנות בחינוך, המכללה האקדמית גליל מערבי.

 

תקציר ההרצאה

תלמידים רבים מתקשים בלמידת גיאומטריה ומדווחים על קושי ועל תחושת שעמום. לפיכך, יש חשיבות בפיתוח פרויקטים ופעילויות ללימוד גיאומטריה בדרכים יצירתיות וחווייתיות. המחקר הנוכחי בחן את השיח המתמטי שמתפתח סביב פעילות חווייתית המשלבת אמנות, ללימוד נושא  הזווית. ארבעה-עשר תלמידי כיתה ז’ בעלי לקויות למידה השתתפו בסדנה בת 4 מפגשים, המשלבת אומנות, שבה התלמידים בנו משולשים וזוויות מסוגים שונים על משטחי עץ באמצעות מסמרים וגומיות.  בשיטת מחקר איכותנית של תצפית מתערבת נבחן השיח המתמטי של התלמידים במהלך הפעילות. ניתוח ראשוני מראה כי השיח סביב הפעילות חיזק את בניית אוצר המילים המתמטי (כגון, סוגי זוויות מאפייני הזוויות) בקרב התלמידים המתקשים והפעילות החווייתית העלתה את המוטיבציה של התלמידים ללמידה והפחיתה את רמת החרדה שלהם ממקצוע הגיאומטריה.

למצגת של ההרצאה לחצו כאן