מילות פתיחה

אנו בעיצומה של השנה השנייה בה מקיים החוג לחינוך מסלול ייחודי של לימודים, שמביא לקידמה, חדשנות, דרך פיתוח אסטרטגיות חשיבה של משחוק ויצירתיות. כמובילים בתחום החינוך אנו מציעים דרכים חלופיות ללמידה והוראה שאינה תלויה במקום ובזמן. באשכול משחוק וחדשנות בחינוך, אנו יוצרים חלון הזדמנויות לחשיבה אחרת.

טכנולוגיות דיגיטליות נתפסות כמנוף לפדגוגיה חדשה ודינמית, המאפשרת מגוון דרכי הוראה ולמידה. תהליך הטמעת הטכנולוגיה ושימוש מושכל בה עבור קידום למידה ופיתוח חשיבה, הוא מורכב. השימוש בסביבות המתוקשבות, כסביבות המציעות מגוון רחב של מידע, ייצוגים חזותיים, אינטראקציות עם המשתמשים ומשימות המעודדות חשיבה, הוא מועט מידי וכאן אשכול משחוק וחדשנות בחינוך נכנס לתמונה ואותו הוא מביא לקידמת הבמה. מסלול הלימודים מאפשר לסטודנטים להתמחות בשילוב כלים טכנולוגיים חדשניים, להתנסות בפיתוח משחקים ולהעמיק במיומנויות שתורמות לפיתוח יצירתיות. הלימודים משלבים תאוריה עם מעשה, ומציעים מגוון גדול של קורסים, ביניהם קורסים בהובלת מומחים ויזמים, במטרה להפעיל חשיבה יזמית בחינוך. הסטודנטים מנתחים כישורי למידה מבוססי משחק בהקניית שפה, קריאה ופיתוח חשיבה מתמטית. כהמשך טבעי ללימודים באשכול, החוג לחינוך מציע שתי תוכניות לתואר שני: תואר שני באוריינות וחדשנות בחינוך ותואר שני בניהול מערכות חינוך.

הכנס החמישי של מתמטיקה כיצירה – ‘נפגשים בהפסקה’, בא לתת טעימה מהאשכול ולהאיר תהליכי למידה של מתמטיקה שאינם מוגבלים למקום ולזמן של שיעור בכתה. ד”ר אבי פולג וגלי שמעוני מעלים שאלות מהותיות לגבי למידה דרך משחק, איתן ננסה להתמודד; ד”ר תמר פשוט, יזמית חינוכית, מוציאה את כולנו מהכתה להפסקה, דרך משקפיים של חקר המוח וד”ר יוסי אלרן מפתיע בחוויה ניסויית הנגישה לכל הגילאים.

אנחנו מזמינים כל אחת ואחד מכם: אנשי חינוך, סטודנטים, מורים ומרצים, לצאת איתנו לחווייה מעשירה של משחק ויצירה, בהרצאות וביניהן.

 

להתראות בכנס,

ד”ר ענת קלמר

ראשת אשכול משחוק וחדשנות בחינוך

המכללה האקדמית גליל מערבי

תקצירי הרצאות

מושב 1: חוויית המשחק בלמידה

ד”ר אבי פולג וגלי שמעוני

ה"וותיקים" שבינינו עשויים לזכור את הפרסומת למעדן החלב "דני" של שטראוס, ששודרה בשנות ה-80 וה-90 של המאה הקודמת: "כי בשבילו זה דני, בשבילך חלב". הרעיון השיווקי היה פשוט – האם רוצה שהילד יצרוך חלב, וכדי שהילד יעשה זאת בחדווה, היא מעניקה לו חלב "בתחפושת" – מעדן חלב. אנו מעוניינים להציע אנלוגיה – בשבילו (התלמיד) זה משחק, בשבילך (המורה) זהו תהליך לימוד. רבות דובר ונכתב על יתרונותיהם של משחקים המשולבים בתהליכי למידה – בפיתוח יכולות חשיבה מסדר גבוה, בהתמודדות עם קשיים, אתגרים ואף תסכול, בפיתוח יכולות תקשורת ושיתוף פעולה, ועוד. בהרצאה הסדנאית הנוכחית אנו נדגיש, בנוסף על יתרונות אלה, את השימוש במשחקים להעצמת ההבנה של פרקי לימוד מתוך תוכנית הלימודים הרגילה במתמטיקה לבתי הספר היסודיים. ונאה דורש נאה מקיים – גם במהלך המפגש הקצר הנוכחי, פרק זמן נכבד יוקדש להתנסות עצמית של משתתפי הכנס בשני משחקים, אשר תוכננו ופותחו במיוחד כך שיתרמו לתהליכי למידה. התנסות זו תלווה בדיון ובניתוח תמציתי של העקרונות הפדגוגיים, תוך שימת לב ליתרונות כמו גם לאתגרים הפוטנציאליים.
ד"ר אבי פולג

עוסק שנים רבות בפיתוח חומרי למידה ותוכניות חינוכיות, ובהכשרות מורים בתחומי המתמטיקה והמדעים, בדגש על פיתוח יכולות של למידה עצמאית, חשיבה מסדר גבוה, יצירתיֹות ומוטיבציה. בעל ניסיון רב בהדרכת מורים בארץ ובחו”ל ובהוראת תלמידים מצטיינים.

בעברו, שירות בן שנים לא מעטות במערכים הטכנולוגיים של צה”ל ומערכת הביטחון, כולל תקופה כמפקד תוכנית “תלפיות” להכשרת קציני מחקר ופיתוח מובילים.

בעל תואר ראשון במתמטיקה ובפיזיקה מטעם האוניברסיטה העברית, תואר שני בפיזיקה מטעם הטכניון ותואר שלישי בהוראת המדעים מטעם האוניברסיטה העברית.

מר גלי שמעוני

ראש תחום המתמטיקה במרכז הישראלי למצוינות בחינוך. לימד במשך 15 שנים במספר תיכונים בירושלים. מפתח תכניות לימודים לתלמידים מצטיינים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים (תוכנית “מצוינות 2000”). ב-10 השנים האחרונות עוסק בפיתוח אתר יישומטיקה המכיל יישומונים ושיעורים להוראת מתמטיקה בבתי הספר היסודיים. בנוסף ממציא משחקים וביניהם משחק הקלפים Swish.

בעל תואר ראשון במתמטיקה ותואר שני בהוראת המדעים, שניהם מהאוניברסיטה העברית.

מושב 2: “מסע אל מחוץ למטריקס”

ד”ר תמר פשוט

התרגלנו למחשבה שילדים לומדים במרחבים שאנחנו המבוגרים מעצבים במיוחד עבורם: בתי ספר, חוגים ועוד, אבל האמת היא שחלק גדול, אם לא רוב הלמידה, נעשית דווקא מחוץ למסגרת וכחלק מהחיים עצמם. כיצד נראית אותה למידה? כיצד לומד הילד? כיצד מלווה המבוגר את תהליך הלמידה השונה הזה? בהרצאה נצא למסע אל מחוץ למטריקס, החל מהבנה של מהי למידה באמת מנקודת המבט של חקר המוח ועד התבוננות בסיטואציות הנוצרות באופן טבעי או שאנחנו יכולים ליצור בעצמנו בחיים עצמם, המקדמות את תהליך הלמידה באופן טבעי יותר ומותאם יותר לפיתוח היכולות של הילדים שלנו במאה ה-21.
ד"ר תמר פשוט

פיזיקאית, ביולוגית וד”ר למדעי המוח. מורה בהכשרה לפיזיקה ובפועל מלמדת מגוון רחב של גילאים ומקצועות. מתעסקת ביזמות וחדשנות בחינוך ובעיקר סקרנית מאוד לגבי אופי הלמידה המתבצע מחוץ למסגרת ממוסדת, כחלק מהחיים עצמם וכיצד אנחנו ההורים ובכלל אנשי חינוך יכולים לקדם את הלמידה הזו עוד יותר ולמנף אותה.

מושב 3: “חדשנות וקסם בלמידת מתמטיקה” – על טבעות מוביוס, פלקסגונים ועוד קיפולי נייר מתמטיים

ד”ר יוסי אלרן

 

טבעת מוביוס היא משטח דו-מימדי שיש לו רק צד אחד וקצה אחד. פלקסגון הוא משטח דו-מימדי שיש לו יותר משני צדדים. שניהם שייכים לקבוצה המכונה ״טבעות פרדרומיות״. אחד הדברים הנחמדים בטבעות פרדרומיות הוא שאפשר ליצור אותם בעזרת קיפול של רצועות נייר - מה שהופך את העיסוק המתמטי בהם לחוויה ניסויית נגישה לכל הגילאים. בהרצאה נעשה היכרות עם משפחת טבעות המוביוס, משפחת הפלקסגונים והפתעות נוספות מקבוצת הטבעות הפרדרומיות, ונגלה את אחד החוטים המקשרים בין חברי המשפחות השונות. להנאה מירבית, רצוי להצטייד ברצועות נייר (אפשר לחתוך כשש רצועות לאורך דף A4).
ד"ר יוסי אלרן

מנהל יחידת החדשנות במכון דוידסון לחינוך מדעי, מרצה באשכול משחוק וחדשנות בחינוך, המכללה האקדמית גליל מערבי. בעל תואר דוקטור בכימיה תיאורטית.

מחקריו המדעיים באוניברסיטת בר אילן, מכון ויצמן והאוניברסיטה של טורונטו בקנדה התמקדו בחקר מתמטי של המתרחש על הגבול שבין מכניקת הקוונטים למכניקה קלאסית.

במקביל למחקר, הרבה אלרן לעסוק בחינוך מדעי ובחינוך מתמטי במסגרות שונות, רובם במכון דוידסון. במסגרת זו הוא ניהל ופיתח את התוכנית הבינלאומית להעשרה מתמטית מתמטיקה בהתכתבות, הקים את תוכנית הבת מדע בהתכתבות ועסק בפרויקטים רבים של למידה מרחוק.

ד״ר אלרן היה מנהלה הראשון של היחידה לטכנולוגיה בחינוך במכון דוידסון, במסגרתה ייסד את אתר “דוידסון און-ליין” – אתר אינטראקטיבי שמציע מגוון פעילויות ייחודיות למתעניינים במדע ובמתמטיקה.

ד”ר אלרן חבר בארגון הבינלאומי “Gathering for Gardner” העוסק בקידום המתמטיקה הפופולרית (מתמטיקה יצירתית) ומנהל את המפגשים והכנסים הישראלים בתחום. הוא מפתח ומעביר הרצאות, סדנאות ופעילויות שונות בתחום זה לתלמידים, מורים ולקהל הרחב. בשנת 2018 יצא לאור ספרו The Paper Puzzle Book אותו כתב יחד עם אילן גריבי ודוד גודמן. השנה יצא לאור ספרו השני של אלרן, בו הוא לוקח את הקורא למסע מרתק במתמטיקה ופאזלים –

Lewis Carroll’s Cats and Rats… And Other Puzzles with Interesting Tails.