אשכול ניהול במערכות חינוך
עוסק בבחירת תכניות לימוד, טיפוח אקלים לימודי באווירה של פתיחות והקשבה, ניהול והנהגת צוות מורים, במטרה להעצים את יכולתם בטיפוח הכישורים הטמונים בהם ותפיסתם העצמית כמסוגלים לשפר את האקלים החינוכי, ההישגים בלמידה, והשיפור העצמי של התלמידים.
כן תעסוק התכנית בניהול פיננסי של בית-הספר, הובלת שינויים בית ספריים, קידום ההוראה והערכתה, שיתוף פעולה עם ההורים בהכנת תלמידים לחיים. הנחת היסוד של תכנית זו היא שכדי לנהל היטב, יש צורך בידע ובכישורי ניהול. התכנית מתחשבת בכך שבארגוני החינוך מתגברת הנטייה לביזור סמכות הניהול, ולכן היא מיידעת את תלמידיה באשר לתפקידי ניהול מגוונים במערכות חינוך פורמאליות ובלתי פורמאליות. בין השיעורים הנלמדים: מבוא למנהל חינוכי, מנהיגות חינוכית, ניהול עובדים בשירות הציבורי, בית-הספר בפרספקטיבה של תורת הארגון, סוגיות בחינוך לקראת עתיד לא ידוע, דפוסי קבלת החלטות, הערכת פרויקטים, אתיקה בניהול, וניהול בית הספר בסביבה מתוקשבת
אשכול ליקויי למידה
עוסק במכלול הסיבות לקשיי למידה וליקויי למידה. קשיי למידה הם קשיים, שמקורם הוא בעיקר סביבתי. למשל, חסכים בהתפתחות לשונית בשל העדר תמיכה בהתפתחות האוריינית של הילדים, או מצוקות רגשיות בשל נסיבות אישיות או משפחתיות. אם ניתן להפחית או לסלק את הקשיים הסביבתיים, או לפצות על החסכים באמצעות תגבור הלמידה, ניתן לשפר באופן משמעותי את ההישגים הלימודיים של הסובלים מקשיי למידה. ליקויי למידה הם בדרך-כלל מולדים, ומקורם הוא מערכתי. כלומר, שיבושים במערכת העצבים, המשתקפים בביצועים כושלים של פעילויות קוגניטיביות. למשל, תפקודי לשון, קריאה, חשיבה מתמטית, קשב וריכוז. כיוון שהכשל מובנה במערכת העצבים, לא ניתן לסלק אותו, אבל ניתן להקל על הלומדים בעזרת אסטרטגיות למידה מיוחדות. מאחר שהקשיים מוגבלים לתחום קוגניטיבי ספציפי, הם לא בהכרח מעיבים על היכולת הקוגניטיבית בתחומים אחרים או על האינטליגנציה בכללה.
הלימודים באשכול זה, מתמקדים באיתור לקויי הלמידה ובסיוע להם. מרבית ליקויי הלמידה בבתי- הספר מתגלים ברכישת הקריאה ויכולת החשיבה המתמטית. שני אלה הם הגורמים המשפיעים ביותר על ההישגים בלמידה לאורך הלימודים בבית-הספר ובמהלך החיים. חשיבות רבה נודעת לאיתור מוקדם של לקויות למידה וקשיי למידה, הפרעות תקשורת ושפה, קשב, לקויות קריאה, לקויות בחשיבה מתמטית, וקשיים חברתיים. בין השיעורים הנלמדים באשכול הלימודים הזה: למידה וקשיי למידה, מבוא לילד עם צרכים מיוחדים, שפה ומוח, קשיים בקריאה ובכתיבה, איתור מתקשים, טיפול בלקויות למידה, קשיי קשב וניתוח התנהגות. בחלק מתכניות הלימודים הסטודנטים מתנסים בסיוע לתלמידים מתקשים ולקויי למידה בבתי-הספר
אשכול ייעוץ חינוכי
האשכול הזה מיועד להקניית העצמה וטיפוח לתלמידים ולמורים במערכות החינוך. התכנית מקנה לסטודנטים גישה מערכתית רחבה, המתייחסת גם לעבודה עם כלל המערכת הבית-ספרית וגם לעבודה עם מערכות ארגוניות שמחוץ למערכת החינוך. היא מטפחת יועצים חינוכיים אקטיביים, יוזמים, ומחוללי שינוי, המסוגלים ליישם את הידע שרכשו במכללה גם מחוץ לבית-הספר, במסגרות חינוכיות לא פורמאליות כגון מתנ”סים, תכניות קידום נוער, עבודה עם נוער בסיכון ומחלקות הרווחה במועצות המקומיות. הבוגרים יוכלו לפעול גם בבסיסי הדרכה והכשרה של הצבא או המשטרה, כיזמי תכניות, מרכזי קורסים ועומדים בראש צוותים חינוכיים.
אשכול לימודים זה מעניק לסטודנטים גם ידע בסיסי על היבטים נפשיים של תלמידים, מורים, ואנשי צוות במוסדות החינוך, במטרה לסייע להם בבית-הספר ומחוצה לו. הלימודים יעסקו גם בתלמידים בעלי צרכים מיוחדים, בתלמידים עם קשיי הסתגלות, וצעירים בסיכון, ויקנו לסטודנטים ידע ראשוני על תמיכה לתלמידים במצבי לחץ ומשבר, וידע על ליווי והנחייה של הצוות החינוכי וההורים. הלימודים יישענו על הצגת חומר לימודי תיאורטי וחוויתי. הם יקנו ידע על לקויות למידה, ליקויי שמיעה וראייה, שפה וקריאה, קשב וריכוז, והפרעות אישיותיות. בוגרי התכנית יוכלו להצטרף לעתודה של יועצים שממלאים תפקיד מרכזי בבתי-הספר כמנחי הצוות הבית-ספרי. הלימודים ידריכו אותם במילוי תפקידי מנהיגות במערכת החינוך בישראל, במחקר, בקביעת מדיניות, בהדרכה, ובשיקום יכולות למידה.
אשכול חינוך בגיל הרך
עוסק בהתפתחות הילדים בגיל הרך ובהבנה לצרכיהם מלידתם עד כניסתם לבית הספר. התכנית מעניקה ידע על היבטים של החינוך בגיל הרך, מבחינה התפתחותית ופדגוגית. הלימודים מתייחסים במיוחד לדרכי החשיבה והלמידה של הילד לפני הכניסה לבית-הספר, ולעולמו הרגשי. היא מציגה לסטודנטים את השיקולים בבניית פעילות לימודית ההולמת את הילדים בגיל הרך, ומראה כיצד ניתן לעצב סביבה חינוכית ההולמת את צרכיהם.
התכנית מטפחת מנהיגות חינוכית בעלת ידע אקדמי וניסיון עבודה עם ילדים. בין השיעורים הנלמדים: התפתחות רגשית וחברתית בגיל הרך, התפתחות פיסית, מוטורית, וקוגניטיבית, תיאוריות של האישיות, התפתחות נורמלית ואב-נורמלית, המשחק וחשיבותו בגיל הרך, התפתחות שפה, קריאה וכתיבה, קידום חשיבה מתמטית בגיל הרך, התנהגות ילדים בגן הילדים. לתכנית הלימודים על החינוך בגיל הרך נודעת עתה חשיבות גדולה מתמיד לאור החלטת הממשלה להנהיג חינוך חובה וחינם לילדים בגיל הרך.
אשכול חינוך בלתי פורמאלי
הלימודים במסגרת אשכול החינוך הבלתי פורמלי מקדמים הזדמנויות להשתלבות במסגרות חינוכיות בלתי פורמליות רבות, דוגמת מתנ”סים, מסגרות נוער שונות (בישובים בעלי אופי כפרי/קהילתי או עירוני), פנימיות, כמו גם בעמותות שונות, העוסקות בחינוך. גם אנשים העובדים במסגרת מערכת החינוך הפורמאלית יפיקו תועלת רבה מהידע שירכשו במסגרת התוכנית שכן חלק ממאפייני החינוך הבלתי פורמאלי מוצאים את דרכם למערכת החינוך הפורמאלית. כמו כן, החינוך הבלתי פורמלי וההעשרה נוכחים בימינו גם בין כתלי ארגונים עסקיים שונים, ומיועדים עבור העובדים באותם ארגונים.
בין הקורסים הרבים הנלמדים במסגרת התוכנית, ראוי לציין את קורסי המנהיגות החינוכית והובלת השינוי החינוכי, חינוך לעתיד – לקראת עתיד לא ידוע, התבגרות ונוער בסיכון ומסגרות חינוכיות עבור נוער בסיכון, פעילויות פנאי עבור ילדים בגיל הרך, כמו גם טיפוח אוריינות (קריאה/כתיבה) בהקשרים חברתיים ותרבותיים מגוונים.
בתום הלימודים הפורמליים, בוגרי ההתמחות יוכלו להשתלב במסגרות החינוך הלא פורמלי בחברה ובקהילה. מעבר לכך, הבוגרים יוכלו להמשיך ולהתמקצע ברכישת תעודת הוראה בחינוך בלתי פורמלי, או להשתלב בתוכניות לימודים מתקדמים ובמחקר.