מסע של צמיחה אישית, מקצועית ובינאישית

מאת ד”ר יעל שני, החוג לחינוך, התפתחות הילד בגיל הרך בראי קהילתי

המאמר פורסם בכתב העת ‘דפים’.

בעקבות רפורמת הגיל הרך שהחלה בינואר 2022, אשר העבירה את סמכויות הפיקוח על מעונות היום לפעוטות עד גיל שלוש לאחריות משרד החינוך, עלה הצורך בהכשרת צוותים חינוכיים מקצועיים לגיל הרך. כתוצאה מכך, נפתחו מסלולי לימוד ייעודיים למחנכות העובדות בגיל הרך, לרבות תוכניות לימודים לתואר ראשון. אך האם מסלולים אלו אכן משיגים את מטרתם ומשפיעים לטובה על המחנכות הלומדות בהם?

מחקר חדש (שני, 2024) מספק הצצה מרתקת לסוגיה זו. המחקר, שכלל 14 בוגרות וסטודנטיות בתוכנית לימודים לתואר ראשון בגיל הרך, מצא כי הלימודים השפיעו על המחנכות בשלושה מישורים מרכזיים: האישי, הבינאישי והמקצועי.

במישור האישי, המחנכות דיווחו על שינויים משמעותיים בתפיסתן את עצמן כאימהות, בביטחון העצמי ובתחושת המסוגלות שלהן. רבות מהן הן דור ראשון להשכלה גבוהה, והלימודים סיפקו להן הזדמנות יקרת ערך להתפתחות ולהתמקצעות.

במישור הבינאישי, המחנכות חוו שיפור ביחסיהן עם הסובבים אותן, כולל בני זוגן, עמיתיהן לצוות הגן והורי הילדים. הן רכשו כלים תקשורתיים וניהוליים שסייעו להן ליצור יחסי גומלין חיוביים ומועילים יותר.

לבסוף, במישור המקצועי, הלימודים תרמו באופן מכריע לביסוס זהותן כמחנכות בגיל הרך. הם סיפקו להן ידע תאורטי, מיומנויות מעשיות ותובנות פדגוגיות חדשות שהעצימו את יכולתן לחנך ולטפח את הילדים שבהשגחתן.

מחקר זה הינו ראשון מסוגו בבחינת ההשפעה של תוכניות ההכשרה החדשות על מחנכות מנוסות בגיל הרך. הוא מציע תובנות מעמיקות לגבי צורכיהן הייחודיים והאופן שבו ניתן להתאים את תוכניות הלימוד כדי לתת להן מענה מיטבי. אין ספק שממצאיו יתרמו רבות לשיפור איכות ההכשרה למחנכות בגיל הרך ולקידום החינוך בשנים הקריטיות הללו בחיי הילד.

שני, י’ (2024). תרומת תוכנית הכשרה לתואר ראשון, המותאמת למחנכות עם ניסיון בגיל הרך, לזהותן ולעבודתן החינוכית של המחנכות. דפים 81 (חדש באוויר).