מאת ד"ר ענת קלמר, החוג לחינוך

אנו מאמינים בשילוב של חדשנות וחווייתיות בקורסים השונים הנלמדים בחוג לחינוך. דוגמה לגישה זו ניתן לראות באופן בו אנו מלמדים את הסטודנטים שלנו על פיתוח חשיבה גיאומטרית בגילאים הצעירים. במקום להסתמך על שיטות הוראה מסורתיות, אנו מעודדים את הסטודנטים לאמץ גישה המשלבת טכנולוגיה ויצירתיות. אחת השיטות המובילות שאנו מאמצים היא שילוב של אוריגמי ויישומוני מחשב.

ילדים לומדים טוב יותר כשהם פעילים ומעורבים. השילוב של אוריגמי, שהוא פעילות מוחשית, עם יישומוני מחשב אינטראקטיביים, מאפשר לתלמידים לחקור ולהבין מושגים גיאומטריים בדרך מעניינת ומהנה. הסטודנטים בחוג לומדים להשתמש בסביבות דיגיטליות כמו “אוריגמטריה” ו-GeoGebra, המאפשרות יצירה ומניפולציה של צורות גיאומטריות. בשילוב עם פעילויות פיזיות עם אוריגמי, גישה זו מסייעת לתלמידים להבין תכונות של מצולעים, זוויות, סימטריה ועוד, באופן מוחשי ואינטואיטיבי.

היתרון הגדול של הגישה הזו הוא שהיא מתאימה לכל התלמידים. ממצאי מחקרים שבוצעו בחוג  מצביעים על כך שהיא עוזרת לתלמידים בכל הרמות ומצליחה לעורר עניין גם אצל תלמידים שבדרך כלל מתקשים במתמטיקה (Klemer & Rapoport, 2020; Klemer & Vaknin-Nusbaum, 2023).

חשוב לציין כי הגישה הזו היא חלק מתפיסה רחבה יותר בחוג, המדגישה למידה פעילה, שילוב טכנולוגיה וחשיבה יצירתית בכל תחומי ההוראה. אנו מאמינים שזוהי הדרך לפתח סטודנטים שיוכלו להתמודד עם האתגרים של מערכת החינוך בעידן המשתנה חדשות לבקרים.

מעניין במיוחד לציין כי חלק מעבודות הגמר בתואר השני בחוג עוסקות בחקר היבטים של תפיסה מרחבית תוך הפעלת תכניות התערבות בשילוב אוריגמי ויישומונים דיגיטליים. מחקרים אלו מדגישים את המחויבות של החוג לא רק ללמד על שיטות חדשניות, אלא גם לבחון את יעילותן ולתרום לגוף הידע בתחום.

שילוב חדשנות טכנולוגית עם שיטות הוראה יצירתיות, מכין את הסטודנטים שלנו להיות חוקרים ואנשי חינוך מובילים, המסוגלים לפתח ולהטמיע שיטות הוראה מתקדמות ולהתמודד עם אתגרי החינוך העכשוויים והעתידיים.

Klemer, A., & Rapoport, S. (2020). Origami and GeoGebra activities contribute to geometric thinking in second graders. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education16(11), em1894.‏

Klemer, A., & Vaknin-Nusbaum, V. (2023). The Relationships Between Linguistic Literacy and Geometric Thinking in 2nd-Graders. Journal of Research in Childhood Education, 1-21.‏