מאת: מיכל טריפונוב

החוג לחינוך במכללת גליל מערבי ממשיך להעשיר את הסטודנטים בכלים מקצועיים חדשניים. במסגרת קורס ‘מצוינות בחינוך’, התקיימה סדנה מרתקת בתחום התרפיה באומנות, בהנחייתה המקצועית של גלית, תרפיסטית באומנות. הסדנה הציעה למשתתפים הצצה מעמיקה לעולם הטיפול באמצעות אומנות, תוך התנסות מעשית בכלים טיפוליים מגוונים.

מפגש בין אומנות לריפוי

הסדנה פתחה צוהר לעולם התרפיה באומנות, המשלב בין כוחה המרפא של היצירה לבין תהליכים טיפוליים מובנים. המשתתפים למדו כיצד האומנות יכולה לשמש ככלי רב-עוצמה לביטוי רגשי, ויסות חרדה, ועיבוד חוויות אישיות.

כלים מעשיים לוויסות רגשי

אחד החידושים המרתקים בסדנה היה לימוד טכניקות פיזיות להפחתת חרדה. גלית חשפה את המשתתפים לשיטה ייחודית המבוססת על לחיצה על נקודות מסוימות בפנים, המסייעת בהפגת מתח וחרדה. טכניקה זו מהווה כלי שימושי שניתן ליישום מיידי בעבודה החינוכית.

מסע בדמיון מודרך

חלק מרכזי בסדנה הוקדש לחוויה של דמיון מודרך, שהובילה את המשתתפים למסע פנימי עמוק. תרגיל זה שימש כגשר בין עולם הרגש לעולם היצירה, כאשר בעקבותיו התבקשו המשתתפים לתרגם את חווייתם הרגשית לביטוי ויזואלי.

יצירה כשפה טיפולית

המשתתפים התנסו במגוון חומרי אומנות – צבעי מים, צבעי פנדה ועפרונות צבעוניים – כאשר כל אחד בחר את החומר המתאים לו לביטוי רגשותיו. במהלך היצירה, שילבה גלית טכניקות של רייקי והעברת אנרגיה חיובית, המדגימות את השילוב הייחודי בין אומנות לריפוי אנרגטי.

התנסות בדינמיקה הטיפולית

נקודת שיא בסדנה הייתה תרגיל בזוגות, שאפשר למשתתפים להתנסות בתפקידי המטפל והמטופל. בתרגיל זה נדרש ה’מטפל’ לשחזר את ציורו של ה’מטופל’, תוך סנכרון נשימות והקשבה עמוקה. תרגיל זה המחיש את חשיבות ההקשבה, האמפתיה והסנכרון בתהליך הטיפולי.

חיבור בין עבר להווה

הסדנה הסתיימה בתרגיל רפלקטיבי משמעותי, שבו התבקשו המשתתפים לקשר בין חוויות ילדות לבין תפיסתם את תפקיד המטפל. תרגיל זה הדגיש את החשיבות של מודעות עצמית והבנת הקשר בין החוויות האישיות שלנו לבין גישתנו המקצועית.

השלכות לעולם החינוך

עבור אנשי חינוך, הכלים שנלמדו בסדנה מציעים אפשרויות חדשות להתמודדות עם אתגרים רגשיים בכיתה. היכולת לשלב אלמנטים מעולם התרפיה באומנות בעבודה החינוכית מאפשרת:

– יצירת סביבה תומכת רגשית

– פיתוח כלים לוויסות רגשי

– העמקת הקשר עם התלמידים

– זיהוי והכלה של קשיים רגשיים

 

הסדנה הדגישה כי השילוב בין אומנות לטיפול מציע דרך ייחודית ועוצמתית לקידום התפתחות רגשית ואישית, הן של המחנכים והן של תלמידיהם.