מאת ד”ר ענת קלמר

לאחרונה פורסם הספר “מהפכה בהכשרת מורים – ניווט בנוף הפדגוגי הדיגיטלי“, בהוצאת רסלינג ובו כתבתי פרק העוסק בדיאלוג בין פדגוגיה לטכנולוגיה בקורס מקוון להכשרת מורים למתמטיקה בנושא יחס ופרופורציה.  הפרק נכתב עם שתי עמיתותיי: ד”ר דורית כהן וד”ר בת-שבע אילני.

בפרק אנחנו מציעות מודל חדשני המשקף את הדיאלוג בין פדגוגיה לטכנולוגיה בעת תכנון וביצוע קורס מקוון. המודל מתאר שבעה תהליכי הוראה-למידה מעגליים: אבחון התחלתי של ידע ועמדות המשתתפים, התנסות בתהליך למידה עצמאית עם משובים מותאמים, יצירת הזדמנויות לביצוע הכללות מתמטיות, ביצוע רפלקציה על תהליכי הלמידה, זיהוי קשיים ומתן הוראה ישירה במפגשים סינכרוניים, עידוד למידת עמיתים ולבסוף אבחון מסכם.

הממצאים הראו כי תהליכי הוראה-למידה המתוארים במודל הובילו לשיפור בחשיבה הפרופורציונלית ובידע הפדגוגי של פרחי ההוראה וכן לעלייה בתחושת המסוגלות העצמית שלהם ללמד את הנושא בעזרת כלים טכנולוגיים. אנחנו סבורות כי המודל יכול לשמש בהוראת מגוון נושאים ולסוגים שונים של מורים ומרצים וכן לשמש כדוגמה עבור סטודנטים אם וכאשר ילמדו את תלמידיהם בעתיד.

הפרק מדגים כיצד ניתן לרתום טכנולוגיה באופן אפקטיבי לטובת הוראת מתמטיקה, תוך התבססות על תהליכים פדגוגיים מבוססי מחקר. השילוב המושכל בין הפדגוגיה והטכנולוגיה בקורסים מקוונים עשוי לקדם הן את ידע התוכן והן את הכישורים הדידקטיים של הסטודנטים ובכך להכשירם טוב יותר למערכת החינוך בעידן הדיגיטלי.

הגרסה הדיגיטלית של הספר נמצאת באתר פסיק ולמכללה שלנו יש מנוי לאתר.

בר-טל, ס’ ו גילת, א’ (עורכים). (2024). מהפכה בהכשרת מורים – ניווט בנוף הפדגוגי הדיגיטלי. הוצאת רסלינג.